گفت‌وگو با مجری برنامه «سینما اکران» و «به خانه برمی‌گردیم»

صبا راد: در اجرایم الگوبرداری نمی‌کنم

صبا راد مجری جوان و توانمندی است که شاید چهره و صدای او را بیشتر در برنامه پرمخاطب «به خانه برمی‌گردیم» دیده و شنیده باشید. او علاوه بر اجرای برنامه «به خانه برمی‌گردیم» که طرفداران زیادی دارد، این روزها در کنار علیرضا غفاری اجرای برنامه «سینما اکران» را نیز به عهده گرفته است.
کد خبر: ۷۷۵۶۳۳
صبا راد: در اجرایم الگوبرداری نمی‌کنم

او دوره بازیگری را سال‌ها پیش گذراند و سال ۷۹ وارد این عرصه شد. قرار بود در عرصه بازیگری نقش‌آفرینی کند اما قدم در حرفه گویندگی گذاشت و چند سالی در رادیو مشغول شد و بعد از چند سال توانست پا به تلویزیون هم بگذارد. در مورد اجرای برنامه‌های تلویزیونی به‌ویژه «سینما اکران» با صبا راد مجری و گوینده گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کیفیت برنامه‌های سیما تا چه حد می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند؟

تمام تلاش همکاران در تلویزیون این است که بتوانند مخاطبان را راضی نگه دارند. هر برنامه مخاطب خاص خودش را دارد، از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال، اما بعضی از برنامه‌ها که مخاطب خاص برایش تعریف می‌کنند قصد دارند این رویکرد را سامان دهند.

ورود جوان‌ها به این عرصه چگونه می‌تواند باشد؟ خودتان پیشنهادی دارید؟

اولاً باید بگویم خوشحالم که افراد علاقه‌مند زیادی در این عرصه وجود دارند، بعد هم باید یک اعتراف ساده کنم و آن اینکه هرگز در تلویزیون نیامدم تا دیده شوم و در رادیو گوینده نشدم تا شنیده شوم، همیشه دوست داشتم کار مفید انجام دهم و تصورم این بود اگر بتوانم در این عرصه فعالیت کنم، توانسته‌ام کار مفیدی انجام بدهم. بنابراین اگر صرفاً دیده شدن و شنیده شدن هدف فرد باشد، شاید در مواجهه با سختی‌هایی که ممکن است در این راه با آنها روبه‌رو شود دوام نیاورد. اگر هدف کار خوب باشد قطعاً موفقیت به بار خواهد آورد. به روز بودن و کسب توانمندی در حوزه بیان همچنین مطالعه بیشتر باعث می‌شود تا یک فرد در عرصه اجرا و گویندگی موفق شود.

در اجراهایتان چقدر تقلید می‌کنید؟

من هرگز دلم نمی‌خواهد که اجرای من، مردم را به یاد مجری دیگری بیندازد.

یعنی دوست دارید مجری مؤلف باشید؟!

بله، دوست دارم یک مجری مولد باشم و خودم سبکی در اجراهایم به وجود بیاورم که منحصر به من باشد نه فرد دیگری. بنابراین الگو به آن معنا که بخواهم از اجرای فرد دیگری کپی‌برداری کنم اصلاً نداشته‌ام.

واقعاً از اجراهای موفق دنیا که بیشترشان هم دیده می‌شوند، الگوبرداری نکرده‌اید؟

هرگز، چون برخی از اجراها و برنامه‌هایی که خارج از این مرزها تولید می‌شود با فرهنگ، دین و آیین ما فاصله زیادی دارد. حتی اگر بخواهید ذره‌ای از آنها تقلید کنید از نظر من درست نیست. ممکن است برخی برنامه‌ها در ساختار کلی قابلیت اقتباس داشته باشند، اما احساس می‌کنم در اجرای من این کار غیرممکن است.

با توجه به ممیزی‌های موجود، تا حالا شده در اجراهایتان سانسوری هم داشته باشید؟

نه، خدا را شکر تا حالا برایم این مشکلات پیش نیامده.

صبا راد بیشتر در حوزه رادیو فعال بود، چه شد که به تلویزیون آمد؟

مرا آوردند (می‌خندد). من اصلاً فکر نمی‌کردم با اجرای چنین برنامه‌هایی دیده شوم.

حتی فکر نمی‌کردید روزی اجرای برنامه‌ای چون «سینما اکران» را به عهده بگیرید؟

نه، اصلاً به شهرت و دیده شدن فکر نمی‌کردم ولی وقتی آمدم با خودم گفتم ای کاش زودتر به این عرصه پا می‌گذاشتم.

در رادیو با توجه به نبود تصویر، مخاطبان گویندگان را نمی‌شناسند، این موضوع می‌تواند یکی از دلایل آمدن گویندگان به تلویزیون باشد؟

بیشتر گویندگان قدیمی که الان هم مشغول کار هستند، توانسته‌اند محبوبیت خودشان را در بین مردم پیدا کنند. من هم خوشحالم که عده‌ای از مردم با اینکه صورتم را نمی‌شناسند حداقل صدای مرا جایی شنیده‌اند زیرا در تیزرهای تبلیغاتی و رادیو بیشتر سابقه دارم.

الان هم در رادیو به گویندگی مشغول‌ هستید؟

نه متأسفانه، از وقتی که قانون ورود به سیما را گذاشتند دیگر نتوانستم به خاطر حضور در تلویزیون، به گویندگی رادیو هم مشغول باشم.

این روزها بعد از «به خانه بر‌می‌گردیم»، با برنامه «سینما اکران» مهمان خانه‌های مردم هستید. از همکاری با فرشید نوابی راضی بودید؟

از آنجا که آقای نوابی خودشان تحصیلکرده رشته بازیگری هستند و سال‌های زیادی در سینما و تلویزیون فعالیت کرده‌اند، کاملاً به این برنامه اشراف دارند و چه چیزی برای یک مجری بهتر از این است که تهیه‌کننده‌ای پشت کار باشد که با فضای سینما و تلویزیون کاملاً آشناست. من دغدغه بسیار کمی در «سینما اکران» دارم چون از طرف ایشان به لحاظ خوراک فکری کاملاً تغذیه می‌شوم.

آیا اجرا یک حرفه تخصصی برایتان به شمار می‌رود؟

من به کار دیگری غیر از اجرا فکر نمی‌کنم چون کار من اجراست و کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم؛ البته اگر اجرا را به‌‌درستی بلد باشم که هیچ وقت چنین ادعایی نمی‌کنم. احساس می‌کنم همچنان باید در این راه یاد بگیرم. نمی‌خواهم شعار بدهم اما یاد گرفتن در این عرصه هیچ پایانی ندارد. هر کس سبک خاصی در اجرایش دارد، من هم سعی کرده‌ام سبک خودم را داشته باشم اما در جنبه‌های دیگر اجرا هنوز دارم بزرگ می‌شوم و می‌دانم که آموزش‌ها پایان ندارد.

امروزه بیشتر افرادی که وارد صداوسیما می‌شوند بدون گذراندن دوره‌های آموزشی، اجرای برنامه زنده را به عهده می‌گیرند، این موضوع به دیگر برنامه‌ها لطمه وارد نمی‌کند؟

چرا، به‌شدت ضربه خواهد زد. نه تنها به برنامه‌های سازمان بلکه بیشتر از همه به خود آن فرد لطمه می‌زند. در برنامه زنده اگر اشتباهی به واسطه مجری رخ دهد دیگر نمی‌توان کاری کرد. عجله کردن برای ورود به این فضا می‌تواند باعث شود تا فردی هم که می‌خواهد به این عرصه پا بگذارد برای همیشه بی‌خیالش شود. بینندگان ما بسیار باهوش هستند و کوچک‌ترین تپق‌ها را در ذهنشان ثبت می‌کنند تا وقتی از نزدیک تو را دیدند آن لحظه فراموش‌نشدنی را یادآوری کنند.

برخی از برنامه‌های تلویزیونی مانند «سینما اکران» مخاطبان زیادی نسبت به برنامه‌های دیگر دارند، دلیل دیده شدن چنین برنامه‌هایی چیست؟

موضوع، اهمیت بسیاری دارد. سینما و فوتبال با توجه به جذابیتشان طرفداران فراوانی دارند و شاید علت دیده شدن برنامه‌هایی مانند «سینما اکران» و «نود» هم انتخاب موضوعشان باشد. انتخاب موضوع باید به گونه‌ای صورت بگیرد که افراد زیادی در جامعه به آن توجه داشته باشند. اگر با این روند برنامه را جلو ببرند حتماً پربیننده خواهد شد اما اگر موضوعاتی باشد که کمتر با زندگی روزمره مخاطبان در ارتباط است اصلاً دیده نمی‌شود.

نمی‌خواهید در آینده برنامه‌ای بسازید؟

اتفاقاً ساخته‌ام. من حدود ۱۰۰ برنامه ساخته و برای شبکه پنج تهیه‌کنندگی کرده‌ام. حتی چند ماه قبل هم برنامه‌ای را با هدف معرفی شهر تهران و جاذبه‌های دیدنی‌اش روی آنتن بردم.

فکر کنم بیشتر به پردیس‌های سینمایی پرداختید، درست است؟

دقیقاً همان تهران مدرن، خیلی دلم می‌خواست از منظری متفاوت به تهران بپردازم. تهرانی که با داشتن پارک‌ها، پردیس‌های سینمایی‌اش و... حس خوبی دارد.

و با آلودگی‌های زیادش؟!

(می‌خندد) حالا دیگر کاری نمی‌شود کرد. همین امکانات لذت خودش را دارد.

برای سال تحویل اجرای برنامه‌ای را به عهده گرفته‌اید؟

تا به این لحظه قطعی نشده اما یک برنامه بسیار مهم دارم.

یعنی پیشنهادی داشته‌اید؟

نه، باید بگویم بالاخره می‌خواهم به خانه برگردم. (می‌خندد) واقعاً بعد از این همه کار می‌خواهم برای تعطیلات به خانه خودم بروم. روزها می‌گذرد و کم‌کم به سال ۹۴ نزدیک می‌شویم. امیدوارم سال جدید برای مردم عزیزمان اتفاق‌های خوبی را رقم بزند و به همه دلخواسته‌هایشان برسند. همچنین یادشان باشد ما همیشه دوستشان داریم. به امید روزهای بهتر... (سروش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها