خرماپزان مردادماه به نخل‌ها هم رحم نکرد

خرماهای یزد خشک شد

گرمای مرداد و آفتاب سوزان این ماه از آنجا که میوه سخت و سفت خرما را می‌پزد، به خرماپزان معروف است اما خرماپزان امسال به قدری در استان یزد شدید بود که میوه نخل‌ها را از مرز رسیدن گذراند و آنها را خشک کرد.
کد خبر: ۵۸۶۵۱۸
خرماهای یزد خشک شد

نخل گرچه محصول قالب در استان یزد نیست اما نخلستان‌های بسیاری در شهرهای مختلف این استان به ویژه شهرستانهای بافق و بهاباد وجود دارد و بسیاری از کشاورزان و مردم این مناطق از این راه کسب روزی می‌کنند.

خرماداران استان یزد در حالی که در فصل آرایش نخل‌ها از میوه‌های آویزان بر درختان نخل ابراز خرسندی می کردند، این روزها در ماتم خرماهای خشک شده ای که دیگر باید صرف مصارف دامی شود، نشسته اند.

گرمایی که در استان یزد در برخی روزها به بالای 47 درجه رسید و این استان را به گرمترین استان کشور تبدیل کرد، آسیب بسیاری به درختان نخل زد.

گرچه نخل و آفتاب از دیرباز رابطه ای دوستانه با یکدیگر دارند و نخل رسیدن میوه های خود را مرهون تابش های خورشید و گرمای خرماپزان است اما این دوستی امسال به ضرر نخل ها تمام شد.

 گرما سبب ریزش خرما از خوشه ها شده است

بسیاری از خرماها هنوز نیم رس بودند که به دلیل گرمای بیش از حد هوا، به شدت اندک آب خود را از دست دادند و خشک و سخت شدند و نخلداران را به ویژه در بافق و بهاباد متضرر کردند.

یکی از نخلداران بافقی گفت: گرمای بیش از حد هوا سبب شد تا خرما از خوشه ها بریزند و امسال خوشه های کم پشتی از درختان نخل برداشت کردیم.

وی افزود: تقریبا نیمی از محصول هر خوشه نیز خشک و بی کیفیت بود و گرمای شدید، تمام آب میوه خرما را تبخیر کرده است.

این کشاورز بافقی عنوان کرد: گرمای هوا، امسال چند درجه بیشتر از سال قبل بود اما همین چند درجه سبب بروز مشکلاتی برای نخلداران این شهرستان شد.

خوشه ها بسیار خوب بود اما پیش بینی هایم درست از آب درنیامد

وی افزود: هنگام بستن خوشه‌ها، نسبت به برداشت محصول خوب، بسیار خوش بین بودم اما پیش بینی هایم درست از آب درنیامد و کیفیت خرماها امسال چندان مطلوب نیست.

کشاورز دیگری نیز اظهار کرد: در نخلستان خود چند گونه خرما دارم که برخی گونه‌ها آسیبی ندیده اند اما برخی دیگر از گونه ها آسیب جدی دیده اند و محصول آنها تا 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از خرمای درختان نخل، بر زمین ریخته و خشک شده و اکنون دیگر به هیچ کاری نمی آید و باید به خوراک دام تبدیل شود.

یک کارشناس کشاورزی نیز اظهار کرد: خرما برای رسیدن و آماده مصرف شدن، چهار مرحله را طی می کند.

عسکری باقرآبادی افزود: مرحله نخست 17 هفته طول می کشد و در پایان هفته هفدهم، محصول خرما، میوه‌ ای سبز رنگ، سفت و تخل است.

وی اظهار کرد: مرحله دوم نیز شش هفته طول می کشد که در این مرحله میوه هنوز سفت است اما رنگ آن به زرد یا نارنجی و حتی قرمز تغییر می کند.

عسکری باقرآبادی افزود: مرحله سوم که دیگر خرما به رطب تبدیل شده، به چهار هفته زمان نیاز دارد و در این مرحله خرما تقریبا نیمه رسیده و قهوه ای رنگ می شود.

وی اضافه کرد: مرحله چهارم نیز دو هفته طول می کشد که در این مرحله میوه رسیده و رنگش هنوز روشن است که این مرحله هنگامه برداشت است.

نخلداران برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه کنند

این کارشناس کشاورزی گفت: عمده خسارت وارد شده به کشاورزان شهرستانهای بافق و بهاباد، در مرحله سوم و چهارم رخ داده که عامل آن نیز گرمای بیش از حد هوا بوده است.

وی افزود: خسارتها گرچه آسیب رسان بوده اما در برخی مناطق دیگر از جمله استانهای کرمان و بوشهر، خسارتهای بسیار بیشتری داشته اند که خسارت نخلهای بافق و بهاباد در مقابل آنها زیاد نیست.

باقرآبادی تاکید کرد: کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده بودند، می توانند با طی مراحل تعیین شده، خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها