نگاهی به مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور

آزمون اول برای آسیایی اینچئون

کد خبر: ۶۷۵۶۲۵
اولین مدال تاریخ دوهای سرعت را می‌گیرم


مسابقات پیش فصل دوومیدانی که با ‌عنوان رقابت‌های قهرمانی کشور با حضور ستاره‌های این رشته برگزار شده بود، فرصت خوبی برای ستاره دوهای سرعت ایران بود تا انگیزه‌هایش را در سالی که بازی‌های آسیایی در پیش است به رخ دیگر مدعیان بکشاند. رضا قاسمی بعد از افتی که در نیمه اول سال گذشته داشت در نیمه دوم سال تلاش مضاعفی به خرج داد تا خود را به روزهای اوج بازگرداند. این دونده اصفهانی با وجود ناکامی در راه رسیدن به فینال مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشت و در مسابقات پیش فصل، تنها دوومیدانی کاری شد که سهمیه ورودی بازی‌های آسیایی اینچئون را کسب کرد. رضا قاسمی آن‌طور که خودش عنوان کرده انگیزه‌های زیادی دارد تا در بازی‌های آسیایی دست به کار بزرگی بزند. کسب نخستین مدال تاریخ دوهای سرعت. آیا این امکانپذیر است؟ خودش که کاملا با خوشبینی در این باره صحبت می‌کند.

مسابقات پیش فصل که در ورزشگاه آفتاب انقلاب برگزار شد نشان داد تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشتید؟

من از سال گذشته کار را شروع کرده بودم. آن سال مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان را داشتیم. برای آن مسابقات به کیش رفتیم و تمرینات خوبی انجام دادیم. بعد هم که در تهران اردو داشتیم. در اصفهان هم برنامه‌هایم را ادامه دادم. امسال عید هیچ جایی نرفتم و فقط تمرین کردم. بعد از عید و بخصوص در 15 روز مانده به مسابقات قهرمانی کشور تمریناتم فوق‌العاده بود و فکر می‌کنم نتیجه‌ام هم بد نبود.

البته قبل از مسابقات جهانی، از تمرینات در اصفهان خیلی گله‌مند بودید.

آن زمان ما در اصفهان پیست نداشتیم. پیست در حال تعمیر بود و من واقعا نمی‌دانستم چه کاری انجام دهم. دقیقا یک هفته آخر را زیرنظر آقای حامد احمدپور در پارک تمرین می‌کردم.

برای رسیدن به فینال مسابقات داخل سالن جهان باید در پارک تمرین کرد؟

مسلما نباید این‌طور باشد. اصلا برای یک تمرین معمولی هم نمی‌شود روی آسفالت تمرین کرد. ولی چه کاری می‌توانستم انجام بدهم. ما در اصفهان یک سالن داریم که در اختیار اسکیت قرار گرفته و سال‌هاست دوومیدانی همین‌طور مانده و کاری هم نمی‌شود کرد.

در این باره با مسئولان ورزش استان صحبتی نکردید؟

این مشکلات همیشه در استان اصفهان وجود داشته. تا می‌خواهیم حرفی بزنیم مسئول تربیت بدنی را عوض می‌کنند. بعد هم نوبت هیات استان می‌رسد که تغییر کند. در این چند سال همین‌طور مدام تغییرات را در ورزش استان داشتیم برای همین کاری نمی‌شود کرد.

ولی جالب است که شما همیشه دوست دارید در اصفهان تمرین کنید تا در تهران؟

من در شهر خودم بهتر تمرین می‌کنم. به نظرم در کل اگر اردوها این‌طوری باشد و بعد از 20 روز دوباره یک اردوی متمرکز در تهران یا یک شهر دیگر داشته باشیم خیلی بهتر است. وقتی در اصفهان هستم از نظر تمرین، استراحت و تغذیه وضع من بهتر است. در تهران تغذیه خوبی نداریم. اطراف ورزشگاه آفتاب انقلاب هم جایی نیست که بتوان از غذای آن بخوبی استفاده کرد. برای ما که در اردو هستیم و باید براساس برنامه غذایی استفاده کنیم شرایط دشوار است.

از نتایج مسابقات قهرمانی کشور که به نوعی رقابت‌های پیش فصل بود هم که راضی بودید.

برای من خوب بود. البته دنبال این بودم که دست‌کم یکی از رکوردها را بشکنم. من در 100 و 200 متر روی یکی از رکوردها حساب باز کرده بودم؛ ولی نتوانستم این کار را بکنم. نمی‌خواهم با این حرفم توجیه کنم، ولی واقعا وزش باد شرایط را سخت کرده بود. متاسفانه در فصل بهار، برگزاری مسابقات دوومیدانی در ورزشگاه آفتاب انقلاب خیلی سخت است، چون در این ورزشگاه وزش باد زیاد است. با این حال سهمیه بازی‌های آسیایی را کسب کردم و در کل مواد تنها ورزشکاری بودم که توانستم ورودی رقابت‌های اینچئون را کسب کنم.

البته به نظر می‌رسید به دلیل این‌که ورزشکاران فصل بدنسازی را تازه پشت‌سر گذاشته بودند بدن‌ها چندان آماده نبود.

بله واقعا همین‌طور است. بچه‌ها آمادگی نداشتند. یک مقدار مسابقات پیش فصل را زود برگزار کردند و این باعث شد بدن‌ها همچنان در دوران بدنسازی باقی بماند؛ ولی هر چه جلوتر برویم وضع بهتر خواهد شد.

اتفاق ویژه این مسابقات هم دوم شدن احسان حدادی در پرتاب دیسک بود.

احسان حدادی برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شود و تمریناتش طوری است که در آن بازی‌ها به اوج آمادگی می‌رسد. به نظرم احسان برایش مسابقات قهرمانی کشور اهمیتی نداشت و فقط به احترام برگزارکنندگان مسابقات آمده بود که پرتاب کند.

سال 93 را خوب شروع کردید، اما قبول دارید در یک مقطع سال گذشته کاملا افت کرده بودید؟

بله قبول دارم. دلیل داشت. سال گذشته در قزاقستان دو رکورد ملی که به نام من بود از سوی تفتیان شکسته شد. این موضوع روی من تاثیر گذاشته بود. از نظر روحی واقعا روی من اثر منفی گذاشته بود. کاملا به‌هم‌ریخته بودم. تا چهار پنج‌ماه نتوانستم با این قضیه کنار بیایم و خودم را جمع کنم.

اما شروع خوبی در فصل جدید داشتید.

امسال خیلی آماده‌ترم. انگیزه‌های زیادی دارم. صددرصد از سال گذشته آماده‌تر هستم. می‌خواهم نتایج خوبی را امسال رقم بزنم. با یک تیم آلمانی هم صحبت کردم و قرار است در چند تورنمنت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی برای این تیم بدوم. حضور در این مسابقات برایم خیلی مهم است و برای همین به جنبه مالی آن اصلا نگاه نمی‌کنم. مدیر برنامه‌هایم هم مذاکراتی داشته که در دایموند لیگ شرکت کنم که نتایج خوبی کسب شده است.

بازی‌های آسیایی در پیش است و این مهم‌ترین برنامه پیش‌روی ورزشکاران است؟

این پنج ماه که تا بازی‌های آسیایی باقی‌مانده خیلی مهم است. در این مدت تیم‌های ملی باید صددرصد مورد حمایت قرار گیرند؛ هم از سوی فدراسیون، هم کمیته ملی المپیک و هم وزارت ورزش. تمام رقبای ما از کشورهای قطر، عربستان و دیگر کشورها در آمریکا اردو زده‌اند، پس ما باید جدی‌تر کار را پی بگیریم.

روی این بازی‌ها چقدر حساب باز کرده‌اید؟

من در مسابقات قهرمانی آسیا که سال گذشته در هند برگزار شد دو عنوان چهارمی را در دو ماده کسب کردم. در آن زمان واقعا با بدشانسی چهارم شدم و می‌توانستم مدال کسب کنم که این‌طور نشد. از رقبای خودم شناخت کامل دارم و کیفیت کار خودم را هم می‌دانم، برای همین حداقل روی یک مدال بازی‌های آسیایی اینچئون حساب بازکرده‌ام و می‌خواهم یک مدال را کسب کنم.

تا به حال مدالی در دوهای سرعت در بازی‌های آسیایی کسب نکرده‌ایم. فکر می‌کنید از پس این کار برمی‌آیید؟

بله. خیلی به این موضوع امیدوارم. حتما مدال می‌گیرم. ما تا حالا نه‌فقط مدال نداشتیم که حتی فینالیست هم در بازی‌های آسیایی نداشتیم؛ ولی تلاش می‌کنم اولین مدال تاریخ را در دوهای سرعت کسب کنم. این اتفاق حتما در بازی‌های اینچئون رخ می‌دهد.

امسال در لیگ هم شرکت می‌کنید؟

معلوم نیست. شاید این کار را نکردم. لیگ برایم خیلی مهم نیست. می‌خواهم برای بازی‌های آسیایی آماده بشوم. اگر هم شرکت کنم فقط برای این‌ است که در شرایط مسابقه قرار داشته باشم؛ ولی برنامه اصلی من لیگ نیست. در چند مسابقه اروپایی شرکت می‌کنم که به اندازه کافی می‌توانم خودم را محک بزنم و برای بازی‌های آسیایی آماده بشوم.

رضـا قاسـمی توان ثبت چه رکوردی را در دوی 100 متر دارد؟

با توجه به رکوردهایی که زده‌ام و شرایطی که دارم فکر می‌کنم بتوانم زیر 10/10 ثانیه بدوم. اگر خدا بخواهد یک روز این کار را انجام می‌دهم.

علی رضایی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها