السیسی رئیس جمهور مصر در هفته‌های اخیر سفرهای دوره‌ای متعددی به کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته است. السیسی در اقدامی قابل تأمل به چین سفر کرد در حالی که سخن دیدار وی از روسیه نیز مطرح است. محور مهم دیگر در سفرهای السیسی دیدار وی از اردن، عربستان و اخیراً نیز به کویت بوده است. البته وزیر خارجه مصر نیز نقش مکملی داشته که حضور وی در عراق بخش مهم این اقدامات است.
کد خبر: ۷۵۷۴۳۴
مصر جایگرین موقت عربستان

نکته قابل توجه آنکه مصر نقش میزبان گروه‌های معارض سوری را نیز ایفا کرد که در نوع خود امری مهم در سیاست خارجی السیسی است.حال این سوال مطرح است که السیسی از این سفرها به دنبال چیست و چه اهدافی را پیگیری می‌کند؟

پاسخ به این پرسش را در دو حوزه اهداف درونی و بیرونی می توان به دست آورد. در حوزه داخلی، السیسی خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می سازد. در حالی که ناتوانی وی در اجرای مطالبات اقتصادی و سیاسی مردم، تهدیدی برای ریاست جمهوری و اهداف وی برای کسب اکثریت پارلمان مصر منجر شده است. وی به دنبال جلب حمایت‌های جهانی است. او از یک سو تلاش دارد تا از منابع مالی دیگر کشورها برای بهبود اقتصاد مصر بهره گیرد تا رضایت مردمی را کسب کند و از سوی دیگر با نمایش چهره‌ای مستقل و جهانی، حمایت دیگر کشورها برای تثبیت قدرت خویش از جمله در کسب اکثریت پارلمان را به دست آورد.

نکته دیگر در سیاست‌های السیسی را می‌توان در طرح عربستان و آمریکا برای آینده این کشور جستجو کرد. از یک سو عربستان به خاطر شرایط نابسامان ملک عبدالله پادشاه این کشور، با بحران قدرت مواجه شده که عملاً توان بازیگری جهانی این کشور را کاهش می‌دهد از سوی دیگر نه عربستان و نه غرب مؤلفه‌ای جایگزین برای بازیگری عربستان ندارند بویژه اینکه روابط این کشورها با قطر نیز چندان مطلوب نیست.

این سناریو مطرح است که مصر با تقویت فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به عنوان جایگزین موقت عربستان ایفای نقش ‌کند چنانکه در دوران مبارک این سیاست اجرا شده بود.

به هر تقدیر السیسی با سفر دوره‌ای از جمله سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال تثبیت قدرت است تا گامی بلند برای تسلط بر پارلمان مصر در انتخابات آتی بردارد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها