قهر و لجبازی جزو نشانه‌های اختلالات شخصیت است و در شخصیت‌های مرزی یا وسواسی و ضد اجتماعی این گونه رفتار‌ها شایع‌تر از کل جمعیت نیز دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۰۴۸۰۰
همسرانی که قهرشان ۳ سال طول می‌کشد

جام جم سرا: دکتر فربد فدائی با بیان نظر فوق گفت: گاهی اوقات رفتارهایی که در بزرگسالان مشاهده می‌شود بازتاب آموخته‌های آنان در کودکی می‌باشد که برایشان با پاداش همراه بوده است. برای نمونه کودک پیش از دبستان که خواسته‌ای داشته و مادرش آن را انجام نداده، در می‌یابد که به وسیله قهر و لجبازی با مادر می‌تواند به خواسته خود برسد. بدین ترتیب این رفتار همراه با پاداش، جزء رویه کودک برای رسیدن به خواسته‌هایش تبدیل می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: بعد‌ها نیز پس از ازدواج و زمان مواجه شدن با مشکلی یا عدم بر آورده شدن خواسته‌اش از سوی همسر، به عادت قهر و لجبازی کودکی متوسل می‌شود تا شاید به خواسته‌اش برسد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات چنین رویه‌ای منجر به رسیدن خواسته‌هایش می‌شود و نتیجه آن تقویت لجبازی و قهر وی را به همراه دارد. حال زمان دست نیافتن به خواسته‌اش با توجه به سابقه قبلی گمان می‌کند با ادامه قهر و لجبازی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

دکتر فدایی افزود: میان مراجعینم به مطب گاهی با زوج‌هایی که هر دو خصوصیت قهر و لجبازی را داشته‌اند مواجه شده‌ام. حتی‌گاه زوج‌هایی بوده‌اند که تا ۳ سال هم با یکدیگر حرف نزده بودند! لج و لجبازی و قهر کردن در یک فرد نماینده تثبیت او در روش‌های نا‌کار آمد دوران کودکی است که نیاز به توجه و درمان دارد.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری قهر و لج و لجبازی در زندگی زناشویی به هیچ عنوان صحیح نیست تأکید کرد: زن و شوهر باید سوء تفاهمات، مسائل و خواسته‌های خود را به صورت پخته و بالغانه به وسیله گفتگوی سازنده مطرح و حل و فصل نمایند. حال اگر به نتیجه نرسیدند باید از مشورت افراد با تجربه خانواده نیز استفاده کنند و اگر نتیجه‌ای از آن هم حاصل نشد در مرحله بعد مراجعه به درمانگر و مشاور ضرورت دارد. قهر و لجبازی نماینده یک شخصیت ناپخته است که در همه موارد زندگی تأثیر می‌گذارد.

این روانپزشک تصمیمگیری‌های شتاب زده، زندگی بدون برنامه، نداشتن هدف برای زندگی مشترک، تحریک پذیری، پرخاشگری، برخورد با مسائل عاطفی، اجتماعی و مالی را از تبعات رفتارهای لجوجانه و قهر آمیز میان زن و شوهر برشمرد و توصیه کرد: در زندگی زناشویی لازم است ابتدا زن و شوهر با خواسته‌های غیر منطقی یکدیگر برخورد کنند. زیرا حتی اگر یک یا دو بار هم در برابر آن‌ها تسلیم شوند موجب تشدیدشان خواهد شد. دست کم والدین در تربیت فرزندان از ابتدا با نمایش صلح و دوستی و حل مشکلات به صورت سازنده درس مناسبی به فرزندان خود بیاموزند. (شفا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
بامزه بود
فهیم فهیم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
بابای منم اختلال شخصیتی داره ... زندگی رو به كام هممون تلخ كرده ... اونم بدون هیچ دلیل!!

خدایا به حق این لحظات عزیز شفای عاجل عنایتش كن.. آمین

نیازمندی ها