حدود یک ماه پیش بود که گروهی از زنان عربستان سعودی در اعتراض به اجازه نداشتن زنان این کشور به رانندگی در خیابان‌ها، تصمیم گرفتند شیوه جدیدی برای طرح اعتراض خود ابداع کنند. آنها برای نشان دادن اعتراض خود تصمیم گرفتند در روز بیست‌وششم اکتبر (چهارم آذر) به صورت دسته جمعی با ماشین به خیابان‌ها بیایند.
کد خبر: ۶۰۹۴۳۵
زنان عربستان مصمم هستند رانندگی کنند

حال با نزدیک شدن به این تاریخ، این گروه با وجود تمام مخالفت‌ها همچنان بر انجام این روش اعتراضی اصرار دارند.

این گروه که نام خود را «کمپین رانندگی زنان 26 اکتبر» نامگذاری کرده است از دولت ریاض خواسته مجوز قانونی لازم را برای لغو این ممنوعیت فراهم کند. این گروه همچنین در وب‌سایت خود از زنان کل کشور خواسته‌اند در خیابان‌ها تجمع کنند.

اما به نظر می‌رسد دولت این کشور نیز بشدت با انجام این طرح مخالف است. در همین زمینه روز گذشته روزنامه الحیات به نقل از ترکی الفیصل سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد هر فردی که از این اقدام زنان عربستان حمایت کند، با مجازات سخت روبه‌رو خواهد شد.

گفته می‌شود طبق قانون اساسی عربستان برای چنین افرادی یک تا پنج سال زندان در نظر گرفته می‌شود.

چند روز پیش وزارت کشور عربستان با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت با افرادی که در این تظاهرات اعتراضی شرکت کرده و نظم عمومی را مختل کنند، بشدت برخورد خواهد شد. طبق اعلامیه وزارت کشور هر گونه تجمعی در نقاط مختلف این کشور ممنوع خواهد بود.

با این حال، سازمان دهندگان این کمپین همچنان بر این اقدام خود اصرار می‌ورزند. منال الشریف یکی از فعالان و سازمان دهندگان این کمپین، اظهار کرد: روز بیست‌وششم اکتبر زنان عربستان نشان می‌دهند بر عزم خود برای داشتن این آزادی مصمم و راسخ هستند. در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر از مقامات ریاض خواسته است به حق مسلم زنان در رانندگی احترام بگذارند.

حسین خلیلی ‌‌-‌‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
۰
۰
اینا دیگه چقدر بدبختند . مردان عرب می ترسند به زنان عرب آزادی بدهند می ترسند فكر شون باز بشه دیگه مردان عرب نتونند 10 زن یكجا بگیرند و دوران هوسبازی و هوس رانی اونهابه اسم دین تموم بشه .

نیازمندی ها