استفاده از محصولات مختلف با برندهای معتبر بین‌المللی در زندگی صنعتی و امروزی ما برای بیشتر افراد این کره خاکی، امری غیرقابل اجتناب شده که همین موضوع باعث شده است فکر سودجویی در ذهن گروهی ـ که کم هم نیستند ـ برای تولید محصول تقلبی ودریافت پول اصل شکل بگیرد. به طوری که براساس آمار و اطلاعات موجود تقریبا 5 تا 7 درصد تجارت جهانی مربوط به تجارت محصولات تقلبی است.
کد خبر: ۷۶۰۹۱۳
از شماره سریال تا شماره تلفن؛ محصولات تقلبی را این‌گونه بشناسید

اما جای تردید نیست تولیدکنندگان اصلی این برندهای معتبر نیز برای جلوگیری از بدنام‌شدن آرم و محصولاتشان راهکارهایی را طراحی کرده‌اند که می‌توان از درج سریال ساخت تا آرم‌های هولوگرام در این زمینه یاد کرد، اما هنوز هم راهکارهایی کاملا ساده و مشخص برای تفکیک اجناس تقلبی و اصل در این بازار مکاره وجود دارد که برای روشن شدن آنها سه گروه عمده در محصولات تقلبی را در نظر خواهیم گرفت.

این درحالی است که بد نیست بدانیم اجناس اصلی با برندهای معتبر واقعا از نظر ظاهر می‌توانند شما را قانع کنند که محصولات مقابل شما اصالت داشته و تقلبی نیستند، ولی بازهم لازم است در برخی موارد نسبت به خرید محصولات بخصوص در بخش محصولات بهداشتی و آرایشی حساس بوده و خوب جوانب اصالت محصول را بررسی کنید. اما قبل از هر توصیه بد نیست بدانید اکثر برندهای معتبر جهانی با توجه به کیفیت محصولات خود شرایط گارانتی و تضمین کیفیت اجناس خود را برای خریداران‌شان در نظر گرفته‌ که در تمام سه بخش یاد‌شده می‌تواند نشانه‌‌ای از اصالت محصول برای خریداران باشد. به عنوان مثال در بخش منسوجات اگر شما از یک برند معروف لباس خرید کنید و در شرایط استفاده عادی و حالت استاندارد این لباس در اثر شست‌وشو کیفیت رنگش از بین برود، شک نداشته باشید که فروشگاه به شما خسارت خواهد داد و جنس جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد در حالی که در فروشگاه‌های معمولی که اجناس تقلبی را برای شما تدارک دیده‌اند خبری از این امکانات نیست.

منسوجات، کیف و کفش

همان‌طور که می‌دانید در این گروه از محصولات شاهد بیشترین آمار تقلب در بازار هستیم که گاهی اوقات تشخیص جنس اصل و فرع در میان این حجم از تولیدات غیرقابل تصور است، اما فراموش نکنید برندهای معتبر در این بخش راهکارهای مشخصی برای خریداران در نظر گرفته‌اند که اولین آن خرید از فروشگاه‌های نمایندگی معتبر این برندهاست.

اما راهکار دیگر برای شناسایی محصولات تقلبی‌ از تولیدات اصلی استفاده از اطلاعات برچسب که معمولا داخل محصول دوخته شده خواهد بود. این که خریداران می‌توانند با استفاده از سریال چاپ شده روی این برچسب اصالت محصول را از طریق دنیای مجازی با تمام اطلاعاتش کنترل کنند. فراموش نکنید کیف و کفش هم از این قاعده مستثنا نبوده و داخل آنها سریال سال‌ ساخت تولید و حتی کد کارخانه چاپ شده است.

بنابراین کافی است با استفاده از تلفن همراه سریال محصول مورد نظر را از طریق دنیای مجازی و وبسایت کارخانه اصلی چک کنید تا با خیال راحت دست به جیب شوید. این مطمئن‌ترین راهکار برای بیشتر محصولات خارجی با برندهای معتبر است که می‌توانید به کار گیرید. این کار از طریق سیستم بارکدخوان نیز قابل استفاده بوده و کافی است نرم‌افزارهای مخصوص را در تلفن‌‌همراه خود نصب کرده باشید و با استفاده از آن تمام اطلاعات مربوط به محصول مورد نظر را با کارخانه تولیدکننده چک کنید.

به عنوان مثال می‌توانید از طریق دنیای مجازی وارد وبسایت کارخانه آدیداس شده و با وارد کردن سریال ساخت محصول مورد نظرتان اصالت آن را به دست آورید، اما راه دیگری نیز مقابل شما قرار دارد که نیازی به ورود به وبسایت کارخانه تولید‌کننده نیست، چون کافی است در موتور جستجوی گوگل سریال یاد شده را وارد کنید و منتظر بمانید تا ببینید نتیجه چیست و آیا لینک‌های ارائه شده مربوط به وبسایت اصلی شرکت سازنده است یا خیر؟

لوازم بهداشتی و آرایشی

این بخش از محصولات نیز حجم عمده‌ای از محصولات تقلبی موجود در بازار را شامل می‌شود که با توجه به تهدید شدن سلامت مصرف‌کننده، در انتخاب محصول اصل از غیراصل کمی بیشتر باید دقت کنید.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی در این زمینه معتقد است؛ گاهی اوقات تشخیص محصولات تقلبی از غیرتقلبی حتی برای خود فروشندگان باسابقه هم غیرممکن است، اما این پایان کار نیست، چون برای این منظور هم می‌توانید بازهم روی دنیای مجازی حساب کنید و کمی هم به برچسب‌های شبنم توجه داشته باشید. گرچه اصالت این برچسب‌ها هم زیر سوال رفته است، اما فراموش نکنیم خرید از دستفروشان یعنی خرید کالای غیراصل؛ چون حجم عمده‌ای از محصولات تقلبی در این بخش از این طریق وارد چرخه مصرف می‌شود.

آخرین راهکاری که برای شناسایی محصولات اصل از غیر اصل وجود دارد این است که صرفا از فروشگاه‌های معتبر مثل داروخانه‌ها خرید کنید، چون این فروشگاه‌ها نسبت به سلامت خریداران محصولاتشان اهمیت می‌دهند و از فروش محصولات تقلبی خودداری می‌کنند.

خانگی‌ها و الکترونیکی‌ها

اجناس الکترونیکی از عمده محصولات بازار است که همواره مورد سوءاستفاده برخی تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد، اما برای شناسایی محصولات تقلبی از اصل در این نوع محصولات راه‌های کمی ساده‌تر از دیگر محصولات موجود بازار است و با کمی دقت می‌توانید به سادگی محصولات تقلبی را شناسایی کنید. هرچند خارج از مرزهای ایران و کشورهای تولید کننده این محصولات به خریدار این آگاهی داده شده که از اجناس غیر اصل خرید نکند.

بااین حال اگر از امکانات تائید کیفیت و اصالت محصولات با استفاده از دنیای مجازی بگذریم اکنون امکانات بسیار مناسب‌تری برای خریداران محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی مهیا شده است که می‌توانید روی اطلاعات آن حساب ویژه‌ای بازکنید.

این امکان از سوی مرکز اطلاعات لوازم خانگی باشماره تلفن 1882 در اختیار خریداران قرار داده شده است که خریداران می‌توانند با برقراری تماس تلفنی یا وارد کردن اطلاعات محصول مورد نظرشان در جایگاه مخصوص این وبسایت نسبت به اصالت محصول مورد نظرشان یقین حاصل کنند. این وبسایت با تقسیم‌بندی محصولات الکترونیکی توانسته اطلاعات بسیار کارآمدی از شرکت‌های معتبر واردکننده و همچنین گارانتی‌های سرشناس را در اختیار خریداران قرار می‌دهد و برندهای غیر معتبر را نیز برای این افراد معرفی کرده است.

این درحالی است که به طور کلی بهترین و مطمئن‌ترین راهکار برای خریداران این‌گونه لوازم مراجعه به نمایندگی‌های مجاز و عاملان فروش محصولات مورد نظر بوده که ضامنی برای سلامت کالای خریداری شده شما‌‌ست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها