رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما تلاش می‌کنیم پرونده بافت فرش‌های اماکن مقدسه را به عنوان بخشی از وظیفه و مسئولیت خود برای ترویج و اشاعه این فرهنگ تحت عنوان فرش عشق ثبت ملی و سپس با طرح در مجامع جهانی بتوانیم آن را به عنوان یک میراث جهانی به ثبت برسانیم.
کد خبر: ۶۷۸۰۴۴
فرش عشق ثبت ملی می‌شود

مسعود سلطانی‌فر در مراسم رونمایی از فرش‌های بافته شده برای عتبات عالیات که در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد گفت: مراسم رونمایی از فرش‌های عتبات و عالیات بوده که کار دست هنرمندان کاشانی است و با عشق آغاز شده و ادامه پیدا کرده و هم‌اکنون مراسم رونمایی از این فرش‌ها با ماه رجب و عید بسیار مبارک بعثت پیامبر تقارن پیدا کرده است حرکتی که در آن تجلی و تبلور حضور هنرمندان و هنر ایرانی اسلامی به وضوح دیده می‌شود و امیدواریم این حرکت در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه یکی دیگر از تقارن‌های زیبایی که همزمان با رونمایی از این فرش‌ها اتفاق افتاد حضور رئیس جمهور در این سازمان بود چرا که من در حاشیه جلسه هیئت دولت برگزاری این مراسم و داستان رونمایی از فرش عشق مردم کاشان را با رئیس جمهور مطرح کردم که وی به شدت استقبال کرد.

حضور یک میلیون و 200هزار نفر گردشگری زیارتی سال گذشته در ایران

سلطانی‌فر با بیان اینکه هم‌اکنون در دنیا 260 تا 270 میلیون شیعه وجود دارند، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها در جهتی باشد که بتوانیم گردشگری زیارتی را برای شیعیان توسعه دهیم چرا که در کشورمان امکان مقدسی داریم که به شدت مورد توجه شیعیان جهان است.

وی افزود: در سال گذشته نزدیک یک میلیون و 200 هزار نفر از شیعیان دنیا به ایران آمدند که از این میان نزدیک 600 هزار نفر از عراق و 500 هزار نفر نیز از شیعیان حاشیه جنوبی خلیج فارس بودند که البته پتانسیل این کار بیش از این است و امیدوار هستیم ظرف 2 سال آینده ورود گردشگران زیارتی کشور را تا سالانه 5 میلیون نفر افزایش دهیم.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری زیارتی باعث تبادل فرهنگی میان کشورها می‌شود و در عین حال بهره‌برداری اقتصادی، ارزآوری و اشتغالزایی را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به بافت فرش‌های عتبات عالیات توسط خیرین شهر کاشان گفت: در چند دهه گذشته اگر در آثار و اخبار امکان متبرکه بررسی کنیم این یک رسم بوده است که ایرانیان زیراندازها و فرش‌های اماکن مقدسه را نذر و تأمین می‌کردند و این حرکت ریشه تاریخی دارد.

تهیه پرونده فرش عشق به منظور ثبت ملی و ثبت جهانی آن

سلطانی‌فر ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم پرونده بافت فرش‌های اماکن مقدسه را به عنوان بخشی از وظیفه و مسئولیت خود برای ترویج و اشاعه این فرهنگ تحت عنوان فرش عشق تشکیل دهیم و در شوراهای مربوطه آن را مطرح کنیم تا این حرکت به عنوان میراث فرهنگی ناملموس فرش عشق ثبت ملی و سپس با طرح در مجامع جهانی بتوانیم آن را به عنوان یک میراث جهانی به ثبت برسانیم و امیدوار هستیم بتوانیم این کار را به عنوان یک فرهنگ جاری گسترش دهیم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها