پایگاه اینترنتی شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد: با وجود اعتراض‌های ضددولتی شیعیان عربستان و سرکوب شدید آنها به دست نیروهای امنیتی در سه سال گذشته، اخبار مربوط به این وقایع بندرت تحت‌پوشش خبری رسانه‌ها، اعم از داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۷۹۳۷۰
عربستان اخبار مربوط به اعتراض شیعیان را سانسور می‌کند

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری انگلیسی در گزارشی با اشاره به اعتراضات ضددولتی الهام گرفته از جریان بهار عربی (بیداری اسلامی) در سه سال گذشته در عربستان و عدم پوشش خبری آنها در رسانه‌ها، نوشت: حتی در داخل عربستان نیز اخبار مربوط به اعتراض‌های منطقه نفتخیز قطیف در استان شرقی به‌ندرت منتشر می‌شود و فعالیت روزنامه‌نگاران در این منطقه عملا غیرممکن است.

براساس این گزارش، استان شرقی عربستان اکثریت مسلمانان شیعی مذهب این کشور را در خود جای داده است.

شیعیان عربستان که به ادعای دولت ریاض حدود 15 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، از تبعیض‌های فرقه‌ای و مذهبی رنج می‌برند.

اعتراض شیعیان عربستان در اوایل سال 2011 و با درخواست برای آزادی 9 نفر که سال‌ها بدون هر گونه محاکمه‌ای در بازداشت به سر می‌بردند، آغاز شد.

بی.بی.سی افزود: در عربستان اعتراض و انتقاد علیه دولت به‌ندرت تحمل می‌شود. طی سه سال گذشته و در جریان سرکوب اعتراض‌های مردمی در این کشور، 20 نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی یا روانه زندان شده‌اند.

بی.بی.سی در بخش دیگری از این گزارش به بازداشت دو نفر از فعالان عربستان در فوریه (بهمن‌/ ‌اسفند) سال میلادی گذشته اشاره شده است.

فضیل الصفوانی یکی از این دو فعال در شرح ماجرای تعقیب و گریز خود با نیروهای امنیتی عربستان برای گزارشگر بی.بی.سی گفت: نیروهای امنیتی عربستان با فعالان به مثابه تروریست‌ها رفتار می‌کنند و حتی به قصد کشت آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

وی افزود: با این که منطقه ما روی میدان‌های نفتی واقع شده که کل جهان را تغذیه می‌کند، اما کوچک‌ترین نفعی از این منابع غنی به ما نمی‌رسد. فقر، گرسنگی، هتک‌حرمت و نبود آزادی سیاسی تنها چیزی است که سهم ما شده است.

هر چند قطیف به لحاظ درآمدزایی اهمیت دارد و منطقه نفتخیز محسوب می‌شود، اما ساکنان آن از دیرباز به لحاظ سیاسی و اقتصادی به حاشیه رانده شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها