گران‌ترین جایزه ادبی ایران امسال هم در هیچ گروهی برگزیده اول نخواهد داشت

جایزه جلال؛ معتبر و دست نیافتنی

ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که امروز بعدازظهر در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار می‌شود، در هیچ گروهی برگزیده اول معرفی نمی‌کند و فقط از برخی مولفان و آثارشان به‌عنوان «شایسته تقدیر» قدردانی می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۰۵۵
به گزارش جام‌جم، بیست و یکم تیر 1384 بود که در پانصد و شصت و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری جایزه‌ای مهم در حوزه ادبیات با نام جلال آل احمد به تصویب رسید و در هفدهم مرداد همان سال نیز جزئیات و کلیاتش به نهادهای مربوط و در راس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد و نخستین دوره اجرای آن با سه سال تاخیر از آذر 1387 کلید خورد.

این جایزه 110 سکه‌ای که معادل 35 هزار دلار ارزش مادی دارد، تقریبا نه فقط در سطح ملی که در سطح بین‌المللی نیز (دست‌کم از نظر مالی) جزو جوایز درجه یک، معتبر و وسوسه‌انگیز محسوب می‌شود و موسسه خانه کتاب موظف است در آذر ماه هر سال همزمان با تولد جلال آل احمد این جایزه را برگزار ‌کند. کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌های داستان (بلند ـ کوتاه)، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری از سوی هیأت داوران این جایزه، ارزیابی می‌شوند و برگزیدگان نخست و نهایی هر یک از بخش‌ها 110 سکه و نفرات شایسته تقدیر 25 سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند.

جایزه جلال از همان نخستین دوره برگزاری خود، بنای جایزه ندادن را آغاز کرد و سال 87 هیچ کدام از رشته‌های داستان کوتاه، رمان، نقد ادبی و تاریخ، برگزیده نداشت.

این جایزه بزرگ و تا حدودی دست نیافتنی در طول شش دوره برگزاری‌اش یک برگزیده در حوزه ادبیات داستانی داشته است و فقط دست منصور انوری آن‌ هم در چهارمین دوره جایزه با کتاب چند جلدی «جاده جنگ» به 110 سکه جلال رسید، البته مسئولان برگزاری این جایزه همچنین رویشان نشد در سال 88 و در دوره دوم این جایزه در بخش مستندنگاری کتاب «دا» را نادیده بگیرند و این اثر را به‌عنوان برگزیده نهایی معرفی کردند، کتابی تاثیرگذار که تاکنون بیش از صد و پنجاه بار تجدید چاپ شده است و یکی از آثار ارزشمند تاریخ ادبی دفاع مقدس ایران به شمار می‌رود.

سال گذشته و در پنجمین دوره جایزه جلال باز هم هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و اکبر صحرایی با کسب «لوح تقدیر» تندیس جلال، 25 سکه بهار آزادی را به خانه برد.

اما آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، این جایزه امسال و در ایستگاه ششم، باز هم سنت برگزیده نداشتن و جایزه ندادن را حفظ کرده است و در هیچ بخشی برگزیده اول ندارد.

مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، امروز از ساعت 15 تا 17 در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار می‌شود.در این جایزه 4138 کتاب چاپ نخست سال 1391 در چهار گروه داستان، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری از سوی 159 داور مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است.

دبیرخانه ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، اسامی کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی داوری در گروه داستان را به شرح زیر اعلام کرده بود که در میان نامزدها نام‌های شناخته شده‌ای همچون رضا امیرخانی، داریوش مهرجویی، مرتضی کربلایی‌لو، مصطفی جمشیدی و محمدعلی گودینی به چشم می‌خورد.

نامزدهای بخش داستان

آواز ابابیل، تالیف مجید پور ولی کلشتری/ جمجمه‌ات را غرض بده برادر، تالیف مرتضی کربلایی‌لو/ دخیل عشق، تالیف مریم بصیری/ در خرابات مغان، تالیف داریوش مهرجویی/ رستم در مرداب خوان‌ دوم، تالیف حسن اصغری/ سایه اژدها، تالیف محمدعلی گودینی/ سرزمین نوچ، تالیف کیوان ارزاقی/ شب رنج موسی، تالیف مصطفی جمشیدی/ قیدار، تالیف رضا امیرخانی/ مردگان جزیره موریس، تالیف فرهاد کشوری/نسکافه با عطر کاهگل، تالیف م. ‌آرام و وقتی دلی، تالیف محمد حسن شهسواری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها