رئیس اداره محیط زیست آستارا گفت: کارشناسان محیط زیست بندر مرزی آستارا، وجود پلنگ در جنگل‌های شمالی شهرستان را تأیید کردند.
کد خبر: ۷۴۶۴۰۷
ردپای پلنگ در جنگل‌های آستارا

شهروز قلی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: طی چند ماه اخیر گزارشات مردمی از روستاهای بالادست شهرستان مبنی بر تلف شدن مشکوک دام‌ها به یگان حفاظت محیط زیست آستارا رسید که در پی آن مأموران یگان و کارشناسان محیط زیست جهت بررسی بیشتر به محل‌های مذکور اعزام شدند.

وی به بازدید دو مرحله‌ای اکیپ‌ها و کارشناسان از جنگل‌های هیرکانی در روستاهای خانبلاغی، مشند، چملر و شاغوله اشاره کرد و افزود: با بررسی ردپای موجود در مسیرهای تردد حیوان و نحوه دریده شدن دام‌ها، صحت حضور پلنگ و گرگ در منطقه تأیید شد.

قلی نژاد اضافه کرد: برای مشاهده دقیق این جانوران برنامه‌هایی از قبیل استقرار یگان، حضور مکرر کارشناسان و نصب دوربین‌های تله‌ای در شرایط اقلیمی مناسب در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همکاری شوراها، دهیاران و اهالی در انجام مطالعات دقیق و تحقیقات در این خصوص مثمرثمر بوده است، خطاب به دامداران و جنگل نشینان گفت: در راستای حفاظت از دامها، از بردن دام‌ها به جنگل جلوگیری کرده و از تردد در مسیرهای بیراهه و مالرو به شدت بپرهیزید.

رئیس اداره محیط زیست آستارا از عموم اهالی منطقه درخواست کرد، جهت حفاظت از جان و مال خود از هرگونه شکار و تیراندازی به این حیوانات خودداری کنند و پس از مشاهده با یگان حفاظت محیط زیست تماس بگیرند و هرگونه تصمیم گیری در این خصوص را به مأموران اداره محیط زیست محول کنند.

وی یادآور شد: زیستگاه اصلی این حیوانات، جنگل های هیرکانی است و در شرایط خاص همچون تجاوز به قلمرو و یا در خطر قرار گرفتن توله‌ها ناگزیر درصدد حمله به انسان یا احشام برمی‌آیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها