پس از گذشت 5 روز از آتش بس و مذاکره فشرده در قاهره میان طرف های فلسطینی و رژیم صهیونیستی نتیجه حاصله صرفاً تمدید یک روزه آتش بس برای ادامه یافتن مذاکرات بوده است. مذاکراتی که البته مبنای آن سازش با صهیونیست‌ها نیت بلکه تثبیت پیروزی‌های نظامی مقاومت پشت میز دیپلماسی است.
کد خبر: ۷۰۷۳۰۵
آنچه در مذاکرات آتش بس آشکارتر شد

مذاکرات با ارائه طر‌ح‌های متعدد از سوی مصر و آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در باب رفتار صهیونیست ها دو نکته اساسی مطرح است. نخست آنکه نقش اصلی میانجیگری برعهده مصر است و بیشتر طرح‌های این کشور است که در مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هر چند صهیونیست‌ها تلاش دارند تا مقاومت را مسئول شکست مذاکرات معرفی کنند اما حقیقت امر آن است که فلسطینی​ها صرفاً بر اساس خواست ملت فلسطین و به عنوان طرف برتر جنگ خواسته‌های خود را مطرح می‌سازند حال آنکه این صهیونیست‌ها هستند که با رد این حقیقت به کارشکنی در مذاکرات می‌پردازند.

رفتار صهیونیست‌ها و مخالفت‌های آنها با این طرح‌ها نشانگر یک اصل است و آن اینکه رویکرد سازشکارانه عربی به صهیونیست‌ها نتوانسته تغییری در ماهیت رفتاری خودکامه صهیونیست ها ایجاد کند چنانکه آنها حاضر به پذیرش طرح‌های مصر که همواره از جمله در طول این جنگ بیشترین همکاری با صهیونیست‌ها را داشته نمی باشند.

دوم آنکه بخشی از معادلات مذاکرات برگرفته از اقدامات کشورهای غربی بویژه آمریکا است، بگونه‌ای که سران این کشورها خواستار رویکرد توافقی در این مذاکرات شده‌اند. مخالفت‌ها و کارشکنی‌های صهیونیست‌ها در مذاکرات نشان می‌دهد که آنها حتی به دوستان غربی خود نیز توجهی ندارند و صرفاً به دنبال منافع سلطه گرایانه خود هستند. رویکردی که البته باید مخالفت صهیونیست‌ها با خواست سازمان ملل را نیز به آن افزود.

با توجه به این تفاسیر نشست قاهره چه به نتیجه برسد چه نرسد، گواه یک حقیقت است و آن این که صهیونیست​ها نه تعهدی به معادلات خود دارند و نه ارزشی برای دوستان و متحدان خود قائل می​شوند لذا در برابر چنین رژیمی صرفاً یک گزینه باقی می‌ماند و آن گزینه مقاومت مسلحانه است. رویکردی که امروز دستاوردهای بزرگ آن برای ملت فلسطین و منطقه را می توان مشاهده کرد چنانکه رژیم صهیونیستی که زمانی ادعای نابودی غزه در 3 روز را داشت اکنون برای داشتن امنیت در برابر پاسخ‌های موشکی مقاومت به التماس افتاده و هیمنه نظامی آن فرو پاشیده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
برچسب ها: غزه فلسطین آتش بس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها