هیچ شکی در این نیست که کمبود آب آشامیدنی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. همین حالا که در حال مطالعه این مطلب هستید، بسیاری از مردم جهان از دسترسی به منابع آب آشامیدنی سالم محروم هستند.
کد خبر: ۷۰۵۵۵۱
هر دقیقه یک بطری آب سالم

تاکنون بسیاری از روش‌های ابداعی توسط محققان و پژوهشگران در سراسر جهان وابسته به مواردی است که خود در افزایش هزینه‌های نهایی تاثیرگذار است. برای مثال، برخی از فیلترهای اختراع‌شده نیاز به استفاده از انرژی الکتریکی زیاد دارند و برخی دیگر نیز نیازمند استفاده از موارد ساخته‌شده از نقره هستند.

اکنون محققان دانشگاه ETH سوییس موفق به طراحی و ساخت فیلترهای تصفیه آب جدیدی به نام درینک‌پیور (DrinkPure) شده‌اند که می‌توان با استفاده از آنها در هر دقیقه یک بطری آب ناسالم را تصفیه و به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

محققان این پروژه توانسته‌اند فیلتر جدیدی بسازند که تنها 100 گرم وزن دارد و بنابر ادعای سازندگانش می‌تواند آب مورد نیاز یک انسان بالغ برای مدت زمان یک سال را تصفیه و تامین کند. این موضوع را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر در زمینه تامین آب آشامیدنی بشر تاکنون دانست.

برای استفاده از این فیلتر کافی است یک بطری آب ناسالم تهیه کنید و پس از اتصال فیلتر به آن در مدت زمان یک دقیقه آب آشامیدنی کاملا سالم تحویل بگیرید. عملیات فیلتر کردن آب نیز به سه مرحله مختلف تقسیم می‌شود.

اولین مرحله فیلتر آب ناسالم، جلوی ورود مواد و املاح ناسالم درشت را می‌گیرد. در این مرحله موادی که از نظر اندازه، بزرگ هستند فیلتر می‌شوند و جلوی ورود آنها به مرحله بعد گرفته می‌شود. در مرحله دوم، یک فیلتر از جنس کربن فعال می‌شود و جلو ورود مواد شیمیایی و بدبو را می‌گیرد و باعث می‌شود آب ناسالم طعم و بوی مطبوعی پیدا کند.

در آخرین و سومین مرحله، فیلتری از جنس غشای پلیمری وجود دارد که با استفاده از آن باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در آب به طور کامل از بین می‌رود و آبی کاملا پاک در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که باعث می‌شود استفاده از این فیلتر توجیه‌پذیر باشد، قیمت تمام‌شده آن است. از نظر اقتصادی، استفاده از این فیلتر پاک‌سازی آب بسیار بصرفه و قیمت آن در مقایسه با سایر رقبا بسیار کمتر است.

هرچند انتظار می‌رود استفاده از این نوع فیلترها مناسب افرادی باشد که عمدتا در حال ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستند، تولیدکنندگان آن در نظر دارند آن را به گونه‌ای طراحی کنند تا افرادی که نیازمند استفاده از آب آشامیدنی هستند در اولویت نخست استفاده از آن قرار گیرند.

در مرحله نخست نیز اهالی قاره آفریقا قرار است از این محصول نوآورانه بهره‌مند شوند. قیمت تخمینی برای هرکدام از این فیلترها 89 دلار است، اما به نظر می‌رسد که در صورت تولید انبوه بتوان هر عدد از این محصول را با قیمتی بسیار کمتر تهیه کرد. (ضمیمه سیب)

مترجم: سیدآرش شیرخورشیدی

منبع: گیزمگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها