قصه پر غصه کم آبی در همدان

دشت کبودراهنگ مرگ را انتظار می کشد

کمبود آب در استان باران‌خیزی چون مازندران که از موهبت دریا و رودخانه بهره‌مند است، کمی دور از ذهن است، زیرا وجود چنین نعمت‌هایی مازندران را به عنوان استان غنی در حوزه آب معرفی کرده است.
کد خبر: ۷۲۷۱۵۹
بحران کم‌آبی در استان بارانی

ولی معضل کمبود آب دامن بسیاری از شهروندان و روستاییان این خطه را گرفته است، به طوری که آنان در تابستان گذشته قطعی طولانی‌مدت آب را در روزهای گرم شاهد بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران یکی از عوامل اصلی بحران آب در این منطقه را فرسوده بودن شبکه آبرسانی دانست و در این باره به ایرنا گفت: کل شبکه آبرسانی استان مازندران نزدیک به 7000 کیلومتر است که از این میزان حدود 1100 کیلومتر آن فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

ذبیح‌الله ذاکری افزود: بازسازی شبکه‌های فرسوده آب مازندران به 1900 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امسال فقط 25 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی تخصیص قطره چکانی و محدود اعتبارات اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی را عاملی در کندی روند اجرای این طرح‌ها برشمرد و گفت: با وجود تمامی محدودیت‌های مالی و اعتباری و به منظور رفاه حال شهروندان اقدامات بازسازی و اصلاح شبکه‌های آب پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: امسال با بازسازی حدود 150 کیلومتر شبکه فرسوده آبرسانی تا حدودی بار مشکلات مردم در این بخش کاسته شد.

وی میزان تولید و استحصال روزانه آب آشامیدنی در مازندران را 19 هزار و 300 لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: از این میزان فقط 10 درصد آب مورد نیاز از آب‌های سطحی تامین می‌شود که این امر بیانگر ضعف در این بخش است.

ذاکری ضعف در مهار آب‌های سطحی مازندران را از دیگر مشکلات این استان در تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان اعلام کرد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران درباره شاخص کشوری مصرف آب گفت: میانگین شاخص مصرف آب در کشور برای هر نفر در شرایط عادی 150 لیتر است در حالی که هر شهروند مازندرانی روزانه بین 197 تا 200 لیتر آب مصرف می‌کند.

ذاکری پیروی کردن مردم از الگوی مصرف را در کاهش مصرف و برای مقابله با مساله کمبود آب موثر دانست و ادامه داد: آب آشامیدنی شهروندان زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از طریق 150 حلقه چاه و 19 دهنه چشمه و رودخانه تامین می‌شود.

وی حفر و تجهیز شش حلقه چاه در مناطق مختلف مازندران را یکی از اقدامات فوری و اضطراری به منظور تامین آب آشامیدنی و خروج از بحران کم‌آبی در مازندران دانست و افزود: این اقدامات کوتاه، برای گذر موقت از بحران کم‌آبی است و نیازمند توجه بیشتر به مقوله رفع دائم این مشکل هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز مصرف نادرست آب کشاورزی را از عوامل اثرگذار در کمبود آب در روستاهای این استان دانست و گفت: استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی، این کمبود را بوجود آورده است.

مجید عبداللهی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته هر یک از ساکنان در مناطق روستایی در هر شبانه روز 250 لیتر آب آشامیدنی مصرف می‌کنند که در برخی مناطق این میزان به 400 لیتر افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: این در حالی است که میزان استاندارد مازندران از آب آشامیدنی برای هر یک از ساکنان در مناطق روستایی در هر شبانه روز 130 لیتر است. وی ادامه داد: با وجود صرف هزینه 900 تومانی تولید هر هزار لیتر آب، این مایع حیاتی با رقم 70 تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به گفته عبداللهی، استفاده از آب آشامیدنی برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و باغی در هدر رفت و کمبود آب موثر است.

وی از حضور زیاد مسافران و گردشگران در روستاهای مازندران به عنوان عاملی دیگر در کاهش آب نام برد.

ضرورت اصلاح روش‌های آبیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در این باره گفت: به‌خاطر محدودیت منابع آبی، تلاش برای بهبود بهره‌وری از آب و تامین امنیت غذایی به عنوان بخش‌های اساسی کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است.

دلاور حیدرپور افزود: خشکسالی‌های پیاپی، کاهش نزولات آسمانی و افت قابل توجه سطح آب زیرزمینی در سال‌های اخیر، ضرورت اصلاح روش‌های آبیاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.وی گفت: اکنون آب در بخش کشاورزی به شکل‌های مختلف و به میزان زیادی تلف می‌شود به نحوی که بازده کل آبیاری بین 35 تا 40 درصد متغیر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران بهره گیری از شیوه‌های مدرن آبیاری تحت عنوان آبیاری تحت‌فشار را جایگزین خوبی برای شیوه غرقابی آبیاری اعلام کرد و گفت: بهره وری آبیاری در بخش کشاورزی از 35 درصد کنونی به 50 درصد در حال افزایش است. وی به اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 34 هزار و 770 هکتار اراضی کشاورزی این استان اشاره و تصریح کرد: جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش راندمان از ثمرات این شیوه است به طوری که هدر رفت آب در آبیاری بارانی از 70 درصد و در آبیاری قطره‌ای 95 درصد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها