روزگار طلای سیاه سیاه‌تر شد

نفت ایران ارزان‌تر از آب معدنی

با تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، بتدریج اثرات این کاهش، بر قیمت محصولاتی که هر کدام به نوعی از نفت مشتق می‌شوند نیز در حال آشکار شدن است. آثار این زنجیره کاهش قیمت در سال آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر وضع اقتصادی کشور داشته باشد؛ آثاری که برخی از آنها منفی و ناخوشایند و برخی دیگر می‌تواند مطلوب باشد.
کد خبر: ۷۵۹۴۹۱
اثرات جانبی کاهش قیمت نفت

از یک سو کاهش قیمت نفت به افت قیمت گاز طبیعی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی منجر خواهد شد.

این در حالی است که هر سه گروه یاد شده در فهرست کالاهای صادراتی ایران قرار داشته و طبیعتا کاهش بهای هریک از آنها در بازارهای جهانی، اثر مضاعفی بر درآمدهای کشور خواهد داشت.

ایران سال گذشته 9 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشورهای خارجی صادر کرده است، لذا باید منتظر افت ارزش محصولات پتروشیمی صادره از کشورمان در نیمه دوم امسال و تمام سال آینده بود.

این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که پتروشیمی در رده صادرات غیرنفتی قرار گرفته و به این ترتیب صادرات محصولات غیرنفتی از این منظر مستقیما تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار خواهد گرفت.

در سوی دیگر اما کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین و گازوئیل به واسطه افت قیمت نفت می‌تواند خبر خوبی باشد.

سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث شده تا فاصله قیمت بنزین، گازوئیل در کشورمان با قیمت‌های جهانی و منطقه آن به کمترین میزان در چهار سال گذشته برسد.

در مورد بنزین این فاصله بسیار کمتر بوده و در حال رسیدن به آستانه قیمت‌های فوب خلیج‌فارس است.

این در حالی است که تا چند ماه قبل قیمت بنزین آزاد ایران بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بین‌المللی بود، ضمن این‌که مطابق قانون قیمت فرآورده‌های نفتی در داخل نمی‌تواند از 90 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس بیشتر باشد. لذا انتظار افکار عمومی از دولت آن است که با توجه به این رخداد، قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید در سال آینده افزایش نیابد.

علاوه بر این، کاهش فاصله قیمت‌های داخلی و بین‌المللی فرآورده‌های نفتی، میزان قاچاق این فرآورده‌ها در مرزهای کشور را نیز کاهش خواهد داد البته اختلاف قیمت گازوئیل در داخل و خارج از مرزها همچنان آن‌قدر بالاست که قاچاق آن برای قاچاقچی‌ها کماکان به‌صرفه است، اما دست‌کم در مورد بنزین می‌توان این پیش‌بینی را داشت که در صورت تداوم روند کنونی قیمت‌ها، در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها