26 سال پس از پایان جنگ‌تحمیلی، مرور میراث سیاسی، فرهنگی و دیپلماتیک این مقطع مهم تاریخ انقلاب می‌تواند پشتوانه‌ای ارزشمند برای امروز باشد. درس‌هایی که هرچند با قیمتی بالا به‌دست آمده، اما چراغ راهی برای تصمیم‌گیری‌ و عملکرد مردم، مسئولان و فعالان عرصه‌عمومی امروز است.
کد خبر: ۷۱۹۷۹۳
وحدت؛ سوغات جنگ تحمیلی برای امروز

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ تحمیلی که همچنان ازجمله نیازهای اساسی کشورمان محسوب می‌شود، آگاهی نسبت به نقش وحدت در آن مقطع و پرهیز از اختلاف‌افکنی داخلی به‌منظور پیروزی در یک جنگ ناعادلانه خارجی است.

هرچند همزمان با این جنگ، جبهه وسیع دشمنان خارجی تلاش کرد تا وحدت داخلی را نشانه رفته و موجی از تروریسم و اغتشاش خیابانی به راه انداخته و میان گروه‌های مختلف حاضر در انقلاب اسلامی چنددستگی ایجاد کند، اما در نهایت با رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب، آنچه توانست به پیروزی کشورمان در دفاع مقدس منتهی شود، اتحاد و همبستگی نیروهای داخلی و طرد تفرقه‌افکنانی بود که منافقانه، همصدا با دشمن بر طبل اختلاف می‌کوبیدند.

پژوهش‌های صورت گرفته درباره هشت سال جنگ تحمیلی بوضوح نشان می‌دهد که پیروزی‌های نظامی کشورمان در جبهه‌های جنگ، همگی از پشتوانه اتحاد داخلی برخوردار بوده و هرگاه که عرصه داخلی کشورمان به صحنه جدال‌های جناحی تبدیل می‌شد، دشمن فرصت خودنمایی یافته و حملات خود را تشدید می‌کرد که این وضع بویژه در سال‌های نخست جنگ تحمیلی، مشهود است.

دقیقا همین تجربه، در سال‌های پس از پایان جنگ نیز تکرار شد. در دو دهه گذشته از آن زمان، هرگاه کشورهای بیگانه احساس می‌کردند که در داخل کشور، وضع رقابت‌های سیاسی به سمت شکاف و جنجال پیش می‌رود، هجمه خود را در قالب فشار تبلیغاتی، دخالت سیاسی، تحریم‌های اقتصادی و حتی تهدید نظامی افزایش داده‌اند.

هرچند دشمنان خارجی همچنان برای تفرقه‌اندازی داخلی تلاش کرده و تندروها از جناح‌های مختلف کشور را به رویارویی با دولت و دیگر نهادهای انقلابی ترغیب کرده و نقدهای موجود را بزرگنمایی می‌کنند، اما نیروهای باتجربه سیاسی در ایران بخوبی آگاهند که حفظ وحدت و منتقل نکردن اختلافات تریبونی و نخبگی به سطح خیابان‌ها و توده‌ها، هنوز هم یکی از مهم‌ترین بایدهای رشد کشور به‌شمار می‌آید.

محمود هرندی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها