دختری ۲۷ ساله‌ام. با مردی ۳۱ ساله که همسر و فرزند دارد، آشنا شده‌ام. ۵ سال است که با هم دوست هستیم و به یکدیگر خیلی علاقه داریم. نمی‌توانم به جدا شدن از او فکر بکنم. خیلی عذاب می‌کشم و گریه می‌کنم. مانده‌ام چه کار کنم؟
کد خبر: ۷۱۱۹۶۹
روابط دختران مجرد با مردان متأهل

جام جم سرا: سوال شما بسیار کلی است و در آن مشخص نکردید که به دنبال چه هستید؟ آیا از این ارتباط رنج می‌برید و به دنبال قطع آن هستید یا به دنبال راه حلی برای کنترل احساسات و درمان وابستگی شدیدتان به آن آقا هستید یا اصلاً می‌خواهید راهی برای ارتباط مشروع و ازدواج با وی پیدا کنید؟

در هر صورت برای ارائه پاسخ مفید، جامع و کاربردی که تصمیم منطقی و درست شما را در پی داشته باشد، در ادامه توصیه‌هایی به شما خواهیم داشت.

قرار گرفتن در نقش همسر دوم

متاسفانه موضوع دوستی با مردان متاهل به عنوان یک پدیده اجتماعی گریبانگیر بعضی از خانم‌های مجرد و مطلقه شده و در حقیقت یک آسیب اجتماعی است. درخور ذکر است که ارتباط دختر با مرد متأهل، خلاف شرع و حرام است. با این حال گرفتار شدن در دام زیاده خواهی بعضی مردان، قرار گرفتن در جایگاه همسر دومی و چندمی و سوء استفاده بعضی مردان از زنان برای نیازهای غیرطبیعی در قالب ارتباط‌های مخفی که به هیچ وجه مشروع و منطقی نیست، واقعیتی است که در جامعه مشاهده می‌شود و به شدت نیازمند هشدار به خانواده هاست.

عوامل گرایش دختران مجرد به مردان متاهل

در میان مراجعان من نیز، مواردی گرفتار این نوع رابطه‌ها شده بودند و زمانی که به دنبال راه حلی برای مشکلشان بوده‌ام، پس از بررسی عوامل زمینه ساز آن، به این نتیجه رسیدم که عامل اصلی این پدیده تنهایی و کمبود محبت دختران در محیط خانه و رعایت نکردن بعضی اصول اخلاقی توسط زنان در ارتباط‌های اجتماعیشان، بالا رفتن سن ازدواج، سختگیری‌های افراطی و غیر اخلاقی بعضی والدین با قرار دادن شرایط غیر ارزشی برای خواستگاران، از جمله عوامل برجسته و تاثیرگذار در این باره است.

از سوی دیگر، نیاز شدید برخی دختران مجرد و زنان مطلقه به تکیه‌گاه و حامی از میان مردان باعث می‌شود که در مقابل جنس مخالف، قاطعیت خود را برای مخالفت با برقراری ارتباط از دست بدهند و به این نوع ارتباطات تن دهند که در نتیجه ضعف اراده و ضعف شخصیتی بانوان یکی از عوامل اصلی شکل گیری چنین ارتباط‌هایی است.

شکست خود به همراه فروپاشی خانواده طرف مقابل

جالب است که بدانید در بیشتر موارد، چنین ارتباط‌ها و دوستی‌هایی به محض آگاهی همسر اول شکست می‌خورد و باعث فروپاشی خانواده او یا قطع ارتباط با فرد دوم می‌شود و در موارد کمی که به ازدواج منجر می‌شود با سختی‌ها و مشکلات زیادی مواجه می‌شود؛ بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین کار برای زنان، قطع ارتباط با مردان متاهل و راه‌های کنترل احساسات و عواطف خودشان است.

شایسته است که فورا با قاطعیت، بدون هیچ گونه بهانه و ردپایی برای ارتباط مجدد و حتی بدون عذرخواهی، کسب حلالیت و حتی صحبت و بیان دلیلشان برای این جدایی، به چنین ارتباط‌هایی خاتمه دهند. همچنین تمامی عواملی که احتمال می‌دهند آن‌ها را وادار به فکر کردن درباره مرد مورد علاقه‌شان یا برقراری ارتباط مجدد می‌کند، از زندگیشان حذف و پاک کنند.

توهم عاشقی به جای علاقه

درباره ایجاد علاقه به این مردان، باید بدانید که نه تنها این گونه علاقه‌ها حقیقی نیست بلکه در بیشتر موارد شکل گیری چنین علاقه‌هایی در زنان به دلیل نیاز به همدل، وابستگی شدید و توهم است که به خاطر عواملی از جمله کمبود محبت، عاطفه و تنهایی ایجاد می‌شود و به طور طبیعی باعث وارد شدن خسارت‌های فراوانی هم به خود شخص و هم به خانواده مردان متاهل خواهد شد؛ بنابراین لازم است که توجه بیشتری داشته باشید که این نوع احساسات، هیجانات و علاقه‌ها حقیقی نیست و نخواهد بود.

آیا ارزشش را دارد!؟

از دختران یا زنان مطلقه‌ای که با مردان متاهل ارتباط دوستی برقرار کرده‌اند، خواسته می‌شود که با واقع بینی به مسائل ذکر شده، فکر کنند که آیا مردی متاهل و خانواده دار که معلوم نیست، واکنش اطرافیان و همسرش بعد از اطلاع از این ارتباط با شما چه باشد، صلاحیت یا ارزش این را دارد که شما به او دل ببندید، علاقه پیدا کنید، خودتان را برای او هزینه کنید، سرمایه گرانمایه جوانیتان را برای او تلف کنید و به خاطر او بهترین دوران زندگیتان را نابود کنید و فرصت و شانس ازدواج را از دست بدهید.

تلقین نابود شدن

اینکه بعضی زنان نمی‌توانند به پایان دادن به چنین رابطه‌هایی فکر کنند، عذاب می‌کشند و گریه می‌کنند، به خاطر این است که خودشان را کم می‌بینند و به خودشان تلقین کرده‌اند که بدون طرف مقابل زندگیشان نابود می‌شود در حالی که نمی‌دانند سخت در اشتباه هستند و اتفاقا با وجود چنین مردانی است که زندگیشان تباه می‌شود. فقط کافی است کمی به این مسئله واقع بینانه دقت کنند و توجه داشته باشند که در چنین رابطه‌ای، ممکن است خانم‌ها دچار مشکلات بیشتر و غیر قابل حلی شوند.

ازدواجی سخت‌تر از دیگر ازدواج‌ها

چنین ارتباط‌هایی بدون شک، محکوم به شکست است مگر اینکه رسمی و شرعی شود که پس از آن سختی‌ها و مشکلاتش، بیشتر و چند برابر دیگر ازدواج هاست. بنابراین و به ویژه به دخترهای مجرد توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر با بیان شرایط و ویژگی‌های خواستگار و همسر ایده آلشان به اطرافیان و دوستان در لابه لای حرف‌ها و صحبت‌‌هایشان به صورت غیرمستقیم، شرایط را برای ورود و پذیرش خواستگار فراهم کنند و خلاءهای فکری و عاطفیشان را به صورت صحیح و منطقی پاسخ دهند. در پایان درخور ذکر است که یکی از شاخص‌ترین راه حل‌ها برای خارج شدن از دام چنین دوستی‌ها و ارتباط‌های خطرناکی، واقع بینی است. (حجت الاسلام علی فروتن - کار‌شناس و مشاور خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۲۸
مینو
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۱
۳
دختری كه میدونه مرد زن و بچه دار است و با او رابطه داره واقعا ادم وقیحی است چون زندگی اون مرد رو میپاشونه واقعا اون دختر چه فكری میكنه مردی كه با وجود بچه به همچین رابطه ای تن میده واقعا دوست داشتنیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۱
۲
مینو خانوم راست میگه من با نظرش كاملا موافقم
ماهك
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۳
سلام ، خیلی متشكرم از كارشناس عزیز و محترم با این جواب كامل،امیدوارم عمق نوشته های شما را درك كنند و خودشونو نجات بدن.
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۱
۱
خانم مینو، مردی كه با وجود داشتن زن و بچه به ارتباط با یه خانم دیگه تمایل نشون میده وقیح نیست؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۱
۲
خانوم سحر, اون زنی كه كه میدونه كه مرد زن و بچه داره و هوسش باعث میشه زنگی اون رو از هم بپاشونه اون چی ؟؟!! اون وقیح نیست؟؟ اگر این خانوم نیازمند روایط عاطفی یا روابط دیگه ای هست بهتره از راه صحیح انجام بده نه با زندگی مردم بازی كنه . البته این رو هم بگم اون آقا هم كمتر ازاین خانوم مقصر نیست
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۲
چرا اینجور وقت ها دخترها مورد هجمه و تهمت قرار می گیرند ، اگر مردی خودش مشكل نداشته باش دست به اغفال دختر نمیزن و سراغ كسی دیگه نمیره
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۲
۰
دقیقا همه ی این ها به خاطر بالا رفتن سن ازدواج من الان 27 سالمه فوق لیسانس دارم مادرم همه ی خواستگارامو رد می كنه اگه هم چیزی بگم دعوام می كنه، واقعا با چنین خانواده هایی چیكار باید كرد، حتی اسم شوهر هم نمی تونم بیارم
طناز
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۷
اصولاً در اسلام گرفتن 4 زن دائم حلال است. خانم مینو شاید آن دختری كه وقیح خواندیش، قصد از هم پاشوندن زندگی مرد را نداره و بعلل مختلف من جمله نداشتن خواستگار خوب به ازدواج موقت مردی در آمده.
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۲
۵
با این همه مشكلاتی كه برای خانم ها تو امر ازدواج وجود داره چه اشكالی داره همسر دوم بشن نه واقعا چه اشكالی داره ؟؟ مهم این كه دونفر به هم علاقه داشته باشند همین دیگه بقیش مهم نیست البته مرد هم باید عدالت داشته باشه و حق همسر اولش را نادیده نگیره بجای اینكه این گونه ازدواج ها را فرهنگ سازی كنید تا هم مشكل نسل حل بشه هم مشكل فساد جامعه هم هزار مشكل دیگه هی بشینید از این حرفها بزنید بابا مشكلات ورا این چیزا است همسر دوم نشن كه روابط دیگه ای شكل می گیره بعد هم با هزار مشكلات دیگه برمی گردن به اغوش خا نواده
علی رضا مجلوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۳
۲
از مردان زیاده خواه كه بگذریم , كسانی كه به اینجور روابط تن در میدن باید علت رو دید نه فاعل رو , خیلی ساده میشه گفت كسی كه تو خونه براش غذا مهیا باشه هیچ وقت دم ساندویجی پیداش نمیشه , باز هم میگم از زیاده خواه ها كه بگذریم حتما پارتنر طرف چیزی رو براش كم میگذاره كه بیرون خونه در جستجوی اون هست , گرچه همیشه به شكست می انجامه اما یك انسان متاهل اگر خواسته های معقول خودش رو تو خونه پیدا نكنه پس كجا باید به اون خواسته برسه؟ در ضمن غریضه چیزی هست كه دین و ایمان و .... حالیش نمیشه و مثل غذا خوردن باید این احساس بشر هم سیر بشه حالا اگر راه رو غلط انتخاب میكنن نباید به عامل خیانت تشر زد باید دلیل خیانت رو ریشه كن كرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۱
بابا چی میگید ؟
دختر مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۲
واقعا بعضی از مردها با شنیدن آمار و ارقام وحشتناكی كه دختران جامعه خیلی زیادن ،سن همه دخترها رفته بالا به خودشون این اجازه رو می دهند به سراغ دختران مجرد بروند حتی فرقی نمی كند چطور دختری باشد. خوب بعضی ها هم این وسط وجدان ندارند و دچار بیماری دیگر آزاری هستند ،مطمئن باشید خیلی از دختر خانم ها درخواست این مردها را رد می كنند به شخصه دیدم .
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
۰
۱
عزیز دل برادر جام جم , همه چیز پول است حتی روابط .
پول داشته باشید احترام داری , شخصیت داری , زن زیبا یا زنان زیبا داری , خانه ی مثل كاخ مجلل داری , اتومبیل لوكس و مدرن خوب داری , تفریح خوب داری , مسافرت های رویایی داری , برای چی آمار طلاق بالا است بیشتر بدلیل مسایل اقتصادی متاسفانه جامعه ما به شدت مادی گرا شده و توقعات نسل امروزی بسیار بالا رفته است , مگر زمان پدر و مادر های ما این مسایل بود با كمترین هزینه ازدواج و خیلی ساده زندگی می كردند و تا آخر عمر هم پای همدیگر پیر می شدند به هم وفادار بودند
میگن علم بهتر است یا ثروت از لحاظ ادبیات علم بهتر است اما از لحاظ دنیای واقعی و امروزی ثروت.
من ٣٧ سال دارم اما نه زن دارم نه بچه , نه آینده , نه شغل هیچی , كار نیست
داودی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
با سلام،من مخالف همچین رابطه ای هستم و متاسفم برای اینجور دخترایی كه حاضرن به هر قیمتی تشكیل زندگی بدن ولی زندگی خانواده اول پاشیده بشه،!من به خانم مهناز میگم آیا حاضری همچین موقعیتی برای خودت باشه و آیا قبول میكنی ،من نمیگم كار حرامی هستش ولیكن در جامعه از ازدواج مجدد حمایت نشده چون واقعا هنوز مردی پیدا نشده كه عدالت مردان صدر اسلام رو رعایت كنه وحق خانم ها رو ضایع نكنه و همیشه بوده و هست كه زندگی از هم پاشیده میشه هم چنان كه در فیلم های ایرانی نشون داده شده كه بدبختی آقا از موقعی شروع میشه كه همسر دوم اختیار كرده است
پسرك تنها
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
با رهگذر تا حدود زیادی موافقم و همچنین با مینو خانم بزرگوار... واقعیت اینه كه دخترا پولپرست شدن وتا حدودی خود شیفته و خود پرست آخ افاده تا كجا از اینجا تا كوه اورست! این همه پسر خوب كه میاد خواستگاریتون چرا رد میكنین؟! چرا كلاس میزارین...چرا توقعات هوا فضایی دارین از پسرا ...چرا همش فیس و افاده میایین میخوام ادامه تحصیل بدم چرا اندازه تاریخ تولدتون مهریه میندازین گردن پسر بیچاره چرا تا به یه خواستگار جواب مثبت بدین سكتش میدین چرا اصولا فكر میكنین از خورطوم فیل افتادین؟!چرا فقط دوس دارین تو زندگی مثل شاهزاده ها باهاتون رفتار بشه چرا قانع نیستین هیچ وقت؟ چرا سختی های اولیه زندگی رو قبول نمیكنین و دوس دارین مثل پرنسس ها باشین چرا اخه با این توهمات زندگی رو سخت میكنین همش تو رویا همش توهمات بابا اون شاهزاده با اسب سفید مال قصه ها بود.. جون مادرتون فراموشش كنین ...اخرشم میشه این دیگه پناه میبرین به یه متاهل هم اونو بدبخت میكنین هم خودتونو هم نفرین پسرایی كه قبلا تو خواستگاری جواب رد از شما خوردن پشت سرتونه. نكنین اینكارا رو دیگه افرین چونه م درد گرفت !!
ف ف
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
به سرم امده وحشتناكه
مرد دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۱
۰
با خانم مهناز موافقم واقعا گل گفتن ولی یه گلایه كوچولو اینكه به فكر پسرای مجرد بیچاره هم باشیم! در كل بلاخره یه خانم منطقی به معنای واقعی كلمه پیدا شد خدا حفظشون كنه هزاران گل تقدیم شما تازه اونم كمه ...حرفای ایشون یه قسمتاییش واقعا عمقی بود مرسی
غریبه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
منم بارهگذر موافقم همه چیز پول شده منم پول داشتم چهارتازن میگرفتم
مرد
United States
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
تعدد همسر (تا چهارتا)جرمه؟ این نیاز طبیعی مردان است. از طریغ رسمی و قانونی باشه هیچ اشكالی هم نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۲
با تشكر از كارشناس محترم. خواستم بگم حتما مهناز و طناز كه از ازدواج دوم حمایت كردند خودشان جزء افرادی هستند كه صیغه هستند و در زندگی مردم وارد شدند خدا در قران آورده كه مرد می‌تواند تا چهارتا زن اختیار كند درصورتی كه عدالت را رعایت نماید چون نمی‌تواند عدالت را رعایت كند پس حرام است. مهناز و طناز یك مادر بین دو بچه خود نمی‌تواند عدالت را رعایت كند آنوقت یك مرد چگونه می تواند بین دو زن عدالت كند. پس لطفا آگاهیتان را بالا ببرید بعد حرف بزنید و دیگر صیغه نشوید.
دنیا دیده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۱
تمام مطالب ذكر شده صحیح میباشد در مورد ارتباط دختران با مردان متاهل داشتن امكانات مادی آنها ودر ضمن تجربه برخورد مردان برای روابط كه جوان ها هم كم درامد هستند هم بی جا
تازه دخترها باید بدانند بعد از پاشیدن زندگی همسر اول بعد از سیر شدن از آنها دوباره فیلشان یاد هندوستان كرده ومیخواهند یا بزندگی اول برگردند كه مثل سابق نشده ولطمات زیادی به خود وفرزندانشان زده اند وشما هم یك بیوه......شده اید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۰
خانم مهناز عزیز این اتفاق در فرهنگ ما برخاسته از فساده نه اینكه میتونه جلو فساد رو بگیره!!!كسی كه خدای ناكرده فاسده اینم حالا زندگی یكی رو پاشید شد زن دوم اونوقت ببخشید بنظرتون چند سال دیگه كجا باز میخواد بره؟؟ببخشید اینا توجیهه برای رفتار نادرست نه تاملی برای فساد جامعه!!
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۰
۲
خانم مهناز بفرمایید تكلیف بچه بیچاره ای كه بدون این مسایل اعصاب نداره چه برسه به این دعواها چی میشه؟؟ نمیدونم چرا بعضی ها از قران فقط آنچه به نفعشون هسته دیدن!چرا اقایون فقط 4 تا زن رو میبینن؟ چرا یاد نگرفتند كه قران چشم چرانی رو تیر زهر آلود شیطان معرفی كرده؟اینها از هوسه و بس.(البته از آقایون شریف و غیرتمند عذر میخوام روم به شما نیست)
خانم مهناز لطفا من بعد بجای ماشین شتر سوار شوید و بدانید در جنگ صفین قران ناطق علی (ع)بود نه كاغذهای بر نیزه زده شده
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
اگر زن به درجه ای از درك می رسید كه بخاطر همجنسش كه امكان ازدواج نداره كمی از خودخواهی و زیاده طلبیش كم كنه و مادرانه از احساسات فرزندانش سو استفاده نمی كرد تا محیط خونه نا آرام نشه نه تنها زندگی اول مرد از هم نمی پاشید كه زن بی سرپرست و بی سر و سامان دیگه ای هم بجای اینكه مورد سو استفاده عاطفی و جنسی قرار بگیره در كانون امن خانواده به آرامش می رسبد
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
۱
۰
اتفاقا من موافق ازدواج خانمها با مردان متاهل البته اونهایی كه معنی عدالتو درك كردن، این خودحواهی خانمهاست كه میخان همسرشون فقط مال خودشون باشه، مرد مطلقه دنبال دختر میگرده ولی نمیره سراغ زن مطلقه، پس این زن حق زندگی نداره ؟ اگر مرد عادلی حمایتش نكنه به فساد كشیده میشه
نیما
Germany
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۲
۰
منم موافقم كه دختری كه با مرد متآهل رابطه داره یا مردی كه با زن متآهل رابطه داره هردوتاشون وقیح و خائن هستن و زندگی دیگران رو از هم میپاشن. بابا ما مجردیم ظاهرمونم و قد و بالامون و تیپمونم خوبه واسه دختر خوب و با وفا خرجم میكنیم اما باز تنهاییم. موندم این دخترا چطوری میرن طرف مردای سن بالا و متآهل اما طرف ما نمیان؟ عجب دنیای عجیب غریب و وارونه ای شده ها ...
taher
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
سلام من طاهر 28 ساله متاهل ام . خودم زیاده خواه نیستم پایبند زندگی ام هم هستم اما ببینید جامعه ما به كجا كشیده میشه كه هم از طرف زن متاهل، هم مطلقه و حتی دختر همسایه كه از چند و چون زندگی و زن بچه من اطلاع كامل داره پیشنهاد دوستی بهم شده ( اینم تجربه شخصی من) شما بگید دلیل این چی می تونه باشه ؟
....
یك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۱
اینطور مسائل اخلاقی كه در جامعه رو به افزایش هست باید توسط كارشناسان علت و ریشه یابی بشه، و بعد در جهت آموزش به جامعه كمك بشه، از نظر بنده دوری از ارزشها و اجازه ورود فرهنگ بیگانه از طریق مثلا برنامه های ماهواره( كه البته این فرهنگ غرب هم نیست چرا كه در غرب چنین برنامه هایی كه تیشه به ریشه خانواده میزند محال است پخش شود) برخی از عوامل می باشد.

نیازمندی ها