مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: تالاب جازموریان که روزی تامین‌کننده علوفه دام‌های این خطه و زیستگاه پرندگان مهاجر بود، به‌طور کامل خشک شده است.
کد خبر: ۶۱۱۱۶۶

عزیزالله افشارزاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به شروع خشکسالی از سال 71 در استان کرمان، آب این تالاب کم و کمتر شد، به نحوی که در سال 76 خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم‌اکنون نیز به صورت کامل خشک شده است.

به گفته وی، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی بالادست این تاشلاب، کاهش نزولات جوی و سدسازی در بالادست آن بدون در نظر گرفتن حقابه این تالاب از عوامل خشک شدن آن است.

افشارزاده خاطرنشان کرد: وسعت تالاب جازموریان 330 هزار هکتار است که از این میزان 180 هزار هکتار آن مرتع برای تامین علوفه دام‌های جنوب کرمان محسوب می‌شد و با توجه به بارندگی‌های بهمن و اسفند گذشته، بخشی از وسعت این مرتع همچنان سبز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان این‌که یکی از راهکارهای ما در جازموریان بالابردن پوشش گیاهی است که این کار در قالب کاشت نهال و ایجاد جنگل دست‌کاشت در دست اجراست، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات نیز باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود که این موضوع هم در دستور کار قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها