سفر به لاهیجان، برای فلور نظری از هر سفر دیگری خوش‌تر است

لاهیجان را از نزدیک ببینیم

من در لاهیجان استان گیلان به دنیا آمده‌ام. البته مدت زمان زیادی را در این شهر زندگی نکردم و خیلی زود به تهران آمدیم ولی چون لاهیجان را بسیار دوست داشتم، بسیار به آنجا سفر کرده‌ام و خاطرات زیادی از آن دارم.
کد خبر: ۶۱۷۳۱۳
لاهیجان را از نزدیک ببینیم
 مادربزرگم هم در لاهیجان خانه بزرگی داشت که من و خواهرم سه ماه تابستان را با التماس از خانواده‌ خواهش می‌کردیم که تا زمان بازگشایی مدارس به لاهیجان برویم. این سه ماه برای من بسیار لذتبخش بود و یاد آن روزها همچنان با من هست.
 

لاهیجان به شهر ابریشم معروف است. عده‌ای معتقدند، پرورش کرم ابریشم در دوران پهلوی در این شهر رونق زیادی داشته تا جایی که به این نام مشهور شده است. حتی اشپیگل، محقق آلمانی، در کتاب خود با نام «حملات روس‌ها به کرانه دریای خزر» از لاهیجان با نام شهر ابریشم یاد کرده است. ظاهرا «لاه» به معنی ابریشم است. علاوه بر اینها، لاهیجان بین گیلانی‌ها به عروس ایران معروف است.

لاهیجان مکان‌های مذهبی بسیار زیادی دارد، مثل شیطان کوه که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان است و معمولا مسافران و گردشگران پیش از هر جایی از این کوه دیدن می‌کنند. من درباره وجه تسمیه شیطان کوه، داستان‌‌ و نقل‌های زیادی شنیده‌ام.

کاشف‌السلطنه، اولین کسی بوده که چای را وارد کرده و چون لاهیجان محل مناسبی برای کشت چای بوده، این شهر را برای ایجاد و گسترش چای انتخاب کرده است.

اطراف لاهیجان، در فاصله‌های دو، سه یا پنج کیلومتری، روستاهای زیبایی وجود دارد که دیدن آنها را به همه سفارش می کنم، مانند سیاهکل. رفتن به این روستاها یا به طور کلی گشت و گذار در لاهیجان آنقدر زیباست که تا چشم کار می‌کند و تا هر جا پیش بروید تا در نهایت به کوه برسید، نمی‌توانید یک لحظه چشم بر هم بگذارید، زیرا یک سری از زیبایی‌ها را از دست می‌دهید.

آنقدر زیبایی‌های لاهیجان برایم دل‌انگیز است که هر جا می‌روم، دنبال شباهت‌هایی میان آنجا و لاهیجان هستم. مثلا همین الان که زندگی من بین ایران و آلمان می‌گذرد و توانسته‌ام تا اندازه‌ای سختی دوری از وطنم را تحمل کنم، به این دلیل است که در منطقه زندگی من در آلمان طبیعتی شبیه طبیعت لاهیجان وجود دارد و علاوه بر این، هوای آن مرطوب و پوشش گیاهی‌اش متنوع و فراوان است.

یک نکته درباره لاهیجان وجود دارد که باعث ناراحتی من و همشهریانم می‌شود. در دهه 50، چهار سینما در لاهیجان وجود داشت ولی این سینما‌ها کم‌کم از کار افتاد تا این که اخیرا بعد از سال‌ها اولین سینما در این شهر با نام شهر سبز احداث شده است یعنی مردم شهر عروس ایران سال‌ها هیچ سینمایی نداشته‌اند. این مساله چون با هنر من در ارتباط است، برایم همیشه اهمیت داشته است.

لاهیجان، زادگاه من، آنقدر زیباست و دوست‌داشتنی که دلم نمی‌آید به این راحتی ها از کنار آن بگذرم... .

من کلا اهل سفر هستم ولی به خاطر موقعیت زندگی‌ام بخشی از روزها و ماه‌هایم را در آلمان سپری می‌کنم. با وجود این، بهترین فرصت سفر برای من به واسطه کارهایم ایجاد شده. مثل سفرهای من به اهواز، مسجد سلیمان و قم البته باید مشهد را هم اضافه کنم که به خاطر زیارت امام رضا(ع) جزو سفرهای شخصی‌مان بوده است ولی معتقدم در بخش گردشگری ما اشکالاتی وجود دارد. مثلا در آلمان بروشورهایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که خیابان‌های قدیمی شهر را نشان می‌دهد که چه قدمتی دارند و بافت قدیمی‌شان تا چه اندازه باقی مانده است. حتی رستوران‌های این محله‌های خاص را معرفی می‌کنند تا اگر کسی خواست در حین گردش، از چنین محلی دیدن کند، بداند که چه مکان‌هایی برای غذا خوردن وجود دارد ولی وقتی ما به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم، از چنین اطلاعاتی خبری نیست. اگر چنین امکاناتی داشتیم، مردم هنگام اقامت در یک شهر، حتی اقامت چند ساعته، دیگر خسته نمی‌شدند. لاهیجان نیز همین طور است. من نباید برای مردم بگویم که وقتی به لاهیجان می‌آیید کجا را ببینید و کجا غذا بخورید. این کاری است که باید از سوی سازمان گردشگری صورت بگیرد. هرچند الان می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و بگویم که در لاهیجان به سراغ رستوران‌های محلی با کیفیت خوب و غذای مناسب بروید. جایی نروید که خاطره‌ای بد از غذای محلی در ذهنتان ثبت شود. مثلا در لاهیجان روبه‌روی شیطان کوه، محلی به نام استخر وجود دارد که رستوران زیبا، در آنجا بهترین غذاهای شمالی و محلی را دارد. البته چند جای دیگر هم هست که فعلا از آن می‌گذرم ولی یادمان باشد معرفی مکان‌های مناسب وظیفه سازمان گردشگری است.

هر وقت به سفر می‌روم، همیشه قصد می‌کنم قسمت‌های مختلف شهر را ببینم. مثلا در کردستان، در یکی از زمان‌های بیکاری که فرصت استراحت ما بود، ماشین گرفتم و از راننده خواستم کل شهر و بافت آن را به من نشان دهد. من علاوه بر این که به دیدن شهرهای مختلف علاقه‌مند هستم، برای رشته‌ام نیز نیاز دارم آدم‌های مختلف را ببینم و حتی با لهجه و نوع نشست و برخاست آنها و فرهنگ‌هایشان آشنا شوم. شاید روزی لازم باشد در نقش این گروه از هموطنانم بازی کنم. از سفرهایم گفتم ولی عاشق طبیعت، گل و گیاه هستم و هر چقدر هم که فرصت انتخاب در سفرهایم داشته باشم، باز هم به سراغ مناطق سبز و البته لاهیجان می‌روم. خوب است بدانید، لاهیجان 26 اثر تاریخی ثبت شده دارد. مسجد اکبریه،چهار پادشاهان،بقعه شیخ زاهد گیلانی، حمام گلشن ، بقعه میرشمس‌الدین،بقعه آقا سید علی کیا ( در روستای لیالمان ) ، ‌بقعه امیر شهید ، (جالب است بدانید من در خیابان امیر شهید به دنیا آمدم)،خانه صادقی‌ و پل خشتی .‌ دیدن خانه صادقی نیز جذاب است زیرا بافت قدیمی دارد و حتی روی حصارهای آن گل روییده است./ ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وحید
Singapore
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
۰
۰
باسلام
اخیر در جایی شنیدم كه كشت چای سموم هوا را می گیرد و علت هوای پاك لاهیجان این است. به نظرتان ارتباطی بین كشت چای و هوای لاهیجان است؟
باتشكر

نیازمندی ها