کشف سرنخ​های تازه درباره اقیانوس​های مملو از آب در گذشته مریخ

گودالی که روزی دریاچه بود

مریخ سیاره اسرارآمیزی است که به امید پیدا شدن هرگونه شکل احتمالی از حیات، لشکری از فضاپیماهای بی‌سرنشین مدارگرد، سطح‌نشین و سطح‌نورد تا امروز راهی آن شده‌اند.
کد خبر: ۷۴۸۳۵۷
کشف شواهدی از وجود بقایای دریاچه‌ای در مریخ

مریخ‌نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) که شهریور 1391 بر سطح این سیاره فرود آمد، در طول بیش از دو سال فعالیت و کندوکاو در این سیاره، شواهد متعددی مبنی بر جاری بودن آب در سطح این سیاره در حدود 3.5 میلیارد سال پیش به زمین مخابره کرده است.

ناسا بتازگی خبری منتشر کرده مبنی بر این‌که این مریخ‌نورد در اطراف کوه شارپ به شواهدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، دهانه برخوردی گیل در گذشته‌های دور میزبان دریاچه بزرگی بوده است. در مرکز این دهانه که 154 کیلومتر پهنا دارد، کوه بلندی به نام شارپ قرار گرفته که ارتفاعش به 5000 متر می‌رسد.

حالا داده‌های جدید کیوریاسیتی حاکی است که صدها میلیون سال پیش که دریاچه بزرگی در محل این دهانه وجود داشته، اصولا خبری از کوه شارپ نبوده و پس از بین رفتن آن دریاچه، کوه شارپ از دپو شدن رسوبات کف آن دریاچه در طی ده‌ها میلیون سال تشکیل شده است.

به نظر می‌رسد در گذشته فشار جو در سطح مریخ و همین‌طور دمای هوا به واسطه فعالیت‌های آتشفشانی قدری بالاتر بوده و همین موضوع موجب به وجود آمدن شرایطی برای جاری شدن آب به شکل مایع در سطح این سیاره شده است.

اکنون دمای هوای پایین که در بیشتر نقاط در مریخ به زیر صفر می‌رسد و کم بودن فشار هوا در سطح مریخ عملا امکان جاری شدن آب در سطح مریخ را غیرممکن کرده است.

سی‌ام خرداد 1387 سطح نشین فینیکس (به معنی ققنوس) شواهدی از وجود آب یخ‌زده در زیر لایه‌های سطحی مریخ در ناحیه نزدیک به قطب شمال این سیاره را تائید کرده بود.

پس از آن یافته‌های متعددی با تکیه برعکس‌های هوایی گرفته شده از سطح مریخ مدارگردها، ظن مربوط به جاری بودن آب در شکل رودخانه‌های عریض در این سیاره را تائید کرده است. خبرهای تکمیلی‌تر درباره این کشف جدید را در روزهای آینده در صفحه دانش بخوانید.

کاظم کوکرم ‌- دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها