یکی از پرسش‌های مهم فلسفی ـ اقتصادی مردمی که در این روزان و شبان، دعوت به انصراف از دریافت یارانه کذایی می‌شوند، این مسأله است که درآمد ناشی از نگرفتن یارانه و ایضاً افزایش قیمت حامل‌های انرژی ـ که همین ایام تعطیلات عید نوروز اتفاق افتاد که حواس ما و شما به دید و بازدید مشغول بود ـ خیلی شفاف بفرمایند که به کجا می‌رود؟
کد خبر: ۶۶۰۹۲۹
درآمد ناشی به کجا می‌رود

ـ به کجا چنین شتابان؟... (این مطلب را یکی از یارانه‌بگیران در حال انصراف از دریافت یارانه‌اش، خطاب به یارانه گفت و دیگر چیزی نگفت!)

در مصوبه‌ای که هیأت وزیران در دومین جلسه خود در تاریخ دهم فروردین گذراند، به پاره‌ای از مصارف درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به این شرح پرداخت:«پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی، کمک به بخش سلامت، کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران، کمک به بهبود بخش تولید، حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی و...» ... که ملاحظه می‌کنید خیلی شفاف است و جای هیچ نگرانی نیست که اگربر قیمت قبوض دریافتی شما افزوده شد یا اگر لطف کردید و از گرفتن یارانه خود منصرف شدید؛ درآمد ناشی از این اعمال افزایشی و انصرافی، به کجا یا به کجاها خواهد رفت.

نگرانی خاطر:

جایی نمی‌روی که دل بدگمان من

تا بازگشتن تو به صدجا نمی‌رود

بسته پیشنهادی: هرچند که خود دولت اطمینان خاطر داده که درآمدهای حاصل از کاهش یارانه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به جاهای خوب خوب می‌رود؛ اما چون ملت یک کمی هم به ما اطمینان دارد و منتظر است که ببیند ما چه می‌فرماییم؛ از این رو در راستای هر آنچه که فوقاً عرض شد، ذیلاً نیز چیزهایی منتهی در قامت و قالب پیشنهاد عرض می‌شود:

1- نمایش تلویزیونی: دولت تدبیرو امید، جاهای خوبی را که درآمد حاصله قرار است به آنجاها برود، بر روی صفحه تلویزیون نشان دهد. بعضی‌ها تا نبینند، با تمام وجود آرام نمی‌شوند. خب حق هم دارند. پول نفت خودشان است. چطور همیشه آمارها را دقیق و رقیق و از چند زاویه نشان می‌دادیم؟

2- زیرنویس قبض: داخل قبوض آب و برق و باد و... (ببخشید؛ اشاره می‌کنند که باد جزوش نیست)... گاز و...، محل مصرف درآمد حاصله نوشته شود. پشت قبض هم می‌توان کروکی محل مصرف در زیرساختارهای کشور را ترسیم کرد. این شکلی، قبض‌ها هم از حالت خیلی خشکی که دارند، درمی‌آیند. پشت قبض بلاتشبیه عین بازی ماروپله خواهد شد.

3- اعلام شماره: می‌توان یک شماره تلفن یا یک سامانه اینترنتی اعلام کرد که مردم منصرف از دریافت یارانه، بامراجعه به آنجا متوجه شوند که درآمد حاصله هم‌اکنون در کجای کار به سر می‌برد و حالش خوب است آیا؟.... مگر اداره پست عزیز یک همچین امکاناتی ندارد که ارسال‌کننده محموله، می‌تواند محموله خود را ردیابی کند که در کجاست؟

4- وضع قانون: سابق بر این اگر خاطر مبارک شما باشد، قرار بود یک قانونی به تصویب برسد، مبنی بر این که:«از کجا آورده‌ای؟» که البته نفهمیدیم در عمل چی شد یا چی نشد. خب این سوال دولت از ملت بود. البته برخی از ما ملت که اصطلاحا از ما بهتران اقتصادی‌اند. حالا می‌شود فی‌المجلس راجع به وضع این قانون هم به شور و مشورت نشست که این بار، ملت از دولت بپرسد: «به کجا می‌بری؟»... خب آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها