نیروهای نظامی ترکیه روز گذشته با تعداد فراوان و همراه تجهیزات گسترده وارد منطقه‌ای در سوریه شدند و بقایای جسد یکی از پادشاهان قدیمی عثمانی و اشیای مربوط به مقبره او را از خاک سوریه خارج کردند.
کد خبر: ۷۷۳۴۴۲

خبر این انتقال را احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد. وی با بیان این‌که نیروهای ویژه این کشور بامداد دیروز بقایای پیکر «سلیمان شاه»، جد بنیانگذار سلسله عثمانی را از سوریه خارج و به ترکیه منتقل کردند، افزود: در جریان انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به داخل ترکیه یکی از نیروهای نظامی ترکیه‌ در خاک سوریه کشته شد که ناشی از یک حادثه بود.

وی افزود: انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به ترکیه برای صیانت از حرمت و جایگاه او و دیگر سلاطین خاندان عثمانی است و پرچم ترکیه و نیروهای ما همچنان در خاک سوریه و در محل آرامگاه وی باقی خواهند ماند. نخست‌وزیر ترکیه گفت: این اقدام به‌خاطر وضع موجود در سوریه است و پس از آرام شدن اوضاع، ما بار دیگر بقایای پیکر سلیمان شاه را به آرامگاه خود در سوریه باز خواهیم گرداند. بنا به گفته داوود اوغلو، بقایای جسد سلیمان شاه و اشیای مقبره او تا چند روز آینده در ترکیه خواهد بود سپس به محل مقبره جدید در منطقه اشمه در سوریه که تحت کنترل ارتش ترکیه است، فرستاده می‌شود. گفته می‌شود اکنون پرچم ترکیه در این منطقه برافراشته شده است. وی همچنین اعلام کرد با توجه به این‌که این نقطه از سوریه طبق توافق‌های بین‌المللی خاک ترکیه به حساب می‌آید، مقامات آنکارا برای انجام این انتقال از هیچ طرفی اجازه نگرفته‌اند.

البته نیروهای ترکیه برای ورود به محل این مقبره ‌باید از شهر کوبانی عبور می‌کردند. در همین زمینه، شبکه اسکای نیوز اعلام کرد دسته‌ای از تانک‌های ارتش ترکیه از طریق شهر کوبانی که تحت کنترل کردهای سوریه است پس از هماهنگی با نیروهای پیشمرگه، وارد خاک سوریه شدند.

براساس این گزارش، ارتش ترکیه و دستگاه اطلاعاتی این کشور برای این عملیات سنگ تمام گذاشتند تا بدون هیچ مشکلی انجام شود. آنکارا برای اجرای این عملیات 572 نظامی را با 39 تانک و 57 نفربر زرهی و با هماهنگی با پیشمرگ‌های کرد مستقر در کوبانی راهی شمال سوریه کرد که این نفرات با بالگردهای توپ‌دار ارتش و هواپیماهای بدون سرنشین حفاظت می‌شدند.

در این عملیات همچنین یک هواپیمای هشدار سریع ترکیه از نوع آواکس، کار جمع‌آوری اطلاعات و مخابره آن به اتاق عملیات در مقر ستاد کل ارتش ترکیه را به عهده داشت و ده‌ها نفر از نیروهای ویژه ارتش در آن مشارکت داشتند.

واکنش دولت سوریه

در واکنش به عملیات دیروز ارتش ترکیه، وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: دولت آنکارا تنها به حمایت از تروریست‌های داعش و النصره اکتفا نمی‌کند، بلکه در اقدامی خصمانه عملیاتی نظامی در خاک سوریه انجام داده است. دمشق اعلام کرد: با وجود این‌که کنسولگری سوریه در استانبول پیش از اقدام خصمانه آنکارا از این اقدام مطلع شده بود، اما وزارت خارجه سوریه باید رسما از سوی ترکیه در جریان این عملیات قرار می‌گرفت.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است:‌ براساس توافق میان ترکیه و اشغالگران فرانسوی در سال 1921 هرگونه اقدام از سوی ترکیه در رابطه با مقبره سلیمان شاه باید به اطلاع طرف سوری برسد که در عملیات اخیر این اقدام انجام نشده است.

مقبره سلیمان شاه در 30 کیلومتری مرز ترکیه و در داخل سوریه واقع شده و تحت توافق با فرانسه در سال 1921 که در آن زمان قدرت استعماری در سوریه بود، محوطه این آرامگاه به‌عنوان خاک ترکیه در نظر گرفته شد و آنکارا نیز حفاظت از آن را برای خود محفوظ دانسته است. سلیمان شاه، رهبر نظامی قرن 12 سلجوقیان بود که جزو اولین گروه‌های ترک بودند که وارد منطقه شده و در آناتولی ساکن شدند. وی پدربزرگ عثمان اول، بنیانگذار امپراتوری عثمانی در قرن سیزدهم است.

سلیمان شاه با کشورگشایی، وسعت قلمرو خود را تا سواحل فرات گسترش داد. او در یکی از سفرهایش در حین عبور از رودخانه فرات غرق و جسدش را در مکان فعلی به خاک سپرده و گنبدی بر قبر وی بنا می‌کنند. سال 1938 ساختمانی بزرگ در این منطقه بنا و ژاندارمری ترکیه در محل مستقر شد و ارتش ترکیه مسئولیت حفاظت از آرامگاه را بر عهده گرفت. طی این سال‌ها همواره حدود 40 سرباز ترک مسئولیت حفاظت از مقبره سلیمان شاه را به عهده داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها