نقش فارابی در احیاء اندیشه‌های ارسطو و افلاطون در برنامه «معرفت» با حضور ابراهیمی دینانی و منصوری لاریجانی بررسی می‌شود.
کد خبر: ۶۶۱۵۶۴
بررسی نقش فارابی در اندیشه‌های ارسطو

غلامحسین ابراهیمی دینانی و منصوری لاریجانی در ادامه تبیین شخصیت علمی فارابی، امروز جمعه 22 فروردین ساعت 19 نقش فارابی در احیاء اندیشه‌های ارسطو و افلاطون را در برنامه«معرفت» بررسی می‌کنند.

این برنامه دو نظریه‌ی فارابی که باعث شده اندیشه یونانی وارد جهان اسلام شود و فارابی احیاگر است، یعنی اندیشه ارسطو و افلاطون را در برابر هم قرار داده و اندیشه دینی را احیاء نموده است را نقد، بررسی و تحلیل می کند.

در قسمت اول برنامه «معرفت» که جمعه گذشته روی آنتن شبکه فرهیختگان رفت، شخصیت علمی، و شرح هایی که فارابی بر ارسطو نوشته است بررسی شد.

ابونصر محمد بن طرحان فارابی"مشهور به "معلم ثانی" در سال 259هجری قمری در روستایی به نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب" چشم به جهان گشود."فاراب"نام شهر بزرگی دراطراف رود سیحون است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید. اهمیت او بیشتر به دلیل شرح‌هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده‌اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده‌اند. وی آثاری نظیر«الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار گذاشته‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها