زمانی که مرحوم علی حاتمی 35 سال پیش پیشنهاد ساخت شهرک سینمایی غزالی برای تولید سریال هزاردستان را به تلویزیون ارائه کرد، اتفاق تازه‌ای در تولید آثار تاریخی و شیوه ساخت این آثار در تلویزیون و سینمای کشورمان رقم خورد.
کد خبر: ۶۹۸۲۲۲

از آن سال‌ها تاکنون آثار تاریخی بسیاری در تلویزیون ساخته شده که همه آنها پروسه تولید بسیار‌سنگینی داشته‌ است و سازندگان این آثار زمان زیادی از عمر و توانشان را صرف شکل‌گیری تک‌تک نماها کرده‌اند؛ نمونه این تلاش‌های تا حدی غیرقابل باور را طی شب‌های گذشته در مستند پشت‌صحنه مختارنامه شاهد بودیم که روایتی شگفت از شکل‌گیری یک سریال تاریخی آبرومند را به نمایش گذاشت.

در این مستند تصاویری از روند تولید و تمهیدات داوود میرباقری در مقام کارگردان برای اولین بار از تلویزیون به نمایش درآمد که حکایت از تدبیر، تلاش و همتی بزرگ دارد. در این مستند دیدیم و شنیدیم که برای گریم شخصیت‌های اصلی بارها و بارها طراحی شده و اجرای گریم برخی از بازیگران هر روز 5-6 ساعت زمان به خود اختصاص داده است، این‌که چند سال طراحی چهره دیو برای این سریال طول کشیده تا نتیجه شبیه دیوهای هالیوودی نشود، یا در طول یک ماه دکور کاخ در سه لایه زیرسازی شد تا کابوس مختار و ریختن خون از در و دیوارهای کاخ را در این سریال شاهد باشیم.

در فیلم پشت صحنه مختارنامه تمهیدات گروه برای نمایش صحنه درآمدن اسب‌ها از زیر زمین را شاهد بودیم، ساخت دکور خانه خدا، صحنه‌های نبرد و شمشیرزنی و حتی راهکاری که برای به‌تصویر‌کشیدن لحظه فرورفتن نیزه در بدن سربازان، طراحی شده بود.

مستند مختارنامه راهکارها و تمهیدات یک گروه بزرگ تلویزیونی برای ساخت یک سریال سنگین با سکانس‌های دشوار، اما باکیفیت بدون استفاده از امکانات دیجیتال و فناوری‌های رایانه‌ای را به نمایش گذاشت و از این بابت به یکی از اوراق مهم تاریخچه سریال‌سازی در تلویزیون پیوست.

با دستاوردهای جدید صنعت فیلمسازی، لاجرم شیوه ساخت سریال‌های عظیم تلویزیونی در کشور ما نیز در آستانه تغییر قرار دارد. حالا فناوری‌های دیجیتال و دستاوردهای رایانه‌ای امکان ساخت چنین آثاری را بسیار ساده‌تر، ارزان‌تر و در زمان کوتاه‌تری میسر می‌کنند. گرچه بهره‌مندی از این امکانات برای ما چندان ارزان و ساده نیست، اما گام‌های اولیه در این باره برداشته شده، برخی از این امکانات و نرم‌افزارها در دسترس متخصصان کشورمان قرار گرفته، برخی فیلمسازان با این دسته از دستاوردهای دیجیتالی آشنا شده و تلویزیون مدتی است برنامه ساخت استودیوهای فیلمسازی را دنبال می‌کند.

به نظر می‌رسد همچنان‌که تلویزیون 35 سال پیش با ساخت شهرک سینمایی اتفاقات تازه‌ای در پروسه تولید آثار نمایشی رقم زد، امروز هم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات تصویری، با ایجاد زمینه و بستر استفاده از تجهیزات دیجیتال، بتواند آغازگر یک انقلاب تدریجی در صنعت تولید آثار تصویری و سینمایی باشد.

ام‌البنین دیو سالار / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها