عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با اشاره به خاصیت آنتی‌اکسیدانی یا ضدسرطانی ارقام انار گفت: این مرکز در نظر دارد با تغذیه برخی عناصر، این خاصیت را افزایش دهد و به‌عنوان یک محصول ارگانیک برای درمان سرطان یا جلوگیری از پیری زودرس به کشور و دنیا معرفی کند.
کد خبر: ۶۲۱۳۴۵

محمدرضا وظیفه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این مرکز در واقع کلکسیون حفظ ذخایر ژنتیک انار ایران است که تاکنون 70 طرح تحقیقاتی و مشاوره 60 پایان‌نامه دانشجویی مرتبط با این محصول را در برنامه خود داشته است.

وی تصریح کرد: این کلکسیون از نظر مارکرهای مرفولوژیکی یا ظاهری و مولکولی به شناسایی همه‌ ارقام موجود پرداخته و حدود ده نوع از ارقام تجاری موجود در این کلکسیون نیز به نام کشور ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وظیفه‌شناس از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز را شناسایی ارقام با ویژگی‌های خاص اشاره کرد و افزود: برخی ارقام نگهداری شده در مرکز تحقیقات انار استان یزد در برابر آفات و بیماری‌های انار از جمله کرم گلوگاه مقاوم شناسایی شده‌ است که می‌تواند در قالب طرح‌های ترویجی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی با اشاره به شناسایی ارقام مقاوم در برابر شوری و کم‌آبی خاطرنشان کرد: برخی ارقام هسته نرم هم در این مرکز شناسایی شده‌ است که می‌توان با تلفیق آنها با ارقام تجاری در زمینه‌ تولید ارقام تجاری هسته‌ نرم گام برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها