یک موسسه آمریکایی تحقیقاتی با تاکید بر قدرت و دکترین عقیدتی ایران در ممنوعیت سلاح هسته ای و اشتباه غرب در تصویب نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در 2006 و از بین بردن فرصتها، بر لزوم تغییر رویکرد و سیاستهای آمریکا در برابر ایران تاکید کرد.
کد خبر: ۵۴۹۵۲۳
آمریکا حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد

به گزارش واحد مرکزی خبر، موسسه تحقیقاتی بلفر نوشت: در حالی که ایران می خواهد قدرتی منطقه ای باشد، آمریکا باید راه هایی برای ترمیم روابط خود با تهران پیدا کند.

این موسسه در تحلیلی به قلم تی تی اِراستو نوشت: بن ‌بست کنونی در مناقشه هسته‌ای ایران، دوام نخواهد آورد. در حالی که تحریم‌های غرب  زیان‌هایی به اقتصاد ایران وارد کرده است، دولت  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با توصیف سال آینده به عنوان آخرین آزمون دیپلماسی، سطح انتظارات را بالا برده است.

 بسیاری از بازیگران اصلی پیش از سال 2006، از غنی‌سازی محدود اورانیوم در ایران همراه با بازرسی‌های گسترده حمایت کردند. در عین حال ، آمریکا خواستار توقف کامل غنی‌سازی بود. هرگونه بحث بیشتر در خصوص پیشنهادهای مصالحه آمیز با تصویب نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 عملا منتفی شد قطعنامه ای که خواستار توقف کامل غنی سازی اورانیوم بود.

 در تحلیل این موسسه آمده است: مقامات ایران معتقدند تبعیت از  قطعنامه‌های سازمان ملل، بر خلاف منافع ایران است. ایران به سبب مسائل عقیدتی از معیارهای دو گانه تنفر دارد بنابراین مقاومت تهران در برابر محدودیت‌هایی استثنایی در مواردی که آن را حق مسلم خود می‌داند ، یک اصل است و به وجهه تهران مربوط می شود.

علاوه بر این، این حقیقت که بیشتر قراردادهای هسته‌ای ایران در گذشته به علت فشار آمریکا بر طرف های ثالث لغو شدند ، موجب تضعیف اعتبار اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان موسوم به گروه پنج بعلاوه یک در زمینه‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای شده است.

پیشنهادهای گروه پنج بعلاوه یک ، در چهار سال اخیر بر کاهش توانایی غنی‌سازی ایران و ذخایر اورانیوم غنی‌شده متمرکز بوده است.

از نظر  ایران، مشکل این است که پیشنهادهای اخیر، در اطمینان دادن به تهران  دراین باره که درخواست توقف هرگونه غنی سازی دوباره مطرح نخواهد شد ؛ موفق عمل نکرده‌اند.

تحریم‌ها همچنان بر این اساس قرار دارند و گروه پنج بعلاوه یک همچنان از به رسمیت شناختن حق ایران در غنی‌سازی سر باز می‌زند. ابهامات موجود در خصوص اهداف نهایی، به سبب فقدان هرگونه نیت ظاهری در خصوص لغو تحریم‌های غرب به عنوان بخشی از توافق بالقوه هسته ای تشدید می‌شوند.

مشکل اصلی بی‌اعتمادی ایران به مقاصد طرف مقابل ، همچنان حل نشده باقی مانده است.  دشمنی با ایران به شدت در نظام سیاسی امریکا نهادینه شده  است.  این موضوع توضیحی برای بسیاری از موقعیت‌های از دست رفته برای بهبود روابط دو کشور است.

ایران با خروج  از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ( ان پی تی ) چیز زیادی از دست نخواهد داد. از طرفی، نمی‌توان ایران را برای همیشه در قفس نگه داشت. با توجه به وسعت ، جمعیت و ثروت نفتی‌ ایران ، این کشور یک قدرت منطقه‌ای مهم خواهد بود.

بنابراین عاقلانه است دولت اوباما، به جای ایجاد مشکلات بیشتر در  آینده، به دنبال راهی برای بهبود صدمات سیاست های گذشته باشد.

newsQrCode
برچسب ها: عقیدتی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها