مشایی سفارش یک نفر را کرد و به مسائل خانه سینما هم ورود داشت، اما این اسمش دخالت نیست

دفاع شمقدری از مدیریت 4 ساله‌اش بر سینما

در شرایطی که تا پایان دولت دهم کمتر از دو ماه زمان باقی است، ‌روز گذشته جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور به دفاع از عملکرد چهار ساله خود پرداخت و درباره مسائل مختلف از جمله فیلم توقیف شده ابراهیم حاتمی‌کیا و ورود اسفندیار رحیم‌مشایی به مسائل سینمایی سخن گفت و همچنین تعبیر تندی را برای توصیف نوع دفاع حوزه هنری از ارزش‌ها استفاده کرد.
کد خبر: ۵۷۲۹۳۵

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگوی مفصلی که با خبرگزاری فارس انجام داد، به تبیین بسیاری از اتفاقات سینما طی چهار سال گذشته پرداخت.

شمقدری در این مصاحبه گفت: من خیلی تلاش کردم مسیری که طی می‌کنم و تصمیماتی که می‌گیرم با دیدگاه‌ها و نظرات رهبری تطبیق داشته باشد. حتی در سال 89 محضر ایشان رسیدیم و تمام دیدگاه‌های خود را عرضه کردیم، اما نمی‌دانم چرا این صحبت‌ها محرمانه تلقی شد. مثلا ایشان در ابتدای صحبت‌هایشان فرمودند که امروز تیمی در معاونت سینمایی حضور دارد که امید داریم بعد از 30 سال بتواند بین سینما و انقلاب اسلامی پیوندی ایجاد کند. در واقع به طور غیرمستقیم ایشان این مورد را بیان کردند که در تمام 30 ‌سال گذشته از تیم‌های مدیریتی که آمدند این انتظار را نداشتند؛ این موضوع نکته خیلی کلیدی برای همه ما بود. البته ایشان برخی سیاست‌هایی که ما داشتیم مثل رفع توقیف برخی از فیلم‌ها، نبود سختگیری در صدور مجوزها و ایده مجوز نمایش محدود را تائید کردند و فرمودند این‌که عزم دارید که در فرآیند نظارتی و صدور مجوزها برای نظام هزینه ایجاد نکنید خیلی مساله خوبی است، اما ملاحظاتی هم وجود دارد و ملاحظات خودشان را فرمودند که کاملا نکات درستی بود.

نگاه به مساله نظارت در سینما

شمقدری درباره نظارت در سینما گفت: ما گفتیم بر دوش نظام باری را نیندازیم و اگر قرار است کسی هزینه‌ای دهد مسئول سینمایی و سازمان سینمایی هزینه دهد، نه جمهوری اسلامی.

او درباره عملکرد حوزه هنری در تحریم برخی فیلم‌ها نیز با «خیمه‌شب‌بازی» خواندن اقدام حوزه هنری گفت: رفتار غیرقانونی حوزه هنری آنقدر تخریبی بود که حتی مدافعان اولیه آن بعدها به اقدامات حوزه معترض شدند و خواستند که به این قائله خیمه‌شب‌بازی دفاع از ارزش‌ها پایان دهد. علت آن هم همین نکته بود که اقدام حوزه باعث شد این فیلم‌ها بیشتر دیده شود.

فیلم حاتمی‌کیا با فیلمنامه‌اش کاملا متفاوت بود

رئیس سازمان سینمایی درباره خرید فیلم «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: در مورد فیلم آقای حاتمی‌کیا باید بگویم فیلمنامه‌ای که به ما ارائه شد با فیلمی که ساخته شد کاملا متفاوت بود و همین تفاوت باعث شد تا این لحظه نتواند مجوز نمایش عمومی بگیرد. این فیلم ابعاد مختلفی پیدا کرد و به جاهای مختلف گزارش شد و نهایتا برای این‌که هم تهیه‌کننده و هم کارگردان از این شرایطی که دارند خلاص شوند و بتوانند فیلم دیگری بسازند (بخصوص آقای حاتمی‌کیا) از سوی سازمان سینمایی خریداری شد و در نهایت دیدیم آقای حاتمی‌کیا فیلم «چ» را ساخت که اثر بسیار قابل تاملی است و حتی می‌توان گفت حاتمی‌کیا به دوران گذشته‌ای که شما رسانه‌ای‌ها دوستش دارید برگشته است.

او در پاسخ به انتقاد برخی دیگر از فیلمسازان مانند پرویز شیخ‌طادی درباره عدم حمایت از آثارشان نیز گفت: ما از فیلم ایشان کاملا حمایت کردیم، اما وقتی که مردم نمی‌روند فیلم را ببینند من چه تقصیری دارم؟! «شکارچی شنبه» فیلمی نیست که برخلاف «اخراجی‌ها» مردم بخواهند آن را ببینند و من مگر چقدر می‌توانم آن را در اکران نگه دارم و اینقدر هم پول ندارم که به سینمادار کرایه سالن و صندلی سینما را بدهم تا این فیلم را در اکران نگه دارد.

ارتباط رحیم‌مشایی و امور سینمایی

شمقدری درباره دخالت اسفندیار رحیم‌مشایی در امور سینمایی هم گفت: واقعا این موضوع درست نیست و اگر در یک مورد سفارشی درخصوص یک نفر انجام داده یا در مورد خانه سینما ورود کرده که اصلا اسمش دخالت نیست و خیلی طبیعی است. سینمای ایران این قدر عرصه‌های مختلف دارد و حجم فعالیت‌ها گسترده است که اگر آقای مشایی در دو مورد ورود کرد نباید بگوییم برای سینما خط‌مشی تعیین می‌کند. البته آقای رحیم‌مشایی بیشترین کمک را در بخش‌های سخت‌افزاری و بودجه داشتند؛ مثلا سال گذشته به لحاظ بودجه بشدت در تنگنای مالی بودیم و حتی هشدار دادیم جشنواره فجر نخواهیم داشت و آقای مشایی ورود پیدا کرد و کمک کرد و 15 میلیارد تومان بودجه دادند تا هم بتوانیم فیلم‌های جشنواره را آماده کرده و هم جشنواره را برگزار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها