ﻣﻌﺎون هنری وزﯾﺮ ﻓﺮهنگ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ:

تئاتر نباید تنها برای جامعه‌ تئاتری باشد

تئاترشهر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ساختمان‌های تهران است. شاید خیلی از مردم چندان اهل تئاتر نباشند، اما اگر بخواهند نشانی جایی را در محدوده چهارراه ولی‌عصر به هم بدهند، نامی از تئاترشهر هم به میان خواهد آمد؛ ساختمانی که سنگفرش زیبای اطراف آن بر زیبایی‌اش افزوده و آن را از دیگر اماکن مرکز پایتخت متمایز کرده است.
کد خبر: ۵۴۸۶۹۱

مجموعه تئاترشهر سال ۱۳۴۶ از سوی مهندس امیرعلی سردارافخمی طراحی شده و ساخت آن پنج سال طول کشیده است. این مجموعه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش «باغ‌آلبالو» نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی آوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد و شاید آن زمان هیچ کس تصور نمی‌کرد که حالا یکی از دوست‌داشتنی‌های تهران شلوغ و پردود و ترافیک شود.

تئاترشهر که یک ماه پیش چهل سالگی خود را پشت سر گذاشت، روز گذشته و در آستانه رسیدن فصل بهار و سال نو توسط بخش خدمات مجموعه تئاترشهر شست‌وشو داده شد. به گفته‌ مسئولان این مجموعه، با وجود انتظارات، سازمان میراث فرهنگی نقشی در این زمینه نداشت، در حالی که آنها معتقدند بهتر بود توسط سازمان میراث فرهنگی اقدام می‌شد.

وقتی یک سازه غیرقانونی بر بام تئاتر شهر شکل گرفت، سازمان میراث فرهنگی واکنش‌هایی به این موضوع نشان داد که البته کاملا طبیعی بود و انتظار آن می‌رفت که در برابر چنین اتفاقی سکوت نکنند. اما حالا برای شست‌وشو و سامان دادن بخش‌های مختلف این بنا حضور پیدا نمی‌کنند و انجام این کار بر گردن تئاترشهر می‌افتد، در حالی که باید این کار زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا مشکلی برای این ساختمان پیش نیاید؛ ساختمانی که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. هرچند نمای بیرونی تئاترشهر شست‌وشو داده شده تا این مجموعه باظاهری تمیزتر به استقبال سال نو برود، اما هنوز بخش‌های داخلی اصلی‌ترین مکان اجرای نمایش در ایران حال و روز خوشی ندارد. بازسازی نیمه‌تمام مجموعه تئاترشهر همچنان یکی از مشکلات بزرگ این مجموعه است. سال 91 هم به پایان رسید و پس از پنج سال هنوز بازسازی تئاترشهر به پایان نرسیده است.

زینب مرتضایی‌فرد / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها