رای اعتماد برای بازسازی سوریه

پس از دوماه روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، با اعلام رسمی نتایج آرای سوری‌ها این روند به پایان رسید واکثریت قاطع شرکت‌کنندگان در این انتخابات، رایشان را به بشار اسد دادند و او را سکاندار هدایت کشورشان در هفت سال آینده کردند. درباره این انتخابات اما چند نکته قابل ذکر است:
کد خبر: ۶۸۱۰۰۰
رای اعتماد برای بازسازی سوریه

1ـ مشارکت بیش از 73 درصدی واجدان شرایط رای دادن در انتخابات در داخل و خارج، شگفتی کارشناسان و تحلیلگران را برانگیخت، طوری که هیچ شبکه یا رسانه‌ای نتوانست آن را نادیده بگیرد و همه به آن اذعان داشتند.

2ـ رای بیش از 88 درصد شرکت‌کنندگان به بشار اسد علاوه بر این‌که خوشحالی سوری‌ها، طرفداران داخلی و خارجی او و نظام سوریه را به همراه داشت، خشم و واکنش‌های منفی و تند مخالفان دولت سوریه که انتظار چنین رایی را نداشتند، برانگیخت.

3ـ رسانه‌های حامی تروریست‌ها با وجود آن‌که نتوانستند مشارکت گسترده سوری‌ها را نادیده بگیرند، اما با بیان «ترس سوری‌ها از رای دادن به شخصی بجز بشار اسد»، «نبود رقیب جدی برای او»، «ساختگی بودن آمار شرکت‌کنندگان»، «ورود میلیون‌ها نیروی حزب‌الله لبنان به سوریه برای رای دادن به بشار اسد» و چند ادعای مضحک دیگر، سعی در زیر سوال بردن این انتخابات رقابتی داشتند.

4ـ گرچه این انتخابات در نزدیک به 80 درصد وسعت سوریه و در میان تهدیدهای بی‌شمار تروریست‌ها برگزار شد، اما آنچه مشخص است این‌که در صورت برگزار شدن ایــــــن انتخابات در سراسر سوریه، آمار مشارکت در آن به مراتب بالاتراز این می‌رفت.

5 ـ مردم سوریه که دو روز بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، همچنان مشغول جشن و پایکوبی هستند درباره اظهارات غربی‌ها مبنی بر «بی‌ارزش خواندن» رایشان و «ساختگی بودن انتخابات»، این سخنان را ناشی از محکم بودن سیلی زده شده به صورت آنان تلقی می‌کنند. موضعی که فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه آن را به صورتی دیپلماتیک بیان کرد و گفت: ما از هیچ کس نمی‌خواهیم که انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت بشناسد و فقط مردم سوریه هستند که به رهبران خود مشروعیت می‌دهند نه هیچ کشور دیگری.

6 ـ این انتخابات نشان داد که 40 ماه تلاش و برنامه و توطئه‌های وسیع و سازمان‌یافته بین‌المللی و منطقه‌ای در عرصه‌های سیاسی، نظامی، رسانه‌ای و اقتصادی، برای ساقط کردن نظامی که اکثریت قاطع یک ملت از آن حمایت می‌کند، راه به جایی نبرده است و بعد از این هم نخواهد برد.

7ـ اکنون با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری سوریه، مرحله جدیدی در این کشور آغاز می‌شود و نظام و ارتش سوریه می‌توانند محکم‌تر از قبل و با دستانی قوی‌تر و بازتر به برخورد با گروه‌های تروریستی و مسلح اقدام کنند.

8 ـ گرچه عقلانیت حکم می‌کند که حامیان غربی، عربی گروه‌های تروریستی با دیدن نتایج این انتخابات از حمایت آنان دست بردارند و به رای و خواسته مردم سوریه احترام بگذارند، اما بعید به نظر می‌رسد این کشورها که آبروی خود را در عرصه سیاست منطقه‌ای در سوریه رفته می‌بینند، برای حفظ ظاهری جایگاه خود هم که شده، حجم کمک‌های تسلیحاتی نظامی لجستیک، سیاسی و رسانه‌ای‌شان را از این گروه‌ها افزایش ندهند.

9ـ بشار اسد که سه سال گذشته او را پخته‌تر از خیلی سیاستمداران مسن‌تر منطقه کرده، اینک با اعتماد سوری‌ها، مرحله جدید، اما سخت‌تری برای اداره کشورش پیش‌رو دارد که پایان دادن به اقدامات تروریست‌ها، بازگرداندن امنیت به سراسر کشور، زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه‌شان و بازسازی ویرانه‌های جنگ از جمله آنهاست.

10ـ نگاه کشورهای مدعی حقوق بشر به انتخابات ریاست جمهوری سوریه بار دیگر سیاست دوگانه و یک بام و دوهوای آنها در عرصه سیاسی و ادعای دموکراسی و مردم‌سالاری را نشان داد و مشخص کرد آنچه را آنان در سوریه می‌خواهند چیزی غیر از «مردم‌سالاری» و «رای و انتخاب»مردم سوریه است.

حسن شمشادی/ مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها