الشرق الاوسط تحلیل می کند:

سه هفته حساس و سرنوشت ساز برای ایران

با توجه به پایان ضرب‌الاجل 6 ‌ماهه در 29 تیر، طرفین می‌کوشند تا 18 روز دیگر حتی‌الامکان به توافق دست یابند

توافق نهایی در برزخ زیاده​خواهی​ غرب

ششمین دور از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق جامع از امروز در وین آغاز می‌شود و طرفین قرار است در 18 روز مذاکره فشرده ، برای رسیدن به راه‌حلی جامع در زمینه پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.
کد خبر: ۶۹۰۹۹۹

سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به این مذاکرات اظهار کرد: این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا بیستم جولای (بیست‌و‌نهم تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره شش ماهه برنامه اقدام مشترک است.

وی گفت: ما و همه طرف‌ها در 1+5، آقای ظریف و خانم اشتون از یازدهم تا بیست و نهم تیر در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم.

عراقچی افزود: طبق روال، جلسات رسمی در ساختمان سازمان ملل متحد در وین و جلسات غیررسمی در هتل برگزار می‌شود.وی گفت: پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیات‌های مذاکره‌‌کننده نشده، اما طبیعت مذاکرات به نحوی است که چون ما با شش‌کشور طرفیم، طبعا هر جا احساس نیاز کنیم که لازم است با هیاتی جداگانه صحبت کنیم یا با دو هیات،‌ نشست سه‌جانبه داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.معاون وزیر امور خارجه، نخستین اصل مدنظر برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه کشورمان بویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی وفنی دانست.عراقچی افزود: با تأکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه‌حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت ‌سر بگذاریم.

آغاز مذاکرات با دیدار ظریف و اشتون

عراقچی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مذاکرات ایران و گروه 1+5 از چهارشنبه (امروز) در وین با دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود و در این دیدار، درباره نحوه ادامه کار نگارش متن تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تمدید مذاکرات بعد از بیستم جولای وجود دارد، گفت: روزهای آخر مذاکرات، امکان و ضرورت ادامه مذاکرات را بعد از بیستم جولای تعیین خواهد کرد.معاون وزیر امور خارجه میزان، سطح و اندازه غنی‌سازی، جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌ها و طول مدت زمان توافق را از موارد اختلافی بیان کرد.

در همین حال سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور‌خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه نیز دیروز در دیدار با مهدی سنایی، سفیر کشورمان در مسکو اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای میان ایران و1+5 به‌مرحله خوبی رسیده است.

به گزارش ایرنا،ریابکوف ضمن ابراز نارضایتی از اقدامات اخیر دولت آمریکا، ابراز امیدواری کرد طرفین با تحمل و حوصله بیشتر سعی نمایند دستاورد اخیر ژنو را حفظ کنند.

حضور ویلیام برنز در وین 6

اما هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در حالی برای آغاز دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای راهی وین می‌شود، که «ویلیام برنز» قائم مقام وزارت خارجه این تیم را همراهی می‌کند.

به گزارش فارس، وی در دور پیشین مذاکرات نیز که دو هفته پیش آغاز و به شروع تدوین متن پیش‌نویس منجر شد، حضور داشت.گفته می‌شود وی همراه «جیک سالیوان» مشاور معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعضای تیم مذاکرات مستقیم این کشور با ایران هستند. به گزارش فارس، هیات آمریکایی در این دور از مذاکرات که به دلیل پایان ضرب‌الاجل از حساسیت بالایی برخوردار است، نسبت به ادوار قبل بزرگ‌تر است و افراد جدیدی نظیر «رابرت مالی» مدیر امور ایران و عراق شورای امنیت ملی آمریکا نیز در آن حضور دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها