این مطلب را مسئولان کشور بخوانند

چرا صارمی شهید شد؟

امروز 17 مرداد به مناسبت شهادت "محمود صارمی" خبرنگار ایرنا در مزارشریف افغانستان به دست گروه طالبان در چنین روزی در سال 1377 ، در تقویم رسمی ایران "روز خبرنگار" نام گرفته است و هر ساله در همین ایام، مراسم و برنامه های در تکریم مقام خبرنگاران برگزار می شود. اما، فراتر از اینگونه مراسم تعارف آمیز باید دید صارمی چرا شهید شد و آیا راه او و فلسفه نامگذاری روز او به نام "روز خبرنگار" تحقق یافته است؟
کد خبر: ۷۰۳۲۱۶
چرا صارمی شهید شد؟

اگرچه، شماری از روزها در تقویم ایران و بسیاری از کوچه ها، خیابانها و میادین شهرها و روستاهای این سرزمین مقدس، با افتخار نام شهدای غرور آفرین کشورمان را بر پیشانی خود دارد، اما در میان آنها، کمتر می توان نام شهدایی را یافت که در خارج از کشور به شهادت رسیده باشند و این، تفاوت بزرگی میان نامگذاری روز شهادت صارمی با دیگر مناسبتها و نامگذاری ها است.

ایران سربلند ما، در طول تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهادت خبرنگاران بسیاری را از رسانه های مختلف به چشم دیده که در میان آنها، چهره های نامداری نیز بوده اند. شهید حسن باقری (افشردی) فرمانده شهیر دفاع مقدس که خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی بود اما در دوران جنگ تحمیلی، به عنوان جوانترین فرمانده آن، هدایت قرارگاههای نصر و کربلا را بر عهده گرفت، در موفقیت عملیات های بزرگی نظیر فتح المبین و رمضان و بیت المقدس نقش موثری داشت و در آزادسازی خرمشهر نیز نقشی بی همتا ایفا کرد، یکی از آنها است. این خبرنگار برجسته، 9 بهمن 1361 در فکه به مقام رفیع شهادت رسید.

خبرنگاران در طول دوران تاریخ دفاع مقدس، دوشادوش سایر رزمندگان اسلام و برای پوشش رشادتها و دلاورمردیهای آنان همواره در جبهه حضور داشتند و در جریان آن، صدها تن از خبرنگاران رسانه های مختلف کشور شربت شهادت نوشیدند. حتی در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز پیش از صارمی، چندین خبرنگار در جبهه ها شهید شده بودند.

با این حال، شورای فرهنگ عمومی به درستی شهادت "محمود صارمی" خبرنگار ایرنا در مزارشریف افغانستان را با پیشنهاد انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام "روز خبرنگار "تصویب کرد تا به همگان یادآوری کند خبرنگاران ایرانی باید در داخل و خارج از کشور برای انعکاس درست رویدادها و اطلاع رسانی دقیق و سریع از تحولات در صحنه حضور داشته و به رسالت خویش در آگاهی رسانی به افکار عمومی ایران و جهان و دفاع از منافع ملی و ارزشهای انسانی تا پای جان بایستند.

در واقع، فلسفه مهم این نامگذاری، دفاع از حضور خبرنگاران ایرانی در صحنه های بین المللی است و اینکه، حوزه فعالیت یک خبرنگار انقلابی تنها محدود به درون خاک ایران نیست بلکه او وظیفه دارد تا در طراز یک خبرنگار بین المللی ظاهر شده و به رسالت و مسئولیت اطلاع رسانی خود عمل کند، همانطور که صارمی تا پیش از شهادت خود، نه تنها به صورت لحظه به لحظه تحولات افغانستان را به جهان مخابره کرد بلکه با اطلاع رسانی درست، بیش از پیش همگان را با اندیشه های ارتجاعی و رفتارهای غیرانسانی گروهک طالبان آشنا ساخت.

شهادت صارمی موجب شد تا جهانیان دریابند خبرنگاران ایرانی نیز در صحنه های گوناگون بین المللی حضور دارند و به صورتی فعالانه و تاثیرگذار به وظیفه اطلاع رسانی مشغولند. او در واقع، کوشید تا به استیلای رسانه های امپریالیسم خبری بر رخدادهای منطقه و جهان پایان داده و صدایی نو را به گوش میلیونها تن از مردم مشتاق کشورهای مختلف برساند.

پیش و پس از آن نیز بارها، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نسبت به "تهاجم رسانه ای" و "شبیخون فرهنگی" دشمن به ایران و ملتهای مسلمان و مستقل دنیا هشدار داده و با "سنگین و حساس" دانستن مسئولیت رسانه های ایرانی در این زمینه، آنان را به ایفای وظیفه خطیر خود در این عرصه فراخوانده اند.

اکنون با اندکی تامل در واقعیتهای کنونی جامعه رسانه ای کشور به راحتی می توان دریافت بسیاری از مسئولان آن در طول این سالها، نخواسته اند یا نتوانسته اند پیام صریح و آشکار نامگذاری "روز خبرنگار" را دریابند و نه تنها اقدام موثری برای تربیت خبرنگاران بین المللی ایرانی به عمل نیاورده اند، بلکه معدود دفاتر رسانه ای ایران در خارج از کشور نیز در محاق تعطیلی فرورفته یا اغلب به به کسانی واگذار شده است که از خبر و خبرنگاری چیزی جز ترجمه چند خبر نمی دانند.

اگر به خبرگزاریهای مختلف کشور که در عرصه سیاست داخلی، رقابتی سنگین با یکدیگر دارند، نگاهی بیندازیم به روشنی درخواهیم یافت هیچکدام از آنها، دفاتری در خارج از کشور ندارند یا آن دسته از آنها نظیر ایرنا که از برخی دفاتر برخوردارند، به دلایل گوناگون، از شمار آنها در طول سالها و ماههای اخیر کاسته اند، به گونه ای که در حال حاضر شمار خبرنگاران اعزامی آنها به کمتر از عدد انگشتان دست هم نمی رسد.

تنها رسانه ای که در طول سالهای اخیر، به نوعی در این زمینه بهتر از دیگران ایفای نقش کرده و توانسته است به نحوی شایسته و با مدیریت درست، از یکسو، خبرنگارانی را در نقاط مختلف جهان مستقر کند و از سوی دیگر، پیام ملت ایران و رویدادهای منطقه و جهان را با زبانهای گوناگون به گوش افکار عمومی دنیا برساند، رسانه ملی است که مجموعه ای از شبکه های تلویزیونی و رادیویی را نیز به همین منظور راه اندازی کرده است.

در چنین شرایطی، اگر روز خبرنگار و شهادت صارمی بتواند تلنگری به مسئولان کشور برای رسیدگی به وضعیت رسانه ها و خبرنگاران آنها در همه عرصه ها از جمله صحنه بین المللی باشد و یادآوری کند که ایران نیز باید خبرنگارانی بین المللی تربیت کند، به یکی از مهمترین اهداف خویش از این نامگذاری نایل شده است.


جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها