90 درصد جنایتکاران، ادای مجنون ها را در می آورند

سرپرست بخش معاینات روانپزشکی قانونی استان تهران با تاکید بر ضرورت راه اندازی بیمارستان روانپزشکی حفاظت شده در کشور گفت: 90 درصد مجرمانی که مدعی می شوند دچار جنون شده اند ، دچار اختلالات روانی نیستند و به صورت غیرواقعی تمارض به جنون می کنند.
کد خبر: ۵۹۶۸۱۳
90 درصد جنایتکاران، ادای مجنون ها را در می آورند

دکتر مهدی صابری در خصوص فعالیت بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی از همکاری تعدادی روانپزشک و کارشناس روانشناسی استفاده می کند.

ماموریت اصلی این بخش، پاسخگویی به تمام موارد ارجاعی از دادگاه ها و دادسراها و مراجع قضایی، درباره تعیین سلامت یا تعیین بیماری روانی افرادی است که دعوای حقوقی یا مشکل کیفری دارند. دعوای حقوقی دادگاه ها که به این بخش ارجاع می شود در رابطه با معاملات و قراردادهای حقوقی افرادی است که معاملات انجام دادند و مدعی هستند که در زمان معامله یا عقد قرارداد شرایط سالم روانی نداشته اند.

این افراد ممکن است به دادگاه بروند و این ادعا را مطرح کنند که دادگاه از ما می خواهد ادعای فرد درباره شرایط روانی او را بررسی کنیم.همچنین در برخی دعواهای خانوادگی سلامت زوج یا زوجه و یا هر دو باید بررسی شود که این وظیفه نیز برعهده پزشکی قانونی است.

وی افزود: در خصوص دعوای کیفری نیز باید بررسی شود که اختلال روانی در سلب مسئولیت وی در ارتکاب جرایم موثر بوده است یا نه.  روانپزشکان بعد از اینکه تخصص و تبحر در این رشته پیدا کردند می تواند اختلالات روانی را مشخص کرده و نوع و راه های درمان را پیش بینی کنند اما روانپزشک شاغل در پزشکی قانونی با گذراندن دوره های تخصصی تر تبحر ویژه پیدا می کند.این تبحر در خصوص شناخت تمارض به اختلالات روانی و اختلالات روانی ساختگی است.

به گفته وی بخش مهم کار او و همکارانش در شناخت اختلالات غیرواقعی است که از طریق مصاحبه های مکرر و آزمون های تخصصی و اقدامات خاص صورت می گیرد. آنها گاهی مجبور می شوند فرد مورد نظر را برای مدتی تحت نظر بگیریمئ و هر وقت به این نتیجه رسیدند که اختلال روانی اینقدر شدید است که قدرت تشخیص و قدرت تعقل را زایل کرده است موضوع را به دادگاه اعلام می کنند. اختلالات برخی افراد شدید است، اما قدرت تشخیص را از بین نمی برد.

فرد اگر دچار جنون باشد طبق تمام قوانین کیفری دنیا رافع مسوولیت می شود.این افراد برای درمان به بیمارستان روانپزشکی به خصوص روانپزشکی قانونی معرفی می شوند.

دکتر صابری تاکید کرد، 90 درصد مجرمانی که مدعی می شوند دچار جنون شده اند ، دچار اختلالات روانی نیستند و به صورت غیرواقعی تمارض به جنون می کنند.

وی با اشاره به ضرورت وجود بیمارستان رواپزشکی حفاظت شده در کشور گفت: سال ها است در مجامع علمی و قانونی نیاز به بیمارستان روانپزشکی به خصوص بیمارستان حفاظت شده روانپزشکی قانونی را مطرح کرده ام .مطالبی نیز در این خصوص نوشتم و در سایت انجمن روانپزشکان و رسانه ها به طور مفصل مطرح کردم. بیشتر ممالک دنیا، بیمارستان روانپزشکی حفاظت شده دارند که محل نگهداری بیماران روانی غیر مسئول است.

این روانپزشک ادامه داد: حتی در کشورهای آسیایی و اسلامی هم این بیمارستان را داریم . در کشورهای سریلانکا و عراق هم این نوع بیمارستان وجود دارد اما در کشور ما علی رغم اینکه این نیاز در قانون اقدامات تامینی مطرح شده اما هنوز این بیمارستان تاسیس نشده است. هم اکنون مقامات قضایی به این نتیجه رسیدند که این مراکز را باید داشته باشیم. بیماری که تشخیص می دهیم خطرناک است و در بیمارستان نگهداری شود، باید تا رفع خطر تحت نظر باشد.

دکتر صابری افزود: این بیماران بعد از درمان می توانند در جامعه نگهداری شوند و بعد از ترخیص مکانیسم درمانی باید پیگیری شود.این بیمار هر ماه یک بار باید به مراکز درمانی مراجعه کند و اگر نیامد تیم درمانی درمان را پیگیری کند.همچنین اگر بیماردرمان را رها کرد باید دوباره به مرکز منتقل شود. این مکانیسم در بسیاری کشورها انجام می شود.نباید فکر کرد این بیمارستان هزینه دارد این هزینه را جامعه باید برای سلامت خودش بپردازد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها