مدیرکل اداره حفاظت محیط‌‌زیست استان گیلان گفت: هفت میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ملی برای احیای تالاب بین‌المللی انزلی اختصاص خواهد یافت.
کد خبر: ۷۳۸۶۵۱
اختصاص 7 میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی

محمدرضا برجی افزود: از این میزان 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و هفت میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات استانی خواهد بود.

وی با بیان این‌که تاکنون این مبلغ تخصیص نیافته است، تصریح کرد: به محض تخصیص اعتبارات، عملیات احیای تالاب بین‌المللی انزلی توسط کارشناسان مربوط آغاز خواهد شد.

برجی گفت: بخشی از این اعتبار به منظور انجام مطالعات زیست محیطی پهنه آبی تالاب بین‌المللی انزلی هزینه خواهد شد و بخش دیگری از این اعتبار در حوزه آبخیزداری تالاب هزینه می‌شود.

وی همچنین از نصب تله‌های رسوبگیر و تله‌های آشغالگیر در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد.

برجی تاکید کرد: اقدامات گروه همکاری‌های مشترک ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفاظت از این تالاب است.

به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، پساب، زباله، انواع فاضلاب و آزولا باعث مرگ تدریجی تالاب بین‌المللی انزلی شده است.

وی همچنین با بیان این‌که گیاه آزولا یکی از عوامل مهم نابودی و مرگ تالاب بین‌المللی انزلی است، اظهار کرد: مهم‌‌ترین عامل رشد بی‌رویه گیاه آزولا در تالاب بین‌المللی انزلی ورود انواع پساب‌های کشاورزی به این تالاب است.

وی گفت: در سه دهه گذشته به دلیل ورود رسوبات، فاضلاب، سموم کشاورزی و رشد بی‌رویه آزولا میانگین عمق آب این تالاب از 11 متر به کمتر از دو متر کاهش پیدا کرده است.

برجی در ادامه از ورود سالانه صد هزار متر مکعب پساب کشاورزی به تالاب انزلی خبرداد و گفت: علاوه بر کودهای شیمیایی، روزانه انواع فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و بیمارستانی شهر رشت از طریق رودخانه‌ها به این تالاب می‌ریزد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط‌زیست استان گیلان گفت: همچنین روزانه بیش از 400 هزار مترمکعب فاضلاب به تالاب بین‌المللی انزلی وارد می‌شود.

به گفته وی، تالاب بین‌المللی انزلی از تالاب‌های مهم کشور است که در حفظ اکوسیستم منطقه نقش برجسته‌ای دارد و زیستگاهی مهم برای تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان و نیز زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی محسوب می‌شود. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها