لاریجانی در همایش روز ملی مهندس:

کشور به بیماری اتکا به نفت دچار است

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با بیان اینکه 40درصد از درآمدهای سال 93 از طریق نفت تامین خواهد شد، گفت:اتکای کشور به نفت امروز به یک بیماری تبدیل شده است که گریبان اقتصاد کشور را گرفته است.
کد خبر: ۶۴۹۶۲۱
کشور به بیماری اتکا به نفت دچار است

دکتر علی لاریجانی در همایش روز ملی مهندس که امروز (دوشنبه پنجم اسفند) در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: جامعه مهندسی کشور از یک قدرت فکری همراه با یک نوع حس مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت کشور برخوردار است که یک نعمت بزرگ برای کشور است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: حضور 1400 نفر از مهندسین کشور در سنگر های دفاع مقدس و فدا کردن جان خود در این راه و در بحث هسته ای نشان از اهمیت این قشر در کشور دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار کرد: در زمانی که ما با ایده های افراط گرایی و تندروی ها مواجه هستیم حضور آنها در سنگرهای مختلف و دستاوردهای آنها باعث دفاع از کشور شده است.

لاریجانی تأکید کرد: یکی از خصوصیات مهم جامعه اسلامی این است که افکار اسلامی داریم و جامعه شیعی از یک جوهره عقلانی برخوردار است که در تعالیم علمای اسلامی نیز تفکر مهندسی را مشاهده می کنیم و عالمان اسلامی در حوزه تعلیمات ریاضی و نجوم و سایر علوم نیز دستی داشتند.

وی تصریح کرد: این همه علاقمندی و روشنفکری در تفکر اسلامی حوزه عقلانیت را نشان می دهد و فکری که در گذشته وجود داشت یک مقام جمعی برای علم قایل بود و لذا عالمان غالبا به علوم زمان خود آگاه بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یونان قدیم نیز اینگونه بود، افزود: اگر آثار افلاطون مشاهده کنیم وی در فلسفه و حکمت و در جامعه شناسی و شهرسازی نیز آثاری دارد که این یکی از فایده های بزرگ برای تجمیع علوم متافیزیکی با سایر علوم است که به ناچار در دوره جدید این علوم از یکدیگر جدا شده اند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: تفکرات اسلامی و مهندسی پیش از انقلاب دچار دیکتاتوری هایی شده است و تعاملات عقلانی کاهش یافته اما پس از انقلاب این تفکرات در رشته علوم انسانی و سایر رشته ها رشد یافته است.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب حضور مهندسین در جنگ و سیاست پر رنگ تر شده کم نبودند مهندسانی که در سیاست حضور پیدا کردند که این خوب است.

لاریجانی افزود: آنهایی که در رشته مهندسی تحصیل کردند ورزیدگی ذهنی خوبی پیدا کردند و در مواجهه با مسائل سیاسی از این مزیت به خوبی استفاده کردند که باعث روحیه امیدواری و مثبت اندیشی شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس افزود: جامعه مهندسین با این ویژگی مدل های مختلفی ترسیم و مشکلات را علاج می کنند و مهندسانی که در حوزه سیاست حضور پیدا کرده اند و روحیه مناسبی دارند.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهگشاست

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت تحریمی کشور و ابلاغ سیاست های مقاومت اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: اگر این ایده درست اجرا شود برای کشور راهگشا خواهد بود.

وی افزود: یک بیماری که امروز گریبان کشور را از نظر اقتصادی گرفته اتکای کشور به نفت است.

لاریجانی اضافه کرد: بودجه سال 93 کل کشور که از سوی دولت به مجلس ارائه شد و به تصویب رسید در آن اتکا کشور به نفت قابل توجه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 40 درصد از درآمدهای کشور باید از طریق فروش نفت تأمین و 35 درصد نیز از مالیات که امیدواریم محقق شود و 25 درصد دیگر از سایر منابع مثل فروش اوراق مشارکت تأمین شود که این آسیب بزرگی برای کشور است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه بی سلیقگی در اداره کشور نیز معضل ما را دو چندان کرده است، اظهار کرد: در هشت سال گذشته 700میلیارد دلار درآمد داشتیم که باید این درآمد در کشور شکوفایی ایجاد می کرد اما چون از آن در بخش جاری کشور استفاده کرده ایم گرفتاری هایی را در کشور ایجاد کرده است و فشارهای اقتصادی که به جامعه تحمیل می شود بیشتر به خاطر بی تدبیری از استفاده از منابع مالی است و اگر بخواهیم راه علاجی در حوزه اقتصاد و روابط دیپلماتیک پیدا کنیم باید به توان داخلی و رونق تولید داخلی و تسهیل کردن شرایط سرمایه گذاری در کشور تکیه کنیم.باید شرایط کارآفرینی مهیا شود و سیستم درست جا بیفتد و مسئولین اجرایی توجه ویژه ای به توان داخلی داشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: باید اراده مسئولین اصلی در قوای سه گانه و وزارتخانه ها تقویت و تکیه کردن بر موسسات و شرکتهایی باشد که توانمندی دارند.

صنعت خودرو رشد فنی لازم را نداشت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید به سوی شرکت هایی که دانش بنیان هستند، سرمایه گذاری کنیم و کمک کنیم که آنها رشد کنند به طور مثال ما در خودروسازی مشکلاتی داریم که بیشتر باز می گردد به انحصار که باعث می شود رشد لازم فنی را نداشته باشیم.

لاریجانی افزود: در گذشته بحث هایی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه بوده که خیلی موفق نبوده و نتیجه آن شد که نیروی دانشگاهی از آن برنیامد که برخی از این مشکلات باز می گردد به اقتصاد دولتی که باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر موسساتی شکل بگیرد که مهندسین رشته های مختلف و حقوقدانان بتوانند به قوه مقننه در امر قانون گذاری کمک کنند، خوب است.(خانه ملت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها