در حالی‌که اجرای رسمی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اوایل اردیبهشت ماه قطعی به نظر می‌رسد، دولت اخیرا تمهیدات جدیدی را به منظور کنترل بازار به اجرا گذاشته است.
کد خبر: ۶۶۲۶۸۰
اقدامات دولت برای مهار گرانی

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که دولت هنوز زمان رسمی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی اعلام نکرده، اما از گفته‌های پراکنده مسئولان و همچنین نشانه‌های موجود ‌چنین برمی‌آید که اجرای این فاز قریب‌الوقوع است.

در واقع با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی جدید در پایان فروردین‌ماه جاری به همراه اذعان وزارت نفت به اعلام قریب‌الوقوع نرخ جدید بنزین، گازوئیل و سی‌.ان.جی به نظر می‌رسد در ده روز نخست اردیبهشت ماه، شاهد اجرای مرحله دوم هدفمندی باشیم.

در همین حال نگاهی به اخبار رسیده نشان می‌دهد که دولت از مدتی پیش تدابیری برای کنترل بازار و قیمت‌ها با اجرای مرحله دوم هدفمندی در نظر گرفته است. بخشی از این تمهیدات را قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، دو روز پیش اعلام کرد.

به گفته وی، ستاد تنظیم بازار به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت مجددا فعال شده و بسته‌هایی برای تنظیم بازار با اجرای مرحله دوم هدفمندی تدارک دیده است.

وی اظهار کرد: هیچ واحد صنفی اجازه احتکار کالا به بهانه اجرای مرحله دوم هدفمندی را ندارد و به‌طور قطع با متخلفان در قالب بسته نظارتی ویژه هدفمندی برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق آنچه دولت در جلسات مطرح می‌کند، قرار نیست شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی تند باشد و بر همین اساس بازار نیز دچار شوک نخواهد شد.

تمهیدات جدید

در همین حال دیروز بخشی از تمهیدات جدید دولت برای کنترل بازار در مرحله دوم هدفمندی اعلام شد. بخشنامه رسمی دولت به هشت انجمن صنفی برای ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت تا اطلاع ثانوی، افزایش واردات کالاهای اساسی به کشور و پهلو گرفتن 52 فروند کشتی فقط در بندر امام(ره) و تدوین برنامه عملیاتی برای بازرسی و پایش دقیق بازار همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی، رئوس برنامه‌های اعلامی را تشکیل می‌دهد.

فراهانی: آماده کنترل بازاریم

رئیس اتاق اصناف ایران دیروز به جام‌جم گفت: اصناف برنامه عملیاتی ویژه برای کنترل، نظارت و پایش قیمت‌ها در بازار برای مرحله دوم هدفمندی تدارک دیده که به محض اعلام دولت اجرا می‌شود.

وی افزود: با اجرای مرحله دوم، بازرسی‌ها محسوس خواهد بود. قاسم نوده‌فراهانی تصریح کرد: از هم‌اکنون به اصناف – چه خرده‌فروشان و چه عمده‌فروشان – اعلام شده که حق هیچ‌گونه افزایش قیمت را ندارند و هرگونه افزایش قیمتی منوط به مجوز سازمان حمایت است.

وی اظهار کرد: در همین حال، چندی پیش با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کار کارشناسی در حوزه اصناف انجام دادیم که آسیب‌پذیری اصناف از اجرای مرحله دوم بررسی و در قالب یک بولتن به دولت رفت. ممکن است همزمان با اجرای مرحله دوم، بخشی از آن بولتن به عنوان مصوبات قانونی برای تنظیم بازار ابلاغ شود.

فراهانی گفت: به هر صورت اصناف آماده‌اند با اجرای مرحله دوم هدفمندی، بازار را طوری مدیریت کنند که مردم آسیب نبینند.

دستور توقف افزایش قیمت به ۸ انجمن

معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه معاونت اجرایی ریاست‌جمهور مبنی بر عدم‌افزایش قیمت کالاها را به هشت انجمن صنعتی ابلاغ کرد.

به گزارش تسنیم، همزمان با مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها بر عدم افزایش قیمت کالاهای مختلف با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها؛ توقف افزایش قیمت کالاها به هشت انجمن صنعتی شامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران، انجمن صنفی خودروسازان ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، انجمن صنفی صنعت تایر ایران، انجمن صنفی شوینده بهداشتی و آرایشی، انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: با توجه به در پیش بودن مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری و ضرورت هماهنگی و همراهی انجمن‌ها و تشکیلهای مربوط برای اجرای مناسب‌تر و انعکاس مراتب یادشده به اعضای واحدهای تحت پوشش بخشنامه معاون اجرایی ریاست جمهوری درباره خودداری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری تا اطلاع ثانوی ارسال می‌‌شود.

این درحالی است که درروزهای پایانی اسفند 92 انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به افزایش قیمت سیمان اقدام کرد که این موضوع با واکنش منفی دولت مواجه و قیمت‌ها به حال سابق بازگشت.

52 کشتی کالاهای اساسی تخلیه شد

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان گفت: 52 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی شامل ۲۵۲ هزار تن برنج، ۱۹۰ هزار تن شکر خام، ۳۹۱ هزار تن روغن خام و 1.6 میلیون تن گندم در بندر امام تخلیه شد.

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، سیاوش حسین‌پور افزود: به منظور تأمین کالاهای اساسی کشور عملیات ترخیص، تخلیه و بارگیری بیش از 52 فروند کشتی در بندر امام به پایان رسید.

وی با اشاره به این‌که انجام فعالیت‌های مستمر و هماهنگی‌های لازم با پیمانکاران جهت تخلیه و بارگیری، دلیل تسریع در امر تخلیه این کشتی‌ها بوده است اظهار کرد: حمل محمولات وارده براساس برنامه ابلاغی شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت گرفته است.

حسین‌پور افزود:کالاهای تخلیه شده شامل شکرخام، برنج، روغن خام و گندم بوده است که بویژه از کشورهای برزیل، آرژانتین، اروگوئه و هند وارد شده‌اند. وی تصریح کرد: 52 فروند کشتی تخلیه شده شامل چهار فروند کشتی شکرخام به وزن 190 هزار تن، 9 فروند کشتی برنج به وزن 252 هزار تن، 13 فروند کشتی روغن خام به وزن 391 هزار تن و 26 فروند کشتی گندم با وزن یک میلیون و 600 هزار تن است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان خاطرنشان کرد: محموله‌های وارد شده در جهت تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز برای بیش از 20 استان کشور تخصیص یافته است. حسین‌پور گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در کوتاه‌ترین زمان پس از پهلوگیری در بندر امام به صورت شبانه روزی انجام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها