وزیر نیرو استفاده از ظرفیت های آبی کشور را از برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در این راستا از 16 طرح جدید وزارت نیرو که در بودجه امسال در نظر گرفته شده 11 طرح مربوط به بخش آب است.
کد خبر: ۵۵۱۰۷۱
16 طرح جدید وزارت نیرو برای سال 92

مجید نامجو ظهر امروز پنجشنبه در مراسم کلنگ زنی سد و نیروگاه بختیاری با تشریح وضعیت بارشهای سال آبی جاری گفت: خوشبختانه در سال آبی جاری بارش ها خوبی در کشور داشتیم که میانگین آنها 177 میلی متر بوده است.

وی افزود: میزان بارندگی ها در کشور یک درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش و 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد:در باقی مانده سال آبی جاری بارندگی ها در کشور استمرار داشته باشد.

نامجو با یادآوری اینکه میزان بارندگی ها در کشورمان یک سوم میانگین دنیاست، عنوان کرد: در این راستا بسته تامین آب در یک برنامه ریزی کلان توسط دولت دهم تکمیل شد.

وی با بیان اینکه با تدوین این بسته برای پر کردن خلاهای موجود در بحث تامین آب برنامه مدونی در اختیار داریم، افزود: همچنین امکان اجرای توافقنامه هایی با کشورهای تاجیکستان و افغانستان برای انتقال آب فراهم شده است.در این راستا برای اجرای این توافقنامه ها یک مدیر پروژه ملی توسط رئیس جمهور منصوب شده است.

وی همچنین توجه به مهار آبهای خروجی کشور را از برنامه های وزارت نیرو برشمرد و اظهارداشت: در این زمینه پروژه های انتقال حوزه به حوزه آب در دست اجراست که تاکنون طی پنج مراسم این پروژه ها به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو استفاده از ظرفیت های آبی کشور را یکی دیگر از برنامه های وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در این راستا از 16 طرح جدید وزارت نیرو که در بودجه امسال در نظر گرفته شده 11 طرح مربوط به بخش آب است.

نامجو تصریح کرد: همچنین پروژه انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب فلات مرکزی ایران نیز در دستور کار قرار دارد که این پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می شود.

وی به سه رویکرد اساسی وزارت نیرو در زمینه پروژه های این بخش اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از این رویکردها این است که پروژه های گذشته و دولت های قبلی را به سرانجام برسانیم که این پروژه ها به دلیل مسائل اقتصادی و فنی سرعت کافی نداشته اند و توسط وزارت نیرو طی این دولت در نظر گرفته شده که به ثمر برسند.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از این پروژه ها سد گتوند است که به زودی به بهره برداری می رسد، افزود: در این راستا اختصاص 500 میلیارد تومان از بند 36 برای اجرای این پروژه بسیار تاثیرگذار بود.

نامجو اضافه کرد: همچنین از دیگر پروژه های بزرگ وزارت نیرو می توان به طرح انتقال آب از سرشاخه ها دز به قم و همچنین سد سیاه بیشه اشاره کرد که هم اکنون این دو پروژه در دست اجرا هستند.

وی یکی دیگر از رویکردهای وزارت نیرو را انجام پروژه ها و کارهای بزرگ دانست که دارای آثار و برکات فراوانی هستند و افزود: یکی از این کارها طرح غدیر بود که فاز اول آن به افتتاح رسید و با افتتاح این فاز تمام شهرهای خوزستان از آب خوبی بهره مند شدند.

نامجو ادامه داد: یکی دیگر از این فعالیت ها طرح تامین آب مناطق گرمسیری غرب کشور است که یکی از پروژه های بزرگ در این بخش محسوب می شود.

وی همچنین به دیگر اولویت های وزارت نیرو اشاره کرد و بیان داشت: به دنبال این هستیم که در دراز مدت نیروگاههای گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که به زودی کار تبدیل تعداد زیادی از این نیروگاهها همزمان اجرایی می شود.

وزیر نیرو همچنین رویکرد وزارت نیرو را نگاه متوازن به همه استانها دانست و افزود: هم اکنون در لرستان 10 سد در حال ساخت است که با بهره برداری از این پروژه ها بخش زیادی به حجم ذخیره آب استان اضافه می شود.

نامجو تصریح کرد: همچنین هم اکنون چهار سد بزرگ از 22 سد بزرگ کشور در استان لرستان در حال اجراست.

وی یادآور شد: از طرف دیگر پنج سد و هفت پروژه آبیاری زهکشی لرستان نیز جزء طرح های مهرماندگار قرار گرفته است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها