انتقاد روابط عمومی صداوسیما از آمارسازی و دروغ پردازی یک سایت خبری

بودجه جاری صداوسیما کاهش یافته‌است

در پی انتشار مطلبی با عنوان «بودجه صداوسیما 5 برابر بودجه کشور رشد کرده است» در پایگاه خبری اعتدال، روابط عمومی رسانه ملی جوابیه ای را خطاب به آن پایگاه خبری ارسال کرده است.
کد خبر: ۷۶۲۶۱۷
بودجه جاری صداوسیما کاهش یافته‌است

به گزارش روابط عمومی صداوسیما، در پی انتشار مطلب شماره 98677 مورخ 30 دی 1393 پایگاه تحلیلی خبری اعتدال ، با عنوان " بودجه صداوسیما 5 برابر بودجه کشور رشد کرده است"، جوابیه ذیل برای آن پایگاه خبری ارسال شده است که انتظار می رود مطابق با قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به انتشار آن اقدام شود.

متن جوابیه به شرح ذیل است :

آمارسازی و دروغ پردازی "اعتدال" نیست

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، در تاریخ 30 دی ماه 1393 در مطلبی با عنوان "علیرغم اظهارات مسئولان صداوسیما؛ بودجه صداوسیما 5 برابر بودجه کشور رشد کرده است!" با دستکاری و قلب آمار به دروغ‌پردازی و تحلیل‌های واهی و بی‌پایه در خصوص بودجه پیشنهادی سازمان صداوسیما در لایحه دولت پرداخته است. مقایسه آمار ارائه شده در این پایگاه با اعداد و ارقام واقعی لایحه، گواهی برکذب بودن ادعای مطلب منتشر شده است.

1. در جدول ارائه شده در آن یادداشت، بودجه سال 93 سازمان صداوسیما بدون احتساب بودجه عمرانی اما بودجه سال 94 با احتساب بودجه عمرانی ذکر شده و بر این اساس رشد بودجه صداوسیما نسبت به سال قبل 48.22 درصد عنوان شده است. در حالی که با منطق ساده ریاضی هر دو بودجه یا باید بدون بودجه عمرانی و یا با احتساب آن مورد مقایسه قرار گیرد.

قانون بودجه سال 1393

لایحه بودجه سال 1394

درصد رشد

جاری

872 میلیارد تومان

932 میلیارد تومان

8.6%

جاری و عمرانی

967 میلیارد تومان

1068 میلیارد تومان

10%

2. اتّفاقاً مقایسه بودجه جاری دو سال (بدون احتساب بودجه عمرانی) بیانگر نکات مهمتری است. بودجه جاری سال 94 به میزان 932 میلیارد است که درمقایسه با 872 میلیارد بودجه جاری سال 93، تنها 8.6 درصد رشد را نشان می دهد که با توجه به 14 درصد پیش بینی افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده، در حقیقت بودجه جاری سازمان 2.7 درصد کاهش یافته است.

بودجه جاری سال 93

بودجه جاری سال 94

درصد

با احتساب 14% افزایش حقوق کارکنان

872 میلیارد تومان

932 میلیارد تومان

8.6% رشد

2.7% کاهش

3. لایحه دولت در سال 93، برای صداوسیما 890 میلیارد درآمدزایی را تکلیف کرده بود و این میزان در سال 94 به 1200 میلیارد افزایش یافته که به‌معنای رشد 8.34 درصدی است.

بدیهی است برنامه‌ریزان بودجه کشور و نگارنده یادداشت نادرست مذکور درک خواهند کرد که این به‌معنای لزوم افزایش حجم آگهی ها و نرخ آن در رسانه ملّی است. این در حالی است که ریاست محترم و همه کارکنان رسانه ملّی از تحمیل این بار مالی غیرفرهنگی که بر میزان مخاطب و اعتبار رسانه لطمه وارد خواهد کرد ناراضی‌اند و این برنامه با تدبیر و سیاست رسانه ملّی و ریاست جدید این سازمان مبنی بر کاهش حجم آگهی و تبلیغات مغایرت کامل دارد؛ لذا به انحاء مختلف، مراتب اعتراض و نگرانی خود را از تحمیل چنین تکلیفی که ماهیّت و رسالت فرهنگی و هنری رسانه ملّی را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه می‌زند اعلام نموده و از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس به‌ویژه کمیسیون فرهنگی، انتظار عنایت ویژه و عزم جدّی در مقام طرح و لایحه بودجه و اصلاح اساسی آن دارند. شایسته نیست که دولت چنین باری را بر دوش رسانه ملّی گذاشته و حامیان دولت در مقام منتقد بنشینند. متأسّفانه رویه مذکور که نشانه‌ای از اعتدال در آن به چشم نمی‌خورد هم در برخورد با آمار و ارقام و هم در نقد غیرمنصفانه به تکلیف درآمدزایی سازمان که با عبارتی همچون "آنتن فروشی" از آن یاد می‌‌کند، نادرست است و دولت بدون اخذ نظر سازمان و بدون تشکیل جلسه بصورت یکطرفه افزایش درآمدها را مصوّب نموده و به تبعات فرهنگی آن توجّه لازم نداشته است.

4. متاسفانه پایگاه مذکور با ارائه آمار غلط و مقایسه بی‌مبنای رشد بودجه سازمان با رشد بودجه کلّ کشور، باعث گمراه شدن اذهان خوانندگان شده است. مقایسه میزان رشد اعتبارات دیگر سازمان‌های فرهنگی همچون سازمان میراث فرهنگی (29 درصد)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (21 درصد)، وزارت ورزش و جوانان (48 درصد) و... در مقایسه با رشد 10 درصدی این سازمان، خود بیانگر کمترین میزان رشد است که جای تأمّل و تأسّف بسیار دارد.

جدول میزان رشد اعتبارات دستگاه‌های فرهنگی دولت در سال 1394 (بودجه جاری و عمرانی)

سازمان صداو سیما

سازمان میراث فرهنگی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت ورزش و جوانان

10%

29%

21%

48%

5. صرف نظر از تحلیل اعداد و ارقام، تحلیل‌های بی‌پایه و اساس دیگری در خصوص کیفیّت برنامه‌ها و مقایسه‌های ناصواب با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های ترکی‌– که مشحون از شخصیّت‌ها، داستان‌ها و روابط خارج از عرف و فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی است و گویا نگارنده یادداشت را به خود جذب کرده است- مطرح شده که قابل نقد و تحلیل است. روندکاهش میزان تماشای ماهواره در مقابل افزایش میزان مخاطب و رضایتمندی و اعتماد آنها به رسانه ملّی طیّ سنوات اخیر (به‌استناد تحقیقات و آمارهای مراکز پژوهشی و علمی) از جایگاه ارزشمند صداوسیما در میان خانواده‌ها و اقشار گوناگون مخاطبان حکایت دارد و این برخوردهای مغرضانه و بی پایه، چیزی از عزم مدیران، برنامه سازان و هنرمندان رسانه ملّی که در صف مقدّم مقابله هوشمندانه و متعهدانه با تهاجم فرهنگی دشمنان نظام هستند نخواهدکاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها