مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: استفاده از واکس و سموم کشاورزی سرطان‌زا در سیب‌های آذربایجان‌غربی کذب محض بوده و صحت ندارد.
کد خبر: ۷۶۸۶۷۳
سیب‌های آذربایجان‌غربی آلوده نیست

عزیز امانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: میوه‌های فراز گرا میوه‌هایی هستند که پس از چیده شدن از درخت تا مدت زمان محدوی کاملا رسیده و روی آنها یک لایه کوتیکولی به نام موم تشکیل می‌شود، این ماده گیاه را در برابر جذب کردن زیاد آب به داخل سلول‌ها و خطرات ناشی از سرمای زیاد محافظت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این لایه موم سفید رنگ بیشتر در سیب دیده می‌شود، اظهار کرد: ترشحات خود میوه باعث به وجود آمدن موم در روی میوه شده و حاصل فرآیندهای انسانی و استفاده از سموم شیمیایی نیست.

امانی ادعای عراق در خصوص سیب‌های صادر شده از ایران را خلاف واقع دانست و گفت: عراق سال‌های زیادی است که از ایران سیب وارد کرده و نیاز مصرفی خود را تأمین می‌کند، اما طی دو ماه گذشته پس از خرید سیب ادعا کرده‌اند که این سیب‌ها دارای مواد شیمیایی و آفت شکرک است و دیگر از ایران برای وارد کردن سیب اقدام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ادعای این کشور درباره سیب‌های کشور صحت نداشته، چون با رایزنی‌های انجام شده در این راستا تصمیم گرفته شد تا نمونه‌ای از سیب‌های آلوده به آفت شکرک را برای آزمایش به ما تحویل دهند، اما هنوز پس از گذشت دو ماه کشور عراق هیچ اقدامی در این راستا برای اثبات ادعای خود انجام نداده‌ است.

وی با اشاره به میزان سیب‌های ذخیره شده در سردخانه‌ها افزود: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 400 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد که نسبت به پارسال افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این نکته نیز قابل ذکر است که سال گذشته بالغ بر 150 هزار تن از سیب‌های تولید شده در آذربایجان‌غربی که در سردخانه‌ها موجود بود به زیر قیمت هزینه‌های تولید فروخته شد و بسیای از کشاورزان متضرر شدند که امید می‌رود با برنامه‌ریزی بتوان از متضرر شدن کشاورزان جلوگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها