شاید به گمان برخی، رادیو رسانه‌ای ساده باشد، ولی با گرفتن یک موج در همین رسانه ساده می‌توان وارد دنیای رنگارنگی شد، دنیایی مملو از صداهای مختلف؛ صداهایی که خاطرات زیبایی را در ذهن حک می‌کند. درباره این خاطرات می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد.
کد خبر: ۵۵۶۸۹۲
«جمعه ایرانی»؛ کفگیری که هنوز به ته دیگ نخورده است

کافی است برای یادآوری این خاطرات، چند بهار و زمستان را در خانه‌های انباشته ذهنمان مرور کنیم، به آدم‌های بزرگی می‌رسیم که سال‌هاست ساکت و بی‌ادعا ساعت‌ها در اتاق‌هایی بی‌پنجره کار می‌کنند.

آنهایی که از شرایط و نوع کارشان ناراضی نیستند. آنها عاشق رادیو هستند و کارشان مهم‌ترین چیز زندگی‌شان است. آنها آنقدر سعه‌صدر دارند که هرگز مردم اخم‌ها و ناراحتی‌هایشان را نمی‌بینند، چرا که از دوستی حرف می‌زنند.

در این سفر متوجه حضور آنها در سال‌های جنگ می‌شویم که نقش مهمی ایفا کردند. در آن سالهایی که در گیر و دار روزهای جنگ بودیم و اکثر خبرها به بمب، حمله، ویرانی و... ختم می‌شد، «صبح جمعه با شما» جزو معدود برنامه‌های رادیویی بود که ساعاتی، مردم را از حال و هوای غم و غصه بیرون می‌آورد و کمی آنها را می‌خنداند.

برنامه‌ای که به همت احمد شیشه‌گران، سعید توکل و صادق عبداللهی در دهه 60 شکل گرفت و بعد هنرمندانی چون شادروان منوچهر نوذری خالق نقش‌های ملون و آقای دست و دلباز، منوچهر آذری با آن سوت‌های منحصر به فردش و خالق کارمند کوچولو، پریچهر بهروان یکی از بهترین مجریان رادیو، شهلا ناظریان، بیوک میرزایی، علیرضا جاویدنیا، حسین عرفانی، زنده‌یاد فرهنگ مهرپرور، شهروز ملک‌آرایی، مهین دیهیم و... در آن ایفای نقش کردند.

در آن سال‌ها مردم هر جا که بودند یک رادیو پیدا می‌کردند تا این برنامه را بشنوند و جوک‌ها و شوخی‌های این برنامه دهن به دهن می‌گشت.

در آن سال‌ها اکثر نمایش‌های رادیویی این برنامه به موضوع‌های مالک، مستاجر و قیمت اجناس ختم می‌شد.

این برنامه با پردازش شخصیت‌هایی چون ملون سعی داشت تا ویژگی‌های نکوهیده اخلاقی همچون دورویی را به طنز بکشد.

در این برنامه بداهه‌گویی‌ها و حاضرجوابی‌های هنرمندان یکی از ارکان جذابیت برنامه بود. تا این‌که سال 1382 برنامه «جمعه ایرانی» که به نوعی فرزند «صبح جمعه با شما» بود، متولد شد.

سعید توکل و دیگر عوامل این برنامه با بهره بردن از تجربه‌هایشان توانستند جمعه ایرانی را هم مانند صبح جمعه بین مردم ماندگار کنند.

گروهی که در حال حاضر با این برنامه همکاری می‌کنند افرادی هستند که در گذشته با برنامه صبح جمعه با شما همکاری داشتند تعدادی هم از جوانان خوش‌قریحه، هنرمند و توانمند به این گروه اضافه شده‌اند.

آنها تلاش می‌کنند همچون گذشته خنده و شادی را برای مردم به ارمغان بیاورند. گرچه دیگر نمایش‌های این برنامه به موضوع مالک و مستاجر ختم نمی‌شود، بلکه آلودگی هوا، افزایش تورم و... را نیز دربر می‌گیرد.

فاطمه عودباشی‌ - ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
برچسب ها: تورم مستاجر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد. اكبری
Qatar
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
خیلی عاللللللللللللللللللللی است ًًًًًًًًً ما كیف. می كنیم. موفق. باشید.
یحیی حسن زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
۰
۰
چگونه میتوانم وازچه فروشگاهی دی وی دی های برنامه های جمعه ایرانی و صبح جمعه باشما را تهیه نمایم متشكرم ازلطف شما گنبد 09112767893

نیازمندی ها