تصور کنید کشوری چون عراق که سال‌ها اسیر جنگ و درگیری‌های داخلی است و پیش از آن نیز عرصه آزمایش سیاست‌های کشورهای غربی به بهانه جنگ علیه تروریسم بوده، ارکستر سمفونیک دارد ولی ما با این‌که «هنر نزد ما است و بس» یک ارکستر سمفونیک سر پا نداریم.
کد خبر: ۷۶۰۶۷۲
لشکر موسیقایی عراقی ها در راه ایران

حالا تصور کنید ارکستر سمفونیک عراق برای حضور در سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌خواهد به تهران سفر کند.

ظاهرا ارکستر سمفونیک عراق که آبان‌ماه امسال به رهبری آرش امینی کنسرتی را برگزار کرد، قرار است در در بخش بین‌الملل جشنواره‌ موسیقی فجر روی صحنه برود اما نکته جالب قضیه می‌دانید کجاست؟ وقتی بفهمید یک منبع غیررسمی به ایسنا خبر داده که به ‌دلیل حضور نداشتن ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر، قرار است این ارکستر خارجی سرود ملی کشورمان را هم در جشنواره بنوازد، حتما شگفت​زده خواهید شد.

وضع ارکستر‌های سمفونیک ملی و تهران مدت‌هاست در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مسئولان ارشاد نیز هر روز یک چیزی می‌گویند؛ یک روز از احیای ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی می‌گویند و روز دیگر از نبود بودجه گلایه می‌کنند.

رهبران ارکستر هم توپ را در زمین ارشاد می‌اندازند؛ گویا چاره دیگری جز این ندارند. حق هم دارند، چون رتق و فتق امور ارکستر که به عهده رهبرش نیست.

شاید هم حق با علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که می‌گوید: «قرار نیست ارکسترها را به هر قیمتی با روند قبلی به کار وا داریم. تا زمانی که کارهای اجرایی و مسائل مالی آنها از طریق مجلس پیگیری نشود، ارکسترها کار خود را از سر نمی‌گیرند.»

مشخص نشدن وضع ارکسترها به کنار، امیدواریم دست‌کم خبر اجرای سرود ملی کشورمان به دست یک ارکستر خارجی، آن هم در جشنواره موسیقی فجر صحت نداشته باشد.

مگر جمع کردن یک ارکستر که بتواند سرود ملی کشورمان را اجرا کند، چقدر وقت و هزینه می‌خواهد؟ اگر ارکستر سمفونیک عراق می‌تواند سرود ملی ایران را اجرا کند، چرا ارکستری که طی دو سه هفته اعضایش گرد هم آمدند نتوانند؟

کمیل انتظاری - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها