گزارش نیکزاد از فعالیت 8 ساله در مسکن و راه سازی

یک میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل شد

وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این که دو میلیون و 180 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر آغاز شده است گفت:از این تعداد یک میلیون و 180 هزار واحد افتتاح و تحویل شده است.
کد خبر: ۵۷۸۵۹۶
یک  میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل شد

به گزارش واحد مرکزی خبر،علی نیکزاد  گزارشی درباره فعالیت هشت ساله در حوزه‌های حمل و نقل، راه سازی و مسکن مهر برای نمازگزاران نماز جمعه تهران ارائه کرد.

نیکزادگفت: حمل و نقل با مدهای دریایی، جاده ای، ریلی و هوایی در پیشرفت هر منطقه تاثیر غیرقابل انکار دارد و بدون حمل و نقل، پیشرفت ممکن نیست.

وی افزود: توسعه حمل و نقل و ارتباطات، زمینه ساز ایجاد امنیت است و امنیت شرط پیشرفت و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در هشت سال قبل از 1384، در ایران 36 هزار و 143 کیلومتر انواع راه اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی، ‌راه آهن و آسفالت راه روستایی ساخته و بهره برداری شد، گفت: در دولت نهم و دهم در عرض حدود هشت سال، این میزان به 63 هزار 251 کیلومتر رسیده است.

نیکزاد گفت: در این مدت 1.8 برابر در این زمینه کار شده و در حال حاضر 48 هزار و 160 کیلومتر انواع آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی، ‌راه آهن و آسفالت راه روستایی در دست اجراست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: 2185 کیلومتر آزادراه، 9856 کیلومتر بزرگراه، 3121 کیلومتر راه اصلی و فرعی، 8000 کیلومتر راه آهن و 25 هزار کیلومتر راه روستایی در دست ساخت است.

وی با تشریح دو مورد از این خدمات گفت: ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 فقط 200 کیلومتر راه آسفالته روستایی داشتیم؛ سال 1384 به 54 هزار 994 کیلومتر رسید و در حال حاضر 101 هزار و 450 کیلومتر راه داریم.

نیکزاد گفت: در بحث راه آهن، سال 1384 در کشور 11 هزار کیلومتر راه آهن بهره برداری می‌شد و 2500 کیلومتر در هشت سال دولت های نهم و دهم افتتاح شده است. این در حالی است که هیچ وقت در کشور بزرگ ایران اسلامی در سال بیش از 300 کیلومتر راه آهن در کشور ساخته نشده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت 2500 کیلومتر راه‌آهن را به اجرا و بهره برداری رسانده و 8000 کیلومتر در دست اجراست که با این کار، 20 استان به شبکه ریلی وصل شده است و با اتمام 8000 کیلومتر، همه 31 استان کشور به شبکه ریلی وصل می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه فرصت برنامه ریزی برای استفاده از ترانزیت راه‌های ریلی در دنیا هست، در راه اجرا قرار دارد و شامل  قزوین - رشت - آستارا به جمهوری آذربایجان؛ خواف - هرات به  افغانستان؛ کرمانشاه - خسروی به عراق؛ شلمچه به بندر راهبردی بصره عراق؛ و گرگان به ترکمنستان و قزاقستان و به چین؛ و دریای عمان چابهار سرخس و مشهد مقدس است.

نیکزاد گفت: آنچه برای وصل کردن شبکه ریلی کشور به استان های ایران بزرگ اسلامی و آنچه برای استفاده از ترانزیت نیاز بوده، در وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی و انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال 1384، در کشور 121 فروند هواپیمای مسافربری موجود بود که به 224 فروند یا 1.9 برابر رسیده است.

وی افزود: 606 لوکوموتیو به 786 لوکوموتیو رسیده یا 1.4 برابر به این تعداد افزوده شده است. 1289 واگن مسافری به 1779 واگن یا 1.6 برابر رسیده است.

نیکزاد گفت: 11 هزار و 400 اتوبوس بین شهری به 19 هزار اتوبوس بین شهری یا 1.6 برابر رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که رگ حیاتی حمل و نقل کشور در کامیون و تریلر است، گفت: 181 هزار و 900 کامیون و تریلر سال 1384 به 372 هزار دستگاه یا دو برابر در حال حاضر رسیده است.

وی گفت: حمل بار از 282 میلیون تن به 485 میلیون تن یا 1.6 برابر رسیده است. ترانزیت کالا با وجود تحریم‌های ظالمانه از پنج میلیون تن در سال 84، به 11.7 میلیون تن یا 2.3 برابر رسیده است.

نیکزاد گفت: جابجایی مسافر با وسایل نقلیه عمومی از 275 میلیون نفر به 283 میلیون نفر بالغ شده و ظرفیت بنادر از 114 میلیون تن به 184 میلیون تن رسیده است. 50 بندر فرعی و 10 بندر اصلی داریم و اگر بخواهیم در امر ترانزیت در دنیا موفق باشیم، باید بنادر را تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت TeUیا کانتینری مربوط به بنادر گفت: 1.8 میلیون TeUبه 7.1 میلیون TeUرسیده که چهار برابر شده و این در حالی است که شیطان بزرگ حمل و نقل را هم مشمول تحریم قرار داده بود.

وی با اشاره به  کاهش تصادفات جاده‌ای افزود: سال 84 تلفات جاده‌ای سالانه 19 هزار و 89 نفر بود؛ اگر دولت اهتمام نمی‌کرد و نرخ تلفات با همان رشد پیش می‌رفت، سال 91 شاهد 54 هزار نفر کشته در تلفات جاده‌ای برون و درون شهری می‌بودیم.

نیکزاد افزود: با وجود سه برابر شدن وسایل نقلیه و چندین برابر شدن مسافرت ها، با اقدام انقلابی مسوولان راه، کشته های جاده ای در سال 1391 به 13 هزار و 95 نفر رسید.

وی با اشاره به تکلیف کاهش 10 درصدی تلفات جاده‌ای بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: این در حالی است که موفق به کاهش 15 درصدی تلفات شده‌ایم. امسال رکورد سفر در ایام نوروز زده شد، اما نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش تلفات داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت‌ها در بخش مسکن، این بخش را مورد توجه و تاکید امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب خواند.

وی با اشاره به فرمایشات امام (ره) در تاسیس حساب 100 گفت: مسکن مهر و حل مشکل مسکن، بازگشت به گفتمان امام (ره) و کاری انقلاب و اسلامی بود. دادن زمین رایگان، وام قرض الحسنه یعنی حداکثر 25 میلیون تومان وام چهار درصد به کسانی که خودش، زن یا فرزندش وام یارانه دار یا خانه و زمین نگرفته است، کار انقلابی دولت آقای احمدی‌نژاد بود.

نیکزاد درباره تامین تاسیسات زیربنایی برای مسکن مهر گفت: دولت از هر کجا آب، برق، سیستم دفع فاضلاب و مخابرات و گاز به محل طرح مسکن مهر می‌رساند، خودش هزینه‌ را می‌دهد و متقاضی فقط موظف به پرداخت حق انشعاب است.

وی در پاسخ به کسانی که از مشکلات در سایت‌های مسکن مهر سخن می‌گویند، گفت: بیش از 600 مسجد با پول دولت و تلاش وزارت راه و شهرسازی در سایت‌های مسکن مهر در دست ساخت است، همه مسکن‌های مهری که در سایت‌ها ساخته می‌شود، امکان ندارد آماده سازی، هدایت آب سطحی، جدول، جوی و آسفالت انجام نشده باشد.

در حد توان مدرسه و در حد توان مکان ‌های تجاری برای تامین نیازهای ضروری، مکان انتظامی برای امنیت و مکانی برای بسیج با برکت تدارک دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن موتور محرک اقتصاد در دوره تحریم است، ‌گفت: وقتی مسکن را فعال می‌کنید، 103 رشته مرتبط با آن فعال می‌شود که هیچ کدام از اینها ارز بری ندارد.

نیکزاد با بیان این‌که در بخش مسکن بیش از دو میلیون نفر مشغول کار هستند، گفت: اگر این صنعت متوقف شود اینها به سیل بیکاران خواهند پیوست.

وی صدور خدمات فنی مهندسی را از دیگر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: در آمریکای لاتین و کشورهای همسایه در حال اجرای این پروژه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از همه مهم تر وقتی بخش مسکن را به دست گرفتیم به این قضیه ایمان داشتیم که ساخت مسکن موجب تسهیل و تسریع در امر ازدواج و تحکیم نهاد مقدس خانواده می‌شود وگرنه هر دولت لائیک هم خواهان ساخت مسکن برای شهروندان خود است.

نیکزاد با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن در سال 85 گفت: در سرشماری مشخص شد 17.3 میلیون خانوار در شهر و روستا زندگی می‌کنند و در کشور 15.7 میلیون واحد مسکونی موجود بود؛ یعنی صرف نظر از بحث مالکیت، 1.6 میلیون واحد مسکونی کم بود.

وی افزود: سال 90 یعنی پس از پنج سال از استقرار دولت اول و دوم آقای احمدی‌نژاد، آن طور که اسناد نشان می‌دهد، 21.2 میلیون خانوار در کشور زندگی می‌کردند، 21.6 میلیون واحد مسکونی در شهر و روستا موجود بود.

برای نخستین بار، بدون در نظر گرفتن بحث مالکیت یعنی شاید یک نفر 10 خانه داشته باشد،400 هزار واحد مسکونی بیش از خانوار است.

یک میلیون و 633 هزار واحد مسکن خالی

وزیر راه و شهرسازی گفت: این بیانگر توان ساخت مسکن در دولت و بخش خصوصی است. البته در آن آمار آمده بود که یک میلیون و 633 هزار واحد مسکن خالی است.

نیکزاد با بیان این‌که در روستاها قبلا 127 هزار مسکن مقاوم سازی شده بود، گفت: در دولت نهم و دهم دو میلیون و 120 هزار واحد مسکونی در کشور مقاوم سازی شده است. اخیرا کلید یک میلیون و ششصد هزارمین واحد مقاوم شده، در روستای شیرینک تقدیم صاحب آن شد؛ این یعنی 12.5 برابر کار.

وی با اشاره به بلایای طبیعی در سال‌های اخیر در کشور گفت: پنج میلیون و 127 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور موجود است که سه میلیون با اقدام دولت نهم و دهم مقاوم سازی شده است. اگر دو میلیون واحد باقی مانده را مقاوم سازی نکنیم با زلزله نزدیک 6 ریشتر مصیبت خواهیم داشت.

نیکزاد گفت: در شهر در هشت سال قبل از84 حدود 300 هزار واحد مسکونی در کشور به عنوان مسکن حمایتی و با نام سیاست پاک یعنی پس‌انداز، انبوه سازی و کوچک سازی ساخته و تحویل شد؛ در دو دولت نهم و دهم، دو میلیون و 180 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر آغاز شد که یک میلیون و 180 هزار واحد افتتاح و تحویل شده است و این یعنی چهار برابر کار کردن نسبت به قبل؛ همچنین یک میلیون مسکن با پیشرفت 70 درصد در دست ساخت است که امیدوارم تا آخر سال 92 به اتمام برسد.

وی با بیان این‌که 12 میلیون جوان در سن ازدواج داریم، گفت: باید شش میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود و دولت باید باید تلاش کند تا این واحدها ساخته شود، بنابراین نمی‌توان گفت وضع مسکن در کشور ایده‌آل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها