رویای درآمدهای گردشگری

این روزها با نزدیک شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیشتر از هر زمان دیگری درباره توانمندی‌ها و کاستی‌های بخش‌های مختلف و کلان کشور صحبت می‌شود. در برنامه‌های نامزدهای انتخابات نیز موضوعات کلان اقتصادی به‌عنوان شاخص معرفی آنها و جذب آرا مطرح می‌شود. بر این اساس برخی برنامه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد و برخی نیز به عنوان راه حل مشکلات پر رنگ می‌شود.
کد خبر: ۵۶۷۶۶۵
رویای درآمدهای گردشگری

در این میان حوزه گردشگری از جمله مهم ترین منابع افزایش درآمدهای دولت، مهجور مانده نه تنها در برنامه‌های نامزد‌ها بلکه در کارنامه دولت‌های پیشین نیز بر همین منوال بوده است.

البته برنامه‌های حوزه گردشگری در سال‌های اخیر روی کاغذ قابل توجه بوده است، مرور این طرح‌ها شامل سفر کارت، بن سفر، تورهای گردشگری بازنشستگان، اعطای تسهیلات به طرح‌های گردشگری، حذف روادید 60 کشور برای ورود گردشگران خارجی به ایران و توسعه گردشگری سلامت محسوب می‌شود که در مقام عمل به جایی نرسیده است.

درباره مزایای صنعت گردشگری برای درآمدزایی زیاد گفته شده و عدد و رقم‌هایی اعلام شده است که مرور آن نشان می‌دهد توجه به این صنعت تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار است. آمارها می‌گوید، درآمد سالانه کشورها از صنعت گردشگری می‌تواند حدود 400 تا 600 میلیارد دلار باشد با این تفاسیر اگر بتوانیم فقط به 20 تا 30 درصد از درآمد صنعت گردشگری جهان دست پیدا کنیم، می‌توانیم سالانه حدود یک ونیم برابر صادرات نفتی کشور درآمدزایی داشته باشیم.

دستیابی به این رقم شاید بزرگ به نظر برسد، اما بررسی برنامه گردشگری ترکیه که از سال 2005 توانست جزو
ده کشور برتر این حوزه در دنیا باشد، نشان می‌دهد که این راه شاید زمانبر باشد، اما حتما تا همین اندازه سود ده خواهد بود.

مساله مهم دیگر این است که توسعه این صنعت نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز مورد تائید و تاکید است تا جایی که کشور ترکیه از صنعت فیلمسازی و سریال توانسته هم به معرفی خودش در دنیا بپردازد و هم درآمدهای گردشگری‌اش را چند برابر کند.

متاسفانه با وجود چنین الگویی در همسایگی ایران نه تنها در گذشته که حتی اکنون و در برنامه‌های نامزدهای انتخابات نیز صنعت گردشگری برای گردشگر داخلی و خارجی برنامه مدونی ندارد.

مستوره برادران‌نصیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها