تا چند ماه پیش، شهر ولگاگراد روسیه شهری آرام بود که میراث به جا مانده از جنگ جهانی دوم مهم‌ترین شاخصه آن به شمار می‌رفت. اما ناگهان همه چیز در ماه اکتبر تغییر کرد. یک زن بمبگذار انتحاری خود را در یک اتوبوس منفجر کرد و مرگ شش مسافری را رقم زد که بیشتر آنها نوجوان بودند.
کد خبر: ۶۳۱۷۷۵
نگرانی‌های امنیتی در آستانه بازی‌های زمستانی سوچی

چند روز پیش نیز در آستانه سال نوی میلادی، دو انفجار در این شهر به وقوع پیوست که بنا به گفته منابع رسمی، بیش از 30 نفر در آن کشته شده‌اند.

حال این سوال برای بسیاری مطرح شده که چرا ولگاگراد به عنوان یک هدف از سوی گروه‌های شبه‌نظامی انتخاب شده است؟ در حالی که کمتر از شش هفته دیگر بازی‌های المپیک زمستانی آغاز می‌شود، تدابیر امنیتی در شهر سوچی که میزبان این بازی‌هاست، افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه این است که سوچی در نزدیکی منطقه ناآرام قفقاز شمالی و محل گروه‌های شبه‌نظامی و تندروی اسلامگرا قرار دارد.

در این میان تحلیلگرانی همچون آندری سولداتوف، مدیر یکی از سایت‌های تحقیقاتی در زمینه تروریسم و اطلاعات، عقیده دارد حملات ولگاگراد (این شهر در 650کیلومتری شمال شرقی سوچی قرار دارد) نگرانی‌هایی را در مورد امنیت این بازی‌ها به‌وجود آورده است.

وی در این زمینه اظهار کرد: تصور می‌کنم هدف از این حملات جلب توجه نیروهای امنیتی بود. حال با توجه به نزدیک شدن این بازی‌ها، این نیروها مجبور هستند علاوه بر کنترل اوضاع امنیتی در سوچی، مراقب دیگر شهرهای مهم سوریه نیز باشند.

در این میان مقامات روسیه به شباهت‌های موجود در این انفجارها اشاره کرده و می‌گویند ممکن است این دو انفجار با هم در ارتباط باشند. آنها همچنین به شباهت‌‌های این دو انفجار با حادثه ماه اکتبر اشاره می‌کنند که آن هم در مسیر حمل و‌نقل عمومی اتفاق افتاد. آن‌گونه که منابع امنیتی گفته‌اند عامل انتحاری حادثه ماه اکتبر یک زن داغستانی بود که همسرش یکی از رهبران شبه‌نظامیان قفقاز شمالی محسوب می‌شد.

دوکو عمروف که منطقه قفقار را یک دولت اسلامی مستقل معرفی کرده است، تابستان امسال از تمامی شبه‌نظامیان افراطی خواست حملاتی علیه اهداف مختلف از جمله المپیک سوچی انجام دهند.

ولگاگراد که شهری صنعتی با یک میلیون جمعیت است، هیچ ارزش استراتژیکی به عنوان یک هدف تروریستی ندارد؛ البته ایستگاه قطار این شهر یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی شمال به جنوب کشور است. یکی دیگر از مشخصه‌های ولگاگراد، فساد مالی است که در این منطقه به فراوانی به چشم می‌خورد.

از جمله دلایلی که می‌توان برای برای وقوع چنین حملاتی در ولگاگراد ذکر کرد، این است که این شهر یکی از میزبان‌های جام جهانی فوتبال در سال 2018 خواهد بود.

این شهر که در زمان جنگ جهانی دوم استالینگراد نامیده می‌شد، یکی از شهرهای مهم در آن دوره بود.

دمیتری ترنین، مدیر اتاق فکر کارنگی مسکو می‌گوید این شهر نماد تراژدی و پیروزی روسیه در زمان جنگ جهانی دوم است و به‌دلیل این‌که جایگاه مخصوصی در ذهن مردم دارد، از سوی تروریست‌ها برای انجام حملاتشان انتخاب شده است.

الکسی مالاشنکو، یکی دیگر از محققان این مرکز عقیده دارد ولگاگراد می‌تواند مکانی مناسب برای آزمایش تروریست‌ها باشد.

وی در این زمینه اظهار کرد: کاملا مشخص است در ولگاگراد سیستمی وجود دارد که با اهداف مورد نظر بعضی‌ها کاملا مطابقت دارد، اما مشخص نیست این افراد، یک سازمان، افرادی در داخل یا خارج از کشور هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به این حملات اعلام کرد تدابیر امنیتی را در سراسر کشور شدت خواهد بخشید.

وزارت کشور نیز قول داد امنیت مکان‌های عمومی حمل و نقل را تامین می‌کند. اما خبرنگارانی که به ولگاگراد رفته‌اند، می‌گویند خیابان‌های شهر مملو از ماشین‌های اورژانس است، ولی نیروهای پلیس چندان حضوری در مکان‌های عمومی ندارند.

مالاشنکو می‌گوید مقامات روسیه با ناکامی در زمینه افزایش اقدامات امنیتی به دنبال حمله ماه اکتبر، این جرات را به شورشیان دادند تا حملات بیشتری را طرح‌ریزی کنند. حال آنها با این کارشان، روسیه را در آستانه بازی‌های زمستانی ضعیف نشان داده‌اند.

وی در این زمینه اظهار کرد: پس از حمله نخست، انتظار می‌رفت مقامات دولتی اقدامات فراوانی برای حمایت از شهروندان انجام دهند، اما این اتفاق صورت نگرفت. حال مشکل این نیست که چرا این حملات در ولگاگراد اتفاق افتاده است، مشکل این است که ممکن است حملاتی در دیگر شهرهای روسیه نیز اتفاق افتد.

منبع:سایت رادیو اروپا ‌‌‌
مترجم: علیرضا ثمودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها