تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل قیمت دارو با مبادله‌ای شدن ارز

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتخاذ تدابیر و تمهیداتی سخن گفت تا با بکارگیری آنها، بار افزایش قیمت ناشی از مبادله‌ای شدن ارز به مردم منتقل نشود.
کد خبر: ۵۵۷۳۰۸
تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل قیمت دارو با مبادله‌ای شدن ارز

محمد حسن طریقت منفرد  روز پنجشنبه در حاشیه آزمون دستیاری درخصوص واردات دارو با ارز مبادله‌ای، اظهار داشت: مقرر شده است افزایش قیمت ناشی از تغییر نرخ ارز با در نظر گرفتن یارانه دارو جبران شود.

وی ادامه داد: ما حدود یک میلیارد و 400 میلیون تا یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارز دارو داریم که اگر قیمت آن دو برابر شود نزدیک به 1500 میلیارد تومان افزایش قیمت خواهیم داشت که به این منظور در بودجه امسال 2200 میلیارد تومان دیده شده است البته قرار است این رقم مقداری نیز افزایش پیدا کند تا مطمئن شویم بار افزایش قیمت به مردم منتقل نمی‌شود.

طریقت منفرد افزود: این مساله که چگونه قرار است در سامانه‌ای که به کار می‌گیریم بتوانیم دارو را مستقیما به دست مصرف کننده برسانیم تا بازار از این مساله سوءاستفاده نکند از اقدامات جدی است که امیدواریم محقق شود.

وزیر بهداشت درباره وضعیت داروهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند و با نرخ مبادله‌ای قرار است ترخیص شوند نیز اظهار داشت: این مسأله برای وارد کننده فرقی ندارد، به طوری که قبلا با نرخ مرجع برای آن قیمت‌گذاری می‌شد و هم اکنون با نرخ مبادله‌ای قرار است قیمت گذاری شود و این مسأله بیشتر موجب گرفتاری‌هایی است و گردش‌های مالی را بیشتر می‌کند.

وی افزود: اتفاق مقبولی که از زمان مبادله‌ای شدن ارز افتاده است افزایش شمار داوطلبانی است که حاضرند بدون انتقال ارز، دارو را با نرخ مبادلاتی وارد کشور کنند.

به گفته طریقت منفرد، تنها چیزی که برای ورود آزاد است دارو و مواد غذایی است. بنابراین خیلی از افراد که می‌خواهند ارز وارد کشور کنند بهترین راه برای آنها داروست. بنابراین داوطلبانی که می‌خواهند بدون ریال و ارز دارو وارد کشور کنند مرتبا به تعدادشان افزوده می‌شود این افراد حاضرند با نرخ سازمان غذا و دارو، دارو را وارد بازار کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این مساله اخلال در نظام بانکی را به وجود نمی‌آورد گفت: بروز اخلال در نظام بانکی در زمانی است که ارز کافی در دسترس باشد و دارو نیاز داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون دو راه وجود دارد که یک راه سیستم بانکی و یک راه هم با موافقت سیستم بانکی است که اگر ریاست جمهوری و سیستم بانکی موافقت کنند این مسأله ساماندهی می‌شود یعنی مشابه آن روشهایی که ارز بدون اطلاع وارد کشور می‌شود اتفاق نخواهد افتاد.

طریقت منفرد با بیان اینکه مواد اولیه‌ای که با ارز مرجع وارد بازار شده‌اند در بازار قابل ارائه نیست و با حساب و کتاب در کارخانه‌های تولید کننده وارد شده است، گفت: داروهای وارداتی نیز که با ارز مرجع آمده است، همه دارای شماره سریال و مشخصات سازمان غذا و دارو است و کاملا مشخص است که آنرا به کدام بخشها داده‌اند.

وی ادامه داد: مسأله دیگر این است که معمولا تقاضای داروخانه‌ها از مراکز پخش مشخص است یعنی با تفاوت خیلی کمی توزیع دارو در آبان و آذر ماه سالهاست که ثبت شده است و امکانپذیر نیست که داروخانه‌ای ناگهان درخواستی بیش از آنچه که به طور معمول داشته است، ارائه دهد.

طریقت منفرد افزود: هم اکنون هم پخش دارو مشخص و ثبت شده است و هم نحوه درخواست داروی داروخانه‌ها روالی دارد که نمی‌شود از آن عدول کرد و از زمانی که این اتفاق قرار شد بیفتد حتی قبل از عید از سازمان غذا و دارو درخواست کردیم که کنترل مجددی بکند. یعنی هم حضوری و هم بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد موجودی داروها در کارخانجات تولیدی و پخش‌ها مشخص است و داروخانه‌ها نیز که قابل کنترل نیستند از نظر عددی در روش دریافت دارو وضعشان مشخص است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر داروخانه‌ها بخواهند دارو را نفروشند و نگهدارند تا ارز تغییر کند دو مسأله اتفاق می‌افتد، یکی اینکه قیمت داروها در روی آن درج شده است و باید این قیمت را خط بزنند و قیمت جدید بنویسند که این مسأله مجاز نیست و دیگر اینکه داروخانه‌ای که همیشه دارو می‌گرفته است و تا آخر ماه ذخیره نیز داشته است، ناگهان دارو درخواست کند، این مسأله‌ وضعیت را برملا می‌کند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها