وزیرارشاد در جمع خبرنگاران:

میزان یارانه نشریات اطلاع رسانی می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:برای شفاف سازی، میزان مبلغی که به نشریات اختصاص داده می شود را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم تا همگان مطلع شوند آنچه که پرداخت شده، براساس ضابطه است نه رابطه.
کد خبر: ۶۱۵۸۵۵
میزان یارانه نشریات اطلاع رسانی می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  «علی جنتی» روز شنبه در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان علمی و فنی نشر کشور در جمع خبرنگاران در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره پرداخت یارانه به نشریات و مطبوعات گفت: یک سری ضوابط را نمایندگان مطبوعات و مدیران مسوول تدوین کرده اند که مورد پذیرش اکثریت آنها قرار دارد، این ضوابط ایجاب می کند تا براساس کیفیت مطبوعات، نوع کاغذ و نوع کار تولیدی که انجام می دهند از اعتبار اختصاص داده شده، استفاده کنند.

وی افزود: برای پرداخت یارانه نیز به همین ترتیب میان مطبوعات تقسیم می شود؛ برای شفاف سازی، این ضوابط و میزان مبلغی که به نشریه اختصاص داده می شود را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم تا همگان مطلع شوند آنچه که پرداخت شده، براساس ضابطه است نه رابطه.

جنتی در پاسخ به سوالی درمورد حمایت از فعالان عرصه نشر گفت: باید زمینه تامین کاغذ، تجهیزات چاپ و نشر، لیتوگرافی و صحافی و آنچه مورد نیاز است فراهم شود، استفاده از صندوق توسعه ملی کشور نیز کمک خوبی در این زمینه خواهد بود البته امیدوارم با گشایش در وضعیت ارزی و امکان نقل و انتقال پول به داخل کشور، مشکلات کوتاه مدت حل شود.

وی افزود: در دراز مدت هم باید به سمت تاسیس کارخانجات تولید کاغذ حرکت کنیم و از این طریق، کاغذ را به وفور و با قیمتی ارزان در اختیار ناشران و روزنامه ها قرار دهیم.

جنتی درمورد مشکل توزیع کتاب ناشران شهرستانی اظهار کرد: هنوز بررسی کارشناسانه ای در این زمینه انجام نداده ام اما آنچه به ذهن می رسد این است که شرکت های توزیعی که به طور خاص، کار توزیع انجام می دهند را تقویت کنیم.

وی افزود: این مشکل در حوزه مطبوعات و کتاب وجود دارد، اگر اینها تقویت شوند و بتوانند به عنوان توزیع کننده سراسری عمل کنند کتب منتشره ناشران در اختیار همگان قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ناشرانی که لغو مجوز شده و یا تعلیق شده اند و اینکه رسیدگی به پرونده آنها در چه وضعیتی است، اظهار کرد: یکی از اقدامات درحال انجام، بررسی پرونده ناشرانی است که درگذشته، احیانا پروانه فعالیت آنها لغو شده و یا از ورود آنان به نمایشگاه کتاب جلوگیری به عمل آمده، قریب به اتفاق آنها در نمایشگاه آتی حضور خواهند داشت و ناشرانی که پروانه فعالیت آنها لغو شده ولی مشکل اساسی ندارند می توانند مجدد به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه کتاب های توقیف شده، خوانش مجدد و با انجام اصلاحاتی در برخی از بخش ها روانه بازار کتاب خواهند شد، افزود: برای حل مشکل ناشران شهرستانی، شرکت های توزیعی خاص تقویت می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین در آیین تقدیر از خادمان علمی و فنی کشور و افتتاحیه هفته کتاب با عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: بر این باورم که تقدیر از خادمان فنی و علمی نشر کشور تنها پاسداشت گروهی از نخبگان برگزیده نیست، بلکه در حقیقت تمجید و نکوداشت قلم و جایگاه دانش و آگاهی است تا آنجا که قرآن کریم به قلم قسم یاد می کند.

وی افزود: شریعت اسلام از همان لحظه ای رسمیت یافت که خداوند متعال به خاتم پیامبران فرمود: «بخوان!.» از همان هنگام بود که «خواندن» تقدس یافت و ناشران و اهالی قلم، خادمان علم و قلم در چنین حوزه مقدسی فعالیت می کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: کند و کاوی کوتاه در لابلای فراز و فرودهای تاریخ درخشان اسلام، این حقیقت تابناک را می نمایاند که جاذبه شورانگیز کتاب - این معجزه بی بدیل اسلام - و اهمیت دانش اندوزی و فرهنگ کتابخوانی از همان نخستین دهه های بالندگی نهاد اسلام چنان گستره ای یافت که برکات آن تا سده هایی طولانی ادامه داشت.

جنتی با بیان آنکه نمی توان در هفته کتاب تنها از اهمیت کتاب و کتابخوانی، افزود: ولی از کوشندگان حوزه نشر، این آفرینش گران بی ادعای عرصه فرهنگ مکتوب سخنی به میان نیاورد، گفت: این افراد با تلاش های سترگ شان در رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن پر افتخار ایران زمین سهمی به سزا دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها