در حالی روزهای پایانی سال 1391 را می‌گذرانیم که سالن‌های تئاتر از شنبه‌ای که به خواب بهاری فرو رفته‌اند و بجز چند سالن، سایر تماشاخانه‌ها تا پایان تعطیلات عید نوروز فعالیتی نخواهند داشت. البته امید آن می‌رود که با پرداخت بیش از 90 درصد مطالبات تئاتری‌ها در روزهای پایانی سال و ثبت ملی تماشاخانه سنگلج در سال 92، اهالی این هنر بتوانند روزهای بهتری را تجربه کنند.
کد خبر: ۵۵۰۶۷۴
پیش‌بینی سالی خوش برای هنرمندان تئاتر

به گزارش جام‌جم، تالارهای نمایشی تهران از بیست و پنجم اسفند تعطیلات بهاری خود را آغاز کردند. اگرچه در بیشتر سالن‌ها، این تعطیلی تا هجدهم فروردین ادامه دارد، اما بعضی سالن‌ها در ایام نوروز فعال هستند.

بازار پررونق تئاتر کودک در ایام نوروز

فرهنگسرای بهمن از هفتم فروردین میزبان نمایش «قصه تاج‌عروس، خاله و خروس» می‌شود. این نمایش همان گونه که از نامش مشخص است، نمایشی در ژانر کودک و نوجوان و براساس متنی از محمدرضا کوهستانی به کارگردانی احمد سلیمانی است که از هفتم تا سی‌ام فروردین ماه هر روز ساعت 18 در سینما تئاتر «چاپلین» در فرهنگسرای «بهمن» روی صحنه می‌رود.

نمایش «قصه تاج عروس، خاله و خروس» چندی پیش در تالار هنر اجرا شد و از آنجا که با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد، گروه اجرایی تصمیم گرفت بار دیگر اثر نمایشی‌ را روی صحنه بیاورد.

نمایش کمدی «فیس‌بوک» که به صورت نمادین توسط سعدی افشار (پیشکسوت سیاه‌بازی کشورمان) کارگردانی شده است، از اول تا آخر فرودین هر شب در سینما فردوسی روی صحنه می‌رود. این نمایش ساعت 21 اجرا دارد و پیش‌فروش بلیت آن از بیست و پنجم اسفند آغاز شده است.

تالار وحدت نیز از نیمه فروردین ماه میزبان نمایشی مناسبتی با نام «به خواب من هم بیا» به کارگردانی حمید نیلی است که همزمان با ایام فاطمیه در این سالن به صحنه می‌رود.

همچنین در تماشاخانه «سنگلج»، نمایش «سوگ سیاوش» کاری از شکرخدا گودرزی اجرا می‌شود و سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نیز میزبان نمایش «باغ آلبالو» نوشته چخوف و کارگردانی حسن معجونی خواهد بود و در سالن شماره یک ایرانشهر نمایش «قرارداد» نوشته مروژک به کارگردانی داریوش مودبیان روی صحنه خواهد رفت.

تئاتر به روایت آمار

این نمایش‌ها درحالی در نخستین روزهای بهار روی صحنه می‌روند که در سال 1391، 310 اثر نمایشی روی صحنه رفته است و این عدد نشان می‌دهد که تئاتر کشورمان امسال از نظر تعداد آثاری که روی صحنه رفته است شرایط مطلوبی داشته است.

امسال در تماشاخانه ایرانشهر 19 اثر نمایشی روی صحنه رفته‌ در مجموعه تئاتر شهر هم 50 اثر نمایشی اجرا شد. تماشاخانه‌های حوزه هنری میزبان بیست و هشت نمایش بود و در تماشاخانه سنگلج هم هشت نمایش روی صحنه رفت. تالار وحدت نیز پنج تئاتر و تالار حافظ هم با 15 نمایش سال پرکاری را پشت سر گذاشتند.

حدودا130 اثر هم در فرهنگسراها، سینما تئاترها، مجموعه‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها روی صحنه رفت و تماشاخانه‌های محراب، مولوی و خانه نمایش هم میزبان 42 نمایش بود. البته تمام آمارهای اعلام شده بدون در نظر گرفتن اجراهای ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر است.

حاشیه‌های تئاتر

در کنار آمارهای امیدبخشی که از سوی تماشاخانه‌ها و سالن‌ها اعلام شده است، هفته پایانی سال برای تئاتری‌ها حاشیه‌های فراوانی داشت که مهم‌ترین آنها تسویه نشدن بدهی‌های مرکز هنرهای نمایشی با بازیگران و کارگردانان تئاتر بود که موجب تجمع اعتراضی آنها شد.

یکی از این معترضان امیر دژآکام، کارگردان نمایش ساقی بود که با گذشت شش ماه از اجرای نمایشش نتوانسته بود نیمی از مبلغ قرارداد را دریافت کرده و دستمزد بازیگرانش را تسویه کند.

این استاد دانشگاه به مهر گفته بود: می‌دانیم این‌طور نیست که مرکز هنرهای نمایشی نخواهد پول ما را بدهد، چون می‌دانیم با کمبود بودجه در تئاتر روبه‌رو هستیم و باید سختی‌ها را تحمل کرد، اما بی‌انصافی است که بچه‌های گروه من بعد از این همه مدت و در شب عید نتوانند به حق خود برسند. تا حق بازیگرانم را نگیرم اعصابم راحت نمی‌شود، چون متاسفانه هنوز به همه عوامل گروهم بدهکارم.

چیستا یثربی، کارگردانی که نمایش «نزدیک‌تر» را در تئاتر شهر روی صحنه برده بود هم به مهر گفته بود: چگونه می‌توان پول بیت‌المال را صرف مسافرت‌های بی‌دستاورد کرد، اما حق گروه‌های تئاتری را نداد؟ اگر این افراد می‌خواهند از گروه‌های پیشین فقط مسافرت‌های خارجی رفتن را یاد بگیرند باید نکات مثبت عملکردشان را هم مدنظر قرار دهند. من نمی‌گویم که این مدیران حسن ظن ندارند، اما انتظار دارم که در دوران مسئولیت‌شان حق هنرمندان را هم مورد توجه قرار دهند.

دیگر کارگردان‌ها و اهالی تئاتر هم گلایه و اعتراض‌هایی به عملکرد این مرکز داشتند. اما قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی روز گذشته از پرداخت90 درصد مطالبات تئاتری‌ها خبر داد و به ایسنا گفت: سال نو را بدون بدهی آغاز می‌کنیم.

او درباره پرداخت 10 درصد باقی مانده مطالبات توضیح داد: همه تلاش‌مان بر این است که تا پایان سال این بدهی‌ها هم پرداخت شود، اما اگر نشد حتما تا پایان فروردین این اتفاق می‌افتد.

توسعه سنگلج

یکی از دیگر از مسائل تئاتر کشور طرح توسعه تماشاخانه سنگلج است که به گفته اتابک نادری رئیس این تماشاخانه در حال پیگیری است. او درباره این موضوع به جام‌جم گفت: این طرح ازسوی مدیران شهرداری به شکلی جدی بررسی شد و با توجه به اهمیت موضوع، امید می‌رود در سال آینده با اهتمام شهردار محترم و مدیران فرهنگی شهرداری و همکاری شورای اسلامی شهر تهران و نهادهای مرتبط، با واگذاری والحاق ساختمان اداره مجاور تماشاخانه سنگلج، ایجاد موزه‌ای برای تئاتر تهران و یک سالن تئاتر جدید برای تماشاخانه پیر پایتخت میسر شود.

همچنین قرار است در ماه‌های آغازین سال 92 در مراسمی رسمی تماشاخانه سنگلج ثبت رسمی شود.

زینب مرتضایی فرد/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها