چند خط برای «سفر در حباب»، اثر امیرحسین مدرس در انتشارات نیستان

شکایت از ممنوعیت عزاداری!

با نوش‌آفرین انصاری، پژوهشگر

دانشگاه‌ها در برخورد با نوشتن ضعف دارند

نوش‌آفرین انصاری استاد کتابداری و اطلاع‌رسانی، عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک، سال 1318 در دهلی‌نو هندوستان متولد شد.
کد خبر: ۷۵۰۶۴۵
دانشگاه‌ها در برخورد با نوشتن ضعف دارند

او به‌واسطه شغل پدرش که دیپلمات وزارت امور خارجه بود سفرهای زیادی به مناطق مختلف جهان از جمله سوئد، افغانستان، هلند، بلژیک، پاکستان، شوروی، انگلستان و سوئیس داشت. انصاری سال 1338 در مسکو به تحصیل رشته کتابداری پرداخت. در همین زمان با دکتر کراوس، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌داران کتاب جهان، آشنا شد و با او در حراج‌های بزرگ کتاب شرکت کرد. او تحصیل در رشته کتابداری را تا مقطع کارشناسی در مدرسه عالی کتابداری ژنو و مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مک گیل کانادا ادامه داد و به ایران بازگشت. او همسر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است. با انصاری درباره تازه‌ترین فعالیت‌های شورای کتاب کودکان گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

درباره کارهای نوشتاری خودتان صحبت کنید.

کار خاصی انجام نمی‌دهم. فقط همان فعالیت‌های شوراست.

شورا چه کتابی را در دست چاپ دارد؟

جلد شانزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در دست تهیه است.

این جلد شامل چه حروفی است؟

جلدهای شانزدهم و هفدهم حروف «ر»، «ز» و «ژ» را دربرمی‌گیرد.

مختصری درباره اهمیت این فرهنگنامه توضیح دهید، فرهنگنامه‌ای که بیش از سه دهه انتشار آن زمان برده است.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان یک اثر ممتاز برای کودکان و نوجوانان گروه سنی 16 تا 10 سال است که از 30 سال پیش گردآوری آن زیرنظر خانم توران میرهادی شروع شده است. در تهیه این فرهنگنامه حدود 250 نفر از محققان به صورت تخصصی همکاری داشتند که برخی از آنها به صورت داوطلبانه کار می‌کردند. این فرهنگ به صورت چهار رنگ برای آگاهی کودکان ایرانی منتشر می‌شود و یک فرهنگنامه تالیفی است، نه ترجمه. خوشحالیم شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه به عنوان ناشر در کنار شورای همکاری می‌کند. در این فرهنگنامه حدود 3000 مقاله و چند هزار تصویر وجود دارد.

چرا فرهنگ و دایره‌المعارف منتشر کردن این‌قدر طول می‌کشد؟

برای این‌که در همه جای دنیا همین‌قدر طول می‌کشد. من تلخیص و ویرایش‌های فرهنگ‌ها را نمی‌گویم، بلکه گردآوری و تالیف را می‌گویم. در پاسخ به شما، سوال من این است که چرا دانشگاه‌ها این قدر محقق کم تربیت می‌کنند؟ سوال دیگرم این است که چرا این‌قدر به ادبیات کودکان کم بها داده می‌شود؟

ولی ما شاهد خیل عظیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف ادبیات هستیم که مدعی هستند کار تحقیقاتی بلدند، اما به آنها کار سپرده نمی‌شود.

باید دید از ادعا تا عمل چقدر می‌توانند از منابع تحقیقاتی استفاده کنند. اصلا چقدر کتابخانه داریم که قادر است محققان ما را سیراب کند. دایره‌المعارف‌نویسی نیازمند منابع دسته اول است. متاسفانه ما در نظام آکادمیک مشکلات جدی داریم. نه‌فقط در رشته ادبیات، نه تنها در علوم انسانی، بلکه در همه رشته‌ها. کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند اطلاعات کافی ندارند. این همه مقاله در نظام آکادمیک ما نوشته می‌شود، اما ضعف دارند. نظام آکادمیک ما در برخورد با نوشتن ضعف دارد. زبان فارسی خوب کار نمی‌شود. فارغ‌التحصیلان ما کمتر می‌توانند یک تحقیق یا مقاله بنویسند. آنها در پدید آوردن مقاله ضعف دارند.

مخاطبان این فرهنگنامه فقط کودکان 16 تا 10 سال هستند یا خانواده‌ها و معلمان هم شامل مخاطبان می‌شوند؟

مخاطبان فرهنگنامه کودکان و نوجوانان هستند. البته خانواده‌ها و معلمان هم همه کسانی که زبان فارسی را دوست دارند.

چه زمانی جلد شانزدهم منتشر می‌شود؟

تا یک سال دیگر. شاید هم کمتر.

newsQrCode
برچسب ها: کتاب ادبیات نوشتن
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها