گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران

این چرخ، خود به خود نمی‌چرخد

تامین سوخت هیزمی‌ همواره یکی از عمده‌ترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس بوده است. از این رو مدتی است که فرهنگ‌سازی استفاده از انرژی‌های نو از سوی برخی مراکز و سازمان‌ها به جای استفاده از انرژی‌های فسیلی و طبیعی انجام شده است. یکی از این برنامه‌ها نصب آبگرمکن‌های خورشیدی است که اخیرا برای نخستین بار در روستای «ده تل ساطع» لردگان چهارمحال و بختیاری اجرا شد.
کد خبر: ۵۴۵۱۱۳
استفاده از آبگرمکن خورشیدی در لردگان

هرچند در سال‌های اخیر توسعه زیرساخت‌های تغییر الگوی سوخت مانند احداث جایگاه‌های توزیع نفت و گاز، روند استفاده از سوخت‌های هیزمی ‌در آبادی‌های داخل و حاشیه جنگل را تا حدودی کاهش داده اما کماکان در مناطق دور افتاده و فاقد جاده‌های دسترسی که امکان احداث جایگاه و حمل آسان نفت و گاز میسر نیست، درختان جنگلی منبع اصلی تامین سوخت برای مصارف گرمایشی و پخت غذا در این سکونتگاه‌ها به‌حساب می‌آید.

 در همین حال رفتارها و گرایش‌های فرهنگی جوامع محلی برای تمایل به استفاده از سوخت‌های هیزمی‌ همواره به‌عنوان یک مانع اجتماعی در برابر طرح‌های تغییر الگوی مصرف سوخت روستاییان مطرح بوده که این مهم باید با همت و همکاری نمایندگان جوامع محلی و نهادهای اجرایی و فرهنگی به‌انجام برسد، هرچند که استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در یکی از روستاهای محروم کشور در لردگان مورد استقبال قرار گرفته است.

یک فعال محیط‌زیست و منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: بررسی‌های انجام شده گواه این حقیقت است که بالابودن قیمت سوخت روند تخریب جنگل‌ها را بشدت افزایش داده است. بنابراین اداره منابع طبیعی استان با کمک یکی از دهیاران روستای آبلاران اقدام به نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در این روستا کرد و مردم این روستا نیز با پرداخت 50 درصد از هزینه‌ها، خواستار نصب تعداد بیشتری از این آبگرمکن‌ها در روستای خود شدند.

وی افزود: ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های متولی حوزه سوخت و محیط‌ زیست و فرماندار لردگان، با حمایت مالی و به‌صورت پایلوت تمامی خانوارهای این منطقه را به سیستم‌های گرمایشی و روشنایی خورشیدی مجهز کنند.

نصب 5 آبگرمکن خورشیدی در روستا

دهیار روستای آبلاران ساطع لردگان نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: با همکاری مردم و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری پنج عدد آبگرم کن خورشیدی برای مردم این روستا نصب شده است.

طالب حسنی ادامه داد: مردم این روستا به دلیل زندگی در دل جنگل وابستگی بسیاری به جنگل دارند و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و پوشش جنگلی انجام شده است.

وی اذعان کرد: مشارکت مردم در این امر بسیار خوب بوده است و ضرورت دارد مسئولان شهرستان و استان همکاری‌های لازم را در نصب آبگرمکن‌های خورشیدی دیگر در راستای کاهش وابستگی مردم به جنگل برای دیگر اهالی داشته باشند.

 استقبال از این طرح

علی محمدی مقدم، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که نام این طرح، پروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت جنگل‌نشینان است، گفت: این طرح از سوی منابع طبیعی استان و با مشارکت مردم بهمن امسال برای اولین بار در کشور، در روستای «ده‌تل‌ساطع» از توابع شهرستان لردگان اجرا شده است.

وی افزود: علت این‌که این روستا به عنوان روستای الگو انتخاب شد، نبود جاده دسترسی و در دسترس نبودن سوخت‌های فسیلی از قبیل گاز مایع و نفت سفید در این روستا بود.

محمدی مقدم در باره استقبال مردم روستا از این طرح گفت: تغییر باورهای مردم در این زمینه کمک زیادی به ما کرد به طوری که 50 درصد اعتبار اولیه طرح از سوی مردم و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات کمک‌های فنی اعتباری اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان تامین شد.

وی به هدف این طرح اشاره کرد و گفت: هدف این کار جلوگیری از قطع جنگل و تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان با استفاده از انرژی‌های پاک و رفاه حال جنگل‌نشینان است. جنگل‌نشینان به دلیل نبود سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به اجبار اقدام به قطع جنگل می‌کردند که همین موضوع باعث نابودی جنگل می‌شد. وقتی یک آبگرمکن سنتی که سوخت آن هیزم و چوب جنگل بوده، با وجود این آبگرمکن‌های خورشیدی حذف می‌شود، طبیعی است که درختان جنگل دیگر قطع نمی‌شود و به تبع آن به محیط زیست نیز آسیب وارد نمی‌شود.

وی گفت: این آبگرمکن‌ها هیچ‌گونه مشکلات‌زیست محیطی در بر ندارد و از محاسن آن می‌توان به جذب بالای انرژی خورشیدی و تولید آب گرم حتی در هوای ابری، برفی و زمستان تا دمای زیر صفر درجه، جلوگیری از آلوده شدن هوا، امن و بدون خطر و سرو صدا، مقاوم در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی، نصب و باز کردن و حمل آسان آن به دلیل سیار بودن اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فراهانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
۰
۰
خیلی عالی ولی چرا تعداد كم؟ بهتر نیست بخش بیشتری ازهزینه را دولت برای حفظ جنگل پرداخت كند؟امكان جابجا كردن روستاها و انتقال اجتماعات به خارج از حوزه جنگلها چگونه است؟آیا از توسعه این روستا ها جلوگیری میشود؟

نیازمندی ها