از هر 2000 نوزادی که متولد می‌شود، یکی با دندان به دنیا می‌آید. این پدیده نقص فیزیکی محسوب نمی‌شود و نیازی هم به دخالت‌های درمانی ندارد؛ مگر وقتی که دندان لق بوده و خطر بلعیده‌شدن و خفگی نوزاد وجود داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۹۸۰۱

مشکل دیگر تیز بودن دندان و آسیب رساندن به سینه مادر هنگام شیردهی است. در این دو حالت دندان توسط دندانپزشک خارج یا سطح دندان تیز صاف می‌شود، اما به طور کلی سن رویش اولین دندان شیری حدود شش ماهگی است. این زمان بسیار متغیر است. تغییر زمانی جای نگرانی نیست و والدین نباید کودک خود را با دیگر کودک‌های هم‌سن مقایسه کنند. اگر این تاخیر به ده‌ ـ دوازده ماهگی رسید، بهتر است با پزشک مشورت شود. اولین دندان در لثه پایین جوانه می‌زند. در این سن کودکان معمولا بی‌قرار و تحریک‌پذیرند و دچار افزایش بزاق می‌شوند. آنها تلاش می‌کنند هر چیزی را که دم دستشان است بجوند. کج‌خلقی و اختلال خواب دارند و اغلب نیز از خوردن غذا امتناع می‌کنند.

برخی از مردم تصور می‌کنند دندان درآوردن باعث ابتلای کودک به بیماری‌های گوارشی مانند اسهال می‌شود در صورتی که محققان این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند کودک با فشار آوردن لثه روی اشیای آلوده، میکروب را وارد دستگاه گوارش خود کرده و دچار اسهال می‌شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی کودک تهیه‌کردن دندان‌گیرهایی از جنس لاستیک نرم است. دندان‌گیر‌ها باید مدام شسته و تمیز شوند تا احتمال ورود باکتری به دستگاه گوارش کودک به حداقل برسد. برای تسکین درد، می‌توان لثه کودک را با یک پارچه خشک و تمیز به‌آرامی ماساژ داد؛ این کار ناراحتی را کمتر می‌کند. اگر این پارچه سرد باشد اثر بهتری خواهد داشت. آب دهان کودک باید خشک شود. برخی از والدین دوست دارند از دارو برای تسکین درد استفاده کنند، این کار حتما باید با نظر پزشک باشد.

منبع: KidsHealth

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها