رئیس جمهور در مراسم بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت اقدامات توفیقی در زمان سرپرستی وزارت علوم را تایید می‌کند گفت: به دلایل شرایط ویژه کشور دولت هرگز به حاشیه پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۰۹۸۱۲
دولت اقدامات توفیقی را در مدت سرپرستی تأیید می‌کند

به گزارش واحد مرکزی خبر حسن روحانی افزود: حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که بر مبنای تحقیقات و بررسی هایشان به وزرای معرفی شده رأی دهند.

وی افزود : گرچه دوست داشتم جلسه رأی اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به پایان می رسید و دولت می توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را اغاز کند اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقات و بررسی هایشان نظر نهایی را اعلام کنند.

روحانی گفت: امروز هم امیدوارم آخرین روزی باشد که برای رأی اعتماد در خدمت شما هستیم البته در هر مناسبتی حضور در مجلس شورای اسلامی و زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس جمهور مغتنم است.

رئیس جمهور افزود: این دولت در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفته است که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی وداخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می برد.

روحانی گفت: بنابراین به دلایل شرایط ویژه کشور دولت هرگز به حاشیه پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه شما می بینید دولت در صرف وقت در برابر منتقدان و یا حتی برخی از مخالفان منصفانه برخورد می کند ، تصریح کرد: دولت نمی خواهد در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش کند.

رئیس جمهور  گفت: این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در همان روز تحلیف فهرست وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد آقایان فرجی دانا ، صالحی امیری و فانی وزرای پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری ، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بررسی می شود.

نمایندگان از سیاست دولت حمایت کنند

رئیس جمهور در ادامه گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم از سیاست دولت در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کنند.

روحانی افزود: لازم می دانم از سه وزیر پیشنهادی محترم که نتوانستند رأی کافی اعتماد را جلب کنند یعنی آقای دکتر نجفی، دکتر میلی منفرد و مهندس سلطانی فرد که هر سه از مدیران شایسته و لایق این نظام هستند و درآغاز کار دولت دست همکاری دولت را فشردند صمیمانه تشکر کنم و برای آنها در هر جایی که مشغول خدمت هستند از خداوند مزید توفیقاتشان را خواستار باشم.

وی گفت: بویژه می خواهم از آقای دکتر توفیقی که در مدت حدود دو ماه گذشته سرپرستی وزارت علوم را بر دوش گرفت و در این مدت سیاست دولت را اجرا کرد و اکنون که موقع معرفی وزیران بود به دلایل مصلحت بسیار نجیبانه و عالمانه همان طور که انتظار از مدیران شایسته و لایقی چون ایشان است برخورد کرد تشکر کنم.

رئیس جمهور افزود: دولت از راه و خط خود ذره ای عقب نشینی نخواهد کرد، دولت بر مبنای آرای مردم موظف به مسیری است که مردم با رأی خود در 24 خرداد برای دولت مشخص کردند.

روحانی گفت: ممکن است بنا به دلایلی مجری سیاست تغییر کند، اما راه همان راه است و دولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی اش تأیید می‌کند؛ او فردی عالم، اندیشمند، معتدل و کوشاست اما در شرایطی هستیم که نیاز به وحدت ملی داریم.

وی افزود: اجماع و وحدت ملی برای این دولت اصل است، این دولت نمی خواهد دولت 18 یا 19 میلیون نفر جمعیت باشد؛ این دولت، دولت 75 میلیون جمعیت است و ‌تعلق به جناح، حزب، تشکل یا قبیله ای ندارد، متعلق به همه مردم ایران است و هیچگاه در پی تقابل و مقابله با هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده و نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت: شرایط کشور شرایطی است که بویژه میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت خدمتگذار نیاز به همدلی و وحدت داریم.

مجری تدابیر رهبری خواهیم بود

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما باید دست به دست هم بدهیم و این راه را به پیش ببریم.

حسن روحانی افزود: من به صراحت در محضر مردم اعلام می کنم ، دولت بدون حمایت مجلس در مسیر ، راه و اهدافش موفق نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت: اگر مجلس با همه توان در کنار دولت و دولت در کنار مجلس باشد  به جهان اعلام می کنیم ما حاکمیت واحد هستیم ، دولت و نمایندگان منتخب مردم هستند و همه معتقد به قانون اساسی ، به منافع ملی و مصالح ملی هستیم و مجری تدابیر رهبری خواهیم بود.

وی افزود: من بر این نکته تأکید می کنم همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم ،تکرار شعار نکنیم و مداوم نگوییم که رهبری چنین و چنان فرموده است ، رهبری با بیانی روشن نظرات ش را بیان فرموده اند و بیان می فرمایند ، این ما هستیم که باید برنامه های اجرایی این تدابیر را تهیه، اجرا و عملی کنیم.

روحانی گفت: بی تردید درچنین شرایطی ما با وحدت و اتحاد و یگانگی و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد.

وی افزود: ما امروز در شرایط خاصی در پای میز مذاکره با دیگران نشسته ایم و باید از حقوق ملی ، منافع ملی و اهداف ملی خود به خوبی دفاع کنیم ، با منطق ، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی ، در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و همه نمایندگان هستیم.

روحانی گفت: این به آن معنا نیست که کسی بر دولت نقد نکند ، ما همواره از نقد عالمانه ، دلسوزانه ، نقدی که بتواند تصحیح کننده راه باشد با همه وجود استقبال می کنیم، نقدی که در چارچوب اخلاق ، ادب و قواعد بازی سیاسی باشد.

رییس جمهور گفت: اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مد نظر قرار می دهند، برخلاف آنچه که برخی می گویند این دولت اولویتش اقتصاد و سیاست خارجی تنها نیست.

وی افزود: اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم و حل معضلات اقتصادی بیشتر توجه می کند و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند ، برای میان مدت و بلند مدت می داند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

دانشگاه باید محل حضور دانشمندان، دانش آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان باشد

رئیس جمهور در ادامه گفت: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت آمدند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می شوند می دانند که رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند؛ به ویژه سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان مجلس هستند یعنی سرنوشت میلیون ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می شود .

روحانی افزود: افرادی برای این وزارتخانه ها معرفی شدند که با مشورت های فراوان از دیدگاه دولت افراد شایسته ای که بر اساس معیارهای ما پایبندی به موازین دین و قانون، اخلاق و مهارت حرفه ای بوده و سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده ؛درخصوص این سه وزیر نیز همین معیارها مد نظر بوده است.

وی گفت: برای آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه ها و حضور حدود 4.5 میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید بر عهده داشته باشد؛ دانشگاه باید محل حضور دانشمندان، دانش آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان، دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه یعنی استادان و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان باشد.

رئیس جمهور افزود: دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند، از اینرو دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه ها را ارتقاء بخشد یعنی توسعه انسانی، یعنی توسعه علوم و دانش ؛ برای این کار ما باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: به دنبال وزیری بودیم که بر این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است ؛  باشگاه، دارالتأدیب و محل فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیست و دانشگاه و دانشجویان به عنوان ابزار قدرت های سیاسی نیستند.

روحانی افزود: دانشجویان در کنار تحصیل علم و مهارت های لازم باید به طور عمیق مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس کنند و آن را به بحث بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها